Trinn II Startet 10.Januar.2008 Del på Facebook Startet 10.Januar.2008 (redigert) Jeg har en 5 hk. Jhonson 2 takt til jollen. Den er noe sær. Den må startes med full choke, så må den raskt av samtidig som man gir LITT gass. Må kjøre den med lite gass en stund før jeg gradvis kan gi mer gass. Den har en tendens til å "daue" hvis en raskt gir full gass. Hva kan dette være?? Har sjekka plugg og bensintilførsel, dette virker til å være OK. Trinn II Den blir bedre etter hvert som den blir varm. Men liker fremdelse ikke raske gasspådrag. pluggen er lysbrun til strand sand i farge. Redigert 10.Januar.2008 av Trinn II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 kansje en rens av forgasseren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 (redigert) Hvordan farge har pluggen? Om den er sotet svart så får den for mye bensin, event. kan det være feilt varmetall på pluggen. Når du har riktig plugg og riktig blanding skal pluggen være lys brun. Om den er hvit (lys gråaktig) har du for mager blanding. Ved å studere pluggen kan man antyde hvor feilen ligger. Symptomene du beskriver kan tyde på at den får for mye bensin (eller for lite luft, alt ettersom du ser det). Mitt råd er derfor: Sett inn en ny plugg (event. rens den gamle). Fyr igang og kjør litt. Ut med pluggen og se på fargen. OBS. Sjekk at du har riktig varmetall på pluggen først. Er pluggen sotet vil jeg skru inn blandingsskruen litt, om pluggen er hvit bør du skru ut blandingsskruen litt. Se etter hvordan blandingsskruen står før du begynner justeringen (slik at du kan gå tilbake til utgangspunktet om du skrur deg "bort"). Forhandlere kan opplyse om grunninnstilling på blandingsskruen. Denne måles i ant omdreininger fra helt innskrudd. ( obs skruen skal gå lett) Jeg ville gjort dette før jeg begynte å demontere andre ting. Redigert 10.Januar.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Enig med knutza om at det tyder på litt feil blanding på blandingsskruen. Hva skjer når motoren bakker på tomgang, blir den "sur" og stopper til slutt, eller går den bedre etterhvert som den blir varm? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 At den dauer ved hurtig gasspådrag er normalt for mager blanding. Kalde motorer krever en større mengde bensin forhold til luft enn en som er varm. Før du gjør noe som helst og spesiellt om pluggen har sittet i en stund selvom motoren ikke har gått BYTT DEN før noe annet gjøres, anbefaler NGK på totakt! Å se på pluggen på en totakt hvordan bensinblandingen er er ikke helt lett da olja soter endel. Bruker ikke Statoil totaktolje? FYSJ! Så etter min erfaring kan det: -være for lite bensin i flottørkammeret -Blandingsskruen for langt inn -Høy % oljeblanding eller "dårlig olje" -Plugg gir dårlig gnist (Skal være neonblå) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 hadde det samme problemet, trodde det var plugg og forgasser men bytta bensinkanne og da fungerte det senere så fant jeg ut at det var mye van n i bensinen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.