Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Vel, - nå er vel alle disse rundtmottakende UFO-antennene aktive med enten innebygget (Triax) eller ekstern (Glomex) forsterker da. Så skal en ha enda en forsterker, må den ha et ekstremt lavt støytall dersom den skal den være verd noen kroner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja men dette skulle være en forsterker for riks-tv boksen men det blir kanskje det samme eller? (her er jeg helt blank, vil bare se dagsrevyen i ny og ne)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom denne tråden, men har egentlig ikke

blitt klok på hvilke merker som leverer iht kravene

nedenfor og hvorvidt kvaliteten på mottageren er

på høyde med Grundig sin.

 

-12v

-MPEG4-dekoder

-Godkjent for Riks-TV

-Innebygget DVD

-Helst 19"

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har klart å søke så har jeg ikke funnet noen TV med MPEG-4 og DVD, men mener det er Grundig som selger en 12V kabel som tilleggsutstyr til sine TV'er. Kan ikke fatte at ingen lager en TV med alt i, dette ville vel vært en sikker vinner...? Jeg ville ihvertfall kjøpt asap!

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har klart å søke så har jeg ikke funnet noen TV med MPEG-4 og DVD, men mener det er Grundig som selger en 12V kabel som tilleggsutstyr til sine TV'er. Kan ikke fatte at ingen lager en TV med alt i, dette ville vel vært en sikker vinner...? Jeg ville ihvertfall kjøpt asap!

 

Jeg har kommet over denne Novos-saken, men der hersker det også usikkerhet om støtte av Riks-TV. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jaja, jeg tenkte jeg skulle få til en rimelig TV løsning i båten for ferien (i tilfelle regn-sommer).

 

Vi har en NextBase DVD spiller, denne har DVB-T og vanlig antenne inngang også.

Før koblet jeg til en liten pisk antenne rett i denne og fikk inn tv2 og nrk.

Nextbase_SDV1102-B.jpeg

 

I dag ble det nettet stengt, så jeg svippet innom å hentet meg en slik:

Grundig DTR-8720:

grundig_dtr_8720_riks_tv_mottaker_586418899_0.jpg

 

Dro hjem å testet. Koblet opp tuneren til nextbase'en og koblet i antenna i tuneren.

I følge reklamen er det jo bare å plugge i ledningen så skal bilde komme..

Men neida.. :headbang: ingen bilde.. Søker og scanner men ingenting..

 

Finner frem en 21 tommer tv som har scart inngang, koblet til denne og bilde kom med en gang..

Satte opp tuneren og fikk opp bilde osv. Prøvde å finne ut av hvordan få bilde ut på antenne utgangen på den.

En rask telefon til supporten og fikk vite at neida.. for å kunne bruke denne boksen på en tv uten scart så må jeg ha en RF-Modulator.

Svippet så ned til Clas'ærn og fikk tak i en slik og da ble det straks bedre..

381207A_X_2007-06-29_081352_189.jpg

 

Men for å kunne se tv i båten må jeg altså ha strøm til tv'en (12v), strøm til grundig boksen (også 12v) og jaggu må rf modulen også ha 12v gitt.

(Godt jeg har ordnet meg strømaggregat. hehe..) Men så ble det bra bilde også da.. :)

 

Så nå kan det bli barne tv på mini om det skulle bli regn og møkka vær på ferieturen i år :)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Måtte krype til korset å bestille samme dekoder selv i går. Bestilte gjennom Riks-TV.

Så etterpå at jeg må regne med 10 dagers leveringstid. Får bare håpe at den kommer før vi reiser på ferie.

 

Hadde tenkt å kjøpe hos elkjop når jeg kom hjem. Men oppdaget at elkjop var tomme, Lefdal var tomme. Så jeg turte ikke vente mer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte å bestille, men fant ut at jeg kunne svippe innom Rolfs Elektro her i Kr.sand, de hadde mange bokser stående.

Da fikk jeg den og kortet med en gang så slapp jeg å vente og vente.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Denne Grundig TV'n er litt interessant. Som det er kommet frem i tidligere diskusjoner her og på andre forum, ser det så langt ut til at Grundig sine dekodere/tunere er de suverent mest følsomme enhetene for svake signaler (som vi båtfolk ofte kan erfare i en trang havn) på markedet. Og i og med at dette er en Grundig TV, er det vel stor sjanse for at den innebyggede dekoderen/tuneren er like god som de løse dekoderne i DTR-xxx serien?

