Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det har jeg liten tro på. D.v.s at de binder seg opp mot Riks tv.

 

Grunnen til at det er CI slot og CAM er at de ulike TV distributører har ulike krypterings system. Viasat krever en type CAM, Canal digital en annen. I Sverige har de Boxer som også krever CAM for betalingskanaler.

 

Det er selvsagt mulig at Denver selger TV'n med Riks TV Cam'en.

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At den er til godkjenning hos RiksTV har ingen ting med denne diskusjon av CAM og CI slot. RiksTV godkjenner TV'er slik at de garantert skal kunne brukes på det norske bakkenett.

 

Det er flere produsenter som allerede har fått godkjent både 19" og 22" skjermer fra RIKSTV. Kan bla nevne LG, Samsung og Philips. De fleste av disse er 220V TV'er.

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i. Så status er at det finnes ingen TV rundt 19" som har 12V, DVD, MPEG4-dekoder og er Riks-TV godkjent

 

Rykter sier at Denver, Sovos og Dantax kan bli godkjent. Grundig har også en TV på gang uten DVD.

Sovos og Grundig ligger det allerede informasjon om i denne tråden, mens Denver og Dantax har ikke jeg funnet noe "skriftlig" fra produsent/selgere.

 

Når det gjelder kortleser for flere kanaler en NRK, har alle mulighet å installere CAM (les: kortleser). Noen produsenter/selgere vil kanskje inkludere denne i prisen på Tv, mens andre må denne kjøpes separat

 

Det som er viktig er vel heller kvalitet på TV opp mot totalpris, strømforbruk og at den fungerer mot Riks-Tv uten ekstern dekoder.

 

Ser forøvrig at de nye 220v tv'er har meget lavt strømforbruk.

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Grundig sin boks. Får klare,fine bilder, men ingen lyd. Det er ingen feil på Scart kabelen; altså problemet ligger i TV'n eller Grundig boksen. Er det sannsynlig at det er boksen det er feil med? Noen med lignende erfaringer?

Ja, jeg har det, som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd. Det spiller ingen rolle for denne feilen om signalene kommer direkte fra antenne (innebygget dekoder) eller fra en dekoder via HDMI. Jeg mener det er for lav spenning til TVen, for det går helt fint, både lyd og bilde, med en strømforsyning som gir 13,8 V. Så jeg skal legge nye 4 mm2-kabler fra koplingsskapet til stedet der TVen skal stå, og ha en god kontakt i stedet for en "sigartenner"-kontakt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

For egen del synes jeg det er svært så trivelig når kona og jeg kan ligge godt arm i arm i salongen og se på TV når det blåser og regner utenfor, Eber'n durer og varmer og solen har gått ned tidlig på kvelden i oktober! Og med et glass god rødvin i hånden gjør da kvelden fullkommen. Men denne helgen med sol og sommer ble det ikke mye TV-seing.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For egen del synes jeg det er svært så trivelig når kona og jeg kan ligge godt arm i arm i salongen og se på TV når det blåser og regner utenfor, Eber'n durer og varmer og solen har gått ned tidlig på kvelden i oktober! Og med et glass god rødvin i hånