bhanse Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Det var godt å høre at den fungerte. Dette viser også at selv om den ikke er godkjent av Riks Tv så KAN den fungere i Norge. Med godkjenning fra Riks Tv er man garantert at tv'n fungerer i Norge. Et godt tips er å lese bruksanvisningen Dette er alltid et godt tips, men om du måtte gjøre noe spesielt for å få inn kanaler kunne det være en hjelp til "nordan family 27" å beskrive det her. Alle er ikke like "glad" i bruksanvisninger. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Bruksanvisningen er lest Etter litt forsiktig feilsøking her på morgenkvisten ser det ut som feilen ligger mellom signalforsterkeren og TVen. Forøvrig er jeg enig i at det er lettfattelige menyer. 12 v kontakten er inkludert i prisen, hvilke den ikke er i f.eks grundig sine pakker. Jeg betalte dog 3900,- hos Torshov, så 2900,-var billig. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Den Sovos Tven ser fin ut den og jeg får den knallbillig hos Monter om de finner tak i flere men den er jo 58cm bred , Grundig sin Vision 2 19tommer MPEG4 koster 3490.- og er mer enn 10cm smalere. Synes de rammene rundt mange av disse TVene blir voldsomme. Bestilte grundig sin hos min lokale euronics men det er desverre ikke levering før sist i Juli på den så jeg er på utkikk etter noe annet som ihvertfall er under 50cm bredt Redigert 7.Juli.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 For de som allerede har dekoder, men trenger ny TV med DVD, har Seatronic en Finnlux 19" med "karmer på under 2cm! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 (redigert) Forøvrig kan vi nok vente LED bakgrunnslys neste år. Dvs mye mindre strømforbruk. Redigert 7.Juli.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Driver å forberede 12 volt strømuttak ombord for TV. Noen som kan fortelle meg om den 12 volt kabelen som følger med TV-en har "sigarettennerplugg" eller er den en annen type plugg? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Har nå funnet det ut sjøl: Dro til nærmeste forhandler (ikke så langt unna), og de kunne fortelle at det vanligvis ble brukt "sigarettennerplugg". Så da er det bare å montere "hun"-delen for uttak av 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Forøvrig kan vi nok vente LED bakgrunnslys neste år. Det kommer alltid bedre produkter over tid en kan vente på. Men hvor lenge skal en vente? Det nye kjøleskapet jeg kjøpte for en uke siden til båten trekker både mindre strøm og har bedre isolasjon en det gamle fra 1986. Men det har jo vært greit med kjøleskap i disse 23 årende, da! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
C3 Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Den Sovos Tven ser fin ut den og jeg får den knallbillig hos Monter om de finner tak i flere men den er jo 58cm bred , Grundig sin Vision 2 19tommer MPEG4 koster 3490.- og er mer enn 10cm smalere.Synes de rammene rundt mange av disse TVene blir voldsomme. Bestilte grundig sin hos min lokale euronics men det er desverre ikke levering før sist i Juli på den så jeg er på utkikk etter noe annet som ihvertfall er under 50cm bredt Dette med bredden kan jo ikke stemme helt. At dybden og høyden øker med bordstativ er vel ganske innlysende men at bredden skulle øke med 10 cm kan jeg ikke forstå. Størrelse/vekt m/bordstativ: B:578 x H:510 x D:230mm, 7,3kg Størrelse/vekt u/bordstativ: B:460 x H:360 x D:90mm, 6,5kg Er reist på jobb og har ikke tv'en tilgjengelig så kansje noen andre kunne måle? Mvh Thor Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Montèr i Larvik har disse Sovos TVene inne nå og Montèr i Tønsberg får inn igjen et begrenset antall Fredag/Mandag , prisen var vel 2990.- eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
FRAM_25 Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Hei, På ELKJØP har de en SAGEM dekoder som kan brukes til 12 V til 650,- Har en på hytta som fungerer greit. Kan også brukes med 220V med medfølgende tranformator. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Ettter nesten er uke i drft er nå SOVOS TVen ute av drift Dvs det er 12-v pluggen som fulgte med TVen. Den ble veldig varm - og smeltet. Rart - hverken pluggene til bærbare PCer eller noe av den andre 12 v vi har ombord har blitt varme i samme 12 volts kontakten, men jeg merket de første dagene (når jeg dro ut pluggen til TV etter bruk) at den var ganske varm. Forsøkte også med en forlenger-plugg for å sjekke om det var vegg-kontakten, men varmen flyttet seg fremdeles til tv-pluggen og ikke den som gikk i veggen. Men i går ble den altså for varm og ble helt deformert. Merket også at TVen så ut til å være veldig følsom for batteri-spenningen - når kjøleskapet gikk ble det trøbbel med lyden (men det ble helt greit ved å skru av kjøleskapet). Clas O selger vel noen slike som forsterker spenningen litt. Ved nærmere ettertanke har jeg vel en slik liggende, så jeg får se om jeg finner den og har et riktig ut-støpsel- men ettersom en av delene som fulgte med TVen nå er gått i stykker blir vel en tur til butikken for å se om de har en ny ledning som passer - eller krangle om retur. Torshov hadde bare fått inn 2 TVer - så de har kanskje ikke allverdens med utstyr liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Her er jo et rimelig alternativ fra en leverandør som leverer 19`Denver til 1490,-. Det er erstatningsvarer, feil i embalasje m.v. Om den går på 12 V står det ingenting om, men det er vel det vanlig på disse mindre flatskjermene. Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Har også kjøpt denne og er veldig fornøyd, men får ikke inn noen signaler. Ja jeg har kjøpt RikeSTE Cam og kort. Ligger nå i Kristiansand og har prøvd i flere båter. Hvilket oppsett bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Har også kjøpt denne og er veldig fornøyd, men får ikke inn noen signaler. Noen er lettere å behage enn flertallet av oss... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Denne Sovos TVen , hvordan er det med den og MPEG2 signaler (Sverige) ? Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Har også kjøpt denne og er veldig fornøyd, men får ikke inn noen signaler. Ja jeg har kjøpt RikeSTE Cam og kort. Ligger nå i Kristiansand og har prøvd i flere båter. Hvilket oppsett bruker du? I innlegg #304 står et oppsett for hvordan du installerer og søker kanaler med CAM Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 De vanlige sigarettennerpluggene er noe dritt, spesiellt i båt, de henger ofte dårlig og gir dermed dårlig eller ingen kontakt, derav også fare for varmgang, jeg klippet vekk begge mine plugger på tv og grundigdekoder og montert på 2 pins 12 volt kontakter kjøpt av elfa, dette ble gullegod og kontaktene sitter skikkelig, NB husk riktig polaritet ved kobling, og ett garantiansvar ved senere feil kan bli en diskusjon. Men gjøres det riktig er dette gullegodknall Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Takk for det. Ikke alltid like enkelt å surfe med telefonen... men jeg kjenner ikke igjen menyvalgene det refereres til. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Det jeg mente her var "komfigurasjon" som jeg ikke finner noe sted! Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Jeg har tidliger hatt tv i båten bare med vanlig bordantenne. Nå må jeg legge opp til dekoder. Hva slag antenne må jeg ha til det? buker dekoderen mye strøøm? Er det noen som har erfaring om bakkenettet er mer krevende på dekning enn det gamle analoge? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 (redigert) Du trenger helst en maritim tv antenne med forsterker som f.eks Glomex master, som vel kom best ut i test mener jeg, koster rundt 1500,- Videre er det vel nå kommet noen modeller mindre tv'er egnet for båt som har innebygget dekoder for det norske bakkenett som sender i mpeg4 formatet, ellers kan du bruke f.eks en grundig dekoder som er kompatibel for 12 volt, sagem dekoder anbefales ikke etter hva jeg har hørt da denne er mer ustabil. Grundigdekoderen min trekker ca 1,5 ampere eller 18 watt om du vil, det finnes milelange emner fra før på forumet her, ta gjerne ett søk, ene tråden er forresten dagelig aktiv her. Keg bruker grundig sin standard mottaker og en glomex master antenne, var skeptisk til tv i båt når det gikk over til digital sending, men er godt fornøyd, enten virker det ikke eller så virker det Men stor sett fungerer det meget bra er min erfaring, det mest skipe er kanskje at du manuellt må søke inn ny sender når du beveger deg utav ett område til ett annet under tur... mulig dette også måtte gjøres når det analoge systemet var også, men det husker jeg ikke. Redigert 11.Juli.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Finner lite om antennevalg i tråden her. Jeg må kjøpe antenne til mottakeren, men hva er det billigste som funker? Gjør denne nytten tro? stygg som fy å ha på båten men...... www.maritim.no/product.aspx?id=17064&groupkey=006002130 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 det mest skipe er kanskje at du manuellt må søke inn ny sender når du beveger deg utav ett område til ett annet under tur... mulig dette også måtte gjøres når det analoge systemet var også, men det husker jeg ikke. Du måtte nok det, ja, med mindre du hadde satelittantenne som du kontimuerlig justerte etter vindretningen når du lå på svai. Eller kanskje du hadde kabelen med deg på trommel hjemmefra... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SeaRaymond Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Yankee, er redd du ikke kommer unna en slik rundtstrålende tallerken hvis det er det du henviser til, jeg har den minste Glomexen liggende fra forrige båt, men valgte å kjøpe den største i vår da seatronic solgte de ut for 990,- kroner. Gjør nok nytten den minste også (brukte den kun når det enda var analog sending), men den større er nok kraftigere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.