Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Diskuterte tv-antenner til båt på jobben, da vi plutselig ble påminnet at TV-produsentene skal gå over til digitalt bakkenett - og alternativet til dette er parabol.

 

Hvordan blir dette for båtfolket? Skal vi ha parabol i båten, eller skal bakkenettet trekkes til alle havner/uthavner :confused:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det jo slik at det digitale bakkenettet skal erstatte det analoge bakkenettet, så dermed burde det bli dekning som før. Men det tar selvfølgelig noe tid før alle småsenderne blir oppdatert. Men frem til det analoge nettet blir slukket for godt, får en jo i pose og sekk et år. Har dekoder for det svenske systemet som jeg testet ut sist sommer, og der det var dekning, ble det krystallklare bilder. Da var hovedsenderne der ombygget, men ikke alle mindre sendere. Dermed var det steder uten digital dekning. Skal bli spennende hvilken dekning en får der til til sommeren når alle analoge sendere der blir slått av og småsenderne er fullt konvertert.

 

Men obs. Her i Norge vil det bli tatt i bruk et nyere og bedre system med bedre komprimering, MPEG4, mens svenskene bruker MPEG2. Så den boksen jeg kjøpte for Sverige, kan jeg ikke bruke i Norge. Men en får håpe at de boksene som kommer på markedet her i landet til sommeren mestrer begge systemene, det er antydet fra NTV. Det finnes i hvert fall en slik boks tilgjengelig i Sverige som også har mulighet for HDTV når det en gang kommer.

 

Angående antenne, så sendes det på UHF-båndet (slik som TV2 gjør nå), så våre vanlige antenner vil fungere som før.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bakkenett er det landsomfattende TV-nettet vi har idag og som sender ut signalene fra alle landets fjelltopper, Tryvann, Halden, Bokn osv. osv. Et kabelnett er som navet sier et lukket nett der signalene holder seg inne i kablene hele tiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finnes slike da? Og husk, skal du få inn mer enn NRK må du ha kortleser på enheten. (Gratis kort for TV2 det første året, så blir TV2 betal-TV)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det hadde vært like godt å kjøpe en slik digital USB TV-tuner til laptopen i stedet for en boks til TV-en? Noen som har erfaring med dette?

 

I fjor sommer kjøpte jeg TerraTec for jeg ville ha inn TV på min lapptopp i båten. Den fungerte vellig bra og jeg er fornøyd med denne løsningen. Terratec har fjernkontroll boks som du monterer inn i båten slik at fjernkontrollen fungerer. Denne plugger man dirrekte til usb inngangen og antenna.

 

System Recommendations

Intel Pentium IV or AMD Athlon XP or Intel

Centrino certified CPU with 1.4 GHz

512 MB RAM

USB 2.0 interface

PCI or AGP graphics card with DirectX compatible drivers and video overlay support

CD/DVD drive for software installation

Sound card

Microsoft Windows XP with ServicePack 2

Analogue TV reception via antenna or cable

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte på noe slik som denne:

komplett.no

Men noe slik vil altså ikke kunne brukes? Hvis man må ha en egen separat boks med kortleser i tillegg begynner jo ting å bli litt tungvint...

Hei.

 

Denne er jo midt i blinken dersom en klarer seg med NRK. Og ikke nok med det, den er jo for både MPEG2 og MPEG4 slik at den kan brukes i Sverige også! Og der er det et drøss av gratiskanaler å velge i. Kvaliteten på disse duppedittene vet jeg imidlertid ingenting om.

 

I fjor sommer kjøpte jeg TerraTec for jeg ville ha inn TV på min lapptopp i båten. Den fungerte vellig bra og jeg er fornøyd med denne løsningen. Terratec har fjernkontroll boks som du monterer inn i båten slik at fjernkontrollen fungerer. Denne plugger man dirrekte til usb inngangen og antenna.

Denne boksen vil nok gi svart skjertm når de analoge senderne stenges. De skriver jo: Receive analogue TV and stereo sound in excellent quality on your notebook or desktop PC with the Cinergy 400 USB external TV card.

 

Ellers vil jeg henvise til http://ntv.no for mer info om bakkesendt TV.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne boksen vil nok gi svart skjertm når de analoge senderne stenges. De skriver jo: Receive analogue TV and stereo sound in excellent quality on your notebook or desktop PC with the Cinergy 400 USB external TV card.

 

Lars H.

 

Men det funker i dag da det er analoge sendinger :blush:

 

Men skulle skjermen bli svart ville jeg godt for en av disse digitale duppedingesene som man plugger i USB-porten. Men har ikke annen erfaring enn med den analoge.

Hva får man inn på skjermen i dag av disse digitale duppedingesene :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva får man inn på skjermen i dag av disse digitale duppedingesene :confused:
Ingenting, svart skjerm. Digitalt bakkesendt TV er ikke inført her i landet ennå. Planen finner du hos NTV.

 

Og obs., som tidligere nevnt, Norge er det første landet i Europa (bortsett fra et rent kommersielt nett i Frankrike) som tar i bruk MPEG4. Så de fleste (men ikke alle) av duppedittene som tilbys i nettsjappene er kun for MPEG2, og vil IKKE komme til å fungere her i landet.

 

TopBanner_30.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Grundig satellittmottaker for vel et år siden. Den har også inngang for digitale bakkesendinger. I spesifikasjonen står det mpeg2, men nå har jeg tatt inn sendingene fra det digitale bakkenettet her i Stavanger i en måned (fra senderen på Bokn, prøvesendinger, siden de offisielle starter til høsten). Jeg vet ikke om sendingene akkurat nå er i mpeg2, eller om det er mottakeren min som også klarer mpeg4. Jeg får i alle fall inn NRK1, NRK2, TV2 og TVNorge helt klart. Håper at det er mottakeren min som klarer mpeg4.

-battello

Link to post
Share on other sites

Alle prøvesendingene går fremdeles i MPEG2. De har vel ingen mottakere for å teste MPEG4 med? :rolleyes:

Men vi skal være glad for at vi for en gangs skyld får et "siste skrik" opplegg, ref. debatten her på forumet om foreldet DAB radio system.

En fordel, i tillegg til bedre kompresjon og dermed mulighet for flere kanaler, er at en med MPEG4 får mulihet til å ta inn HD-sendinger når/dersom de en gang kommer på dette nettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pinnacle USBen på laptopen (med antenne i mastetopp). Fungere utmerket. Fikk også inn de digitale sendingene enkelte steder og bildet ble utrolig bra, men erfarte enkelte ganger at lyd og bilde ikke var helt synkronisert. Vet ikke om dette var et problem for sendingne generelt eller om det var mitt utstyr...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når bilde og lyd ikke er synkront, er det i 99% av tilfellene en operatør/tekniker som ikke har gjort god nok jobb. De burde jo se/høre det like godt som oss, og de kan rette opp slikt. Dette var et stort problem i gamle dager også. Da ble det brukt filmkamera uten lyd, og lyden ble tatt opp på en båndopptaker som skulle gå med eksakt samme hastighet. Da var det en viktig jobb å klippe vekk like lange biter film og lydbånd under redigeringen. Selve startpunktet ble bestemt med den såkalte "klapperen". Og det var problemer videre også. Jeg jobbet i NRK TV i 17 år, og opplevde mye rart. Selv under avspilling, lå lyden og bildet på forskjellige maskiner. Og det var et sant hel . . e for operatøren å synke opp igjen dersom en av maskinene stoppet eller filmen røyk. Til tider ble dette synkronisert med elektriske styresignaler, og i andre tilfeller med mekanisk kobling mellom motorene på disse to avspillerne. Alt ble lettere med videokameraer hvor lyd ob bilde på på samme tape'n. Nå behandles jo både billed og lyd digitalt, i hver sine kjeder med forskjellig forsinkelse, men med alle muligheter til å rette opp forsinkelse den ene kilden. Da gjelder det at teknikeren holder tungen rett i munnen, og sørger for at saker og ting er synkront. Nei nå ble det litt mye mimring og avsporing. Men konklusjonen er i hvert fall at vi ikke trenger å frykte mer usynkron lyd i bilde om overføringen fra sendermasten til antennene våre blir digital.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg har misforstått dette kommer mobiltelefonene for denne teknologien nå.

 

Kjempeslipp fra Nokia

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

De har vel ingen mottakere for å teste MPEG4 med? :rolleyes:

En fordel, i tillegg til bedre kompresjon og dermed mulighet for flere kanaler, er at en med MPEG4 får mulihet til å ta inn HD-sendinger når/dersom de en gang kommer på dette nettet.

 

Lars H.

 

HD boxen til CD, tar også inn DTT (bakkenettet.)

Den fikser MPEG 2 og 4.

 

Angåemde HD TV, så er det 4 kanaler på 1 grad vest for øyeblikket, og flere kommer.

 

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Canal Digital (CD) er vel de som er kommet lengt med klargjøring og sending av HD. Selv er jeg på kabelnettet til GET, og de kommer i løpet av året med ny dekoder for HD de også. Og når det blir noen interssante programmer som sendes i HD, blir det å bytte nåværende dekoderboks. De digitale signalene på nettet her er ellers utmerket (og de analoge er heller ikke værst), så egen antenne og boks for bakkesendt TV, DVB-T, er kun aktuelt for bruk i båten.

 

Leste et sted at det faktisk ikke er mer enn 300 000 husstander med egen antenne uten kabel eller parabol som blir berørt av dette nye bakkesendte systemet!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...