Trinn II Startet 10.Januar.2008 Del på Facebook Startet 10.Januar.2008 Jeg har ikke manuell lensepumpe i min båt. Da jeg nevnte for en annen båteier at jeg vurderte å motere dette sa han at det ikke var nødvandig. Hvis det mot formodning skulle gå hull i båten og vann strømme inn ville dette være i så store mengder at det lille en manuell pumpe klarte å ta unna ikke ville være til store hjelpen. Jeg har montert en ekstra el. pumpe med lang løs slange som jeg kan nytte til å suge opp event. "vannsøl" fra alle kriker og kroker i bunn av båten. Har totalt 3 el. pumper montert, alle med separat "overstyring" for "manuell" kjøring. Noen innspill til dette??? Trinn II Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Det er en manuell lensepumpe i min båt. Engang var jeg med å redde en båt som gikk på grunn. Det ble et stort hull i båten og da jeg kom til i min båt hadde havaristen tatt inn ganske mye vann. Båten ble så dratt av og satt inn på en sandgrunne ved siden av. Hele tiden pågikk det lensing med pumper og bøtter. Hullet ble tettet med filler og tvist jeg hadde liggende i min båt. Etter at hullet var noelunde tettet, var det svært nyttig med en manuell pumpe i tillegg til den elektriske. Det var så mange steder vannet hadder treng inn og rann alt for sent ut igjen til at den elektriske pumpen fikk det ut. Likevel måtte den gå hele tiden og da var det best at den stod der den var montert. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Jeg ser på dette som et meget viktig sikkerhetstema. Nå fremover vil jeg sette opp en kall det risikoanalyse, for å finne ut hva jeg har av lensepumper (man. og el.), og om de er tilstrekkelige dersom en får vannlekkasjer av ymse slag og årsaker, ett eller annet sted i båten. Tror kanskje mange vil få seg en overraskelse hvis de setter opp en slik kartlegging og risikoanalyse. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Erfaringen fra den gang er at det er viktig å ha noe som man kan tette et bra stort hull med. Klær, filler, tvist mm var svært effektivt. Ha gjerne noe slikt i båten, det veier jo lite. Bøtte var bra å lense med, det spørs hvor mange mennesker det er ombord. Er det mange trenger man mer utstyr, alle kan hjelpe til med lensing. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Den beste lensepumpa ombord er inntaksslangen til motorens kjølevann. Etter eksisterende inntaksventil kan det settes en T-ventil og med forgrening til kjølen. Dette virker bra. Det har jeg erfart selv engang da hylsa som forbinder klemflensen med hylserører sprakk av på tvers. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Den beste lensepumpa ombord er inntaksslangen til motorens kjølevann. Etter eksisterende inntaksventil kan det settes en T-ventil og med forgrening til kjølen. Dette virker bra. Det har jeg erfart selv engang da hylsa som forbinder klemflensen med hylserører sprakk av på tvers. Det er to inntak til kjølevannet i båten som går inn på en T. Det er ganske lett å stenge den ene kranen og ta av den slangen som da kan legges ned i kjølen. Det er mulig at den må festes for å holde seg i bunnen. Måtte du da stenge eller strupe sjøvannsinntaket for at dette skulle virke? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Stengte hele inntaksventilen. Det var mer enn nok vann i bunnen av båten til å suge opp. Dette sparte meg for for svært mye pumpearbeid. Håndlensepumpa var det ikke mye hjelp i. Heller ikke i de elektriske pumpene. Men motoren, en BMW 180 HK, den dro godt unna. Kunne seile et stykke slik at jeg fikk satt båten på sandstrand. Det ble mye klesvask og oppryddingsarbeid i etterkant. Men forsikringsselskapet dekket alle utgifter, til og med tiden vi brukte på å tørke opp. Jeg måtte også kjøpe en ganske kostbar drill for å sku opp mange plater ombord - denne ble også dekket. De var vel glad at ikke hele båten gikk ned? Det hadde blitt dyrere for dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Temaet i denne tråden har vært oppe og gått før. Huldas holdning er at på en større båt (over stadiet der man ikke har motor og lading), har manuelle pumper ikke meget for seg. Det er ikke lenge noen greier å pumpe for hånd. Uansett vil man ha problemer med å komme opp i de mengdene en elektrisk pumpe tar unna. Lensepumpen i Hulda er en fast montert 12 V 15 A pumpe som øser 2500 GPH, sikkert under meget gunstige forhold. I tillegg kommer det en bærbar 220 V pumpe fra ABS som også har nivåbryter. Jeg vet ikke hvor mye denne pumper, men det er vel en del mer. Totalt skal vel kapasiteten være i området 350- til 400 liter i minuttet. For dem som har aggeregat burde vel en neddykkbar pumpe fra Biltema være en grei investering. Nå skal det holde hardt å slå hull i skroget på en seiler av jern. Hos meg antar jeg at mulig problem kan komme fra gjennomføringer: Ventiler, baugpropell og propellaksling. Da blir det maks hull på 50 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.