 

Strømtrekket for en slik TV med innebygget dekoder er overraskende lavt, kun 30W (2,4A!), og selv standby trekket er lavt på 1,2W (0,1A!)

 

Prisen er vel heller ikke så ille når vi her snakker om et anerkjent merke med innebygget dekoder/tuner som ellers koster 1000-1200 kroner.

 

Kanskje jeg skal satse på denne TV'n og forsøke å selge den Grundig DTR 8720 dekoderen jeg har? Den gamle 14" 4:3 CRT TV'n min har litt lite bilde (men med utmerket fargekvalitet) med svart stripe oppe og nede.

 

Foreløpig ser det ut til at TV'n ikke er på lager noe sted, men er det noen som kjøper denne TV'n, hadde det vært flott med tilbakemelding her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

17" tror jeg du skal lete lenge etter, har ikke sett den størrelsen (med eller uten dekoder) på markedet på lang tid. Kan du klare deg med 15" er det imidlertid håp. Seatronic har en slik (uten dekoder) som kun trekker 18W.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

Skal ta med meg en 17" PC-skjerm ombord, så kan jeg sammenligne mot 19" evt. 15". Men må jo ha bredformat TV så det blir kanskje ikke helt lett å vurdere. Håper at 19" blir OK. 15" bredformat blir litt liten i høyden kanskje. Det er vel diagonalen som fortsatt måles.

 

Tilføyet: En 19" for 220 volt m/omformer er kanskje et alterntiv. Omformeren har jeg, men vet ikke hvor mye strøm den bruker. Kan ikke være mye.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å sammenligne størrelsen med en TV og en PC-skjerm, er vel ikke helt optimalt. 19" PC-skjermen min her hjemme har kun 15mm "karmer" rundt selve bildet, mens TV'er dessverre fort har over 50mm "karmer"! :headbang: Lag deg heller en papplate med f.eks målene til nevnte Grundig TV (45,5 x 34,2cm pluss 2,4cm fot) og se hvordan plassen blir.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

Skal ta med meg en 17" PC-skjerm ombord, så kan jeg sammenligne mot 19" evt. 15". Men må jo ha bredformat TV så det blir kanskje ikke helt lett å vurdere. Håper at 19" blir OK. 15" bredformat blir litt liten i høyden kanskje. Det er vel diagonalen som fortsatt måles.

Det er diagonalen som angis på skjermer, ja, uavhengig av aspektforholdet. Og du har rett i at det høyden på bildet som er den viktigste parameteren. Og høyden på bildet kan være forskjellig fra høyden på skjermen hvis du ser TV på en skjerm med aspektforhold mindre enn 16:9.

 

Å sammenligne størrelsen med en TV og en PC-skjerm, er vel ikke helt optimalt. 19" PC-skjermen min her hjemme har kun 15mm "karmer" rundt selve bildet, mens TV'er dessverre fort har over 50mm "karmer"! :headbang:

Hvis du sammenligner epler med epler (LCD-TV med LCD PC-skjerm, og av noenlunde samme årgang), så tviler jeg sterkt på at du finner noen konsistente forskjeller på bredden på "karmen".

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Vis meg (link til) en TV på ca 19" som har 15mm smale karmer på toppen og sidene. Det har jeg lett etter uten å finne.

 

Lars H.

 

PS. Nå kom Mix meg i forkjøpet, og Grundig-TV'n ser jo absolutt ut til å ha svært så smale karmer! Flott! Litt rask tasting på kalkulatoren viser at topp og sidekarmen faktisk ikke er på mer enn 17mm, fantastisk! denne TV'n blir mer og mer aktuell for montering ombord på Trudelutt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en kar som hadde litt greie på dette på Hyttetorget i Oslo, og han sa at denne Sovos 19"

ikke har innebygget kortleser. Dersom man skal ha andre kanaler enn de frie så må man kjøpe en

kortleser og plugge denne i TV'en. Koster rundt 1000,-

 

Det som var mer interessant er at det kommer en Denver 19" iløpet av kort tid som har innebygget

kortleser, DVD, 12v og er godkjent av Riks-TV. Den er til godkjenning nå og er snart ferdig.

Så fort den er godkjent kommer den på markedet til rundt 3.500,- :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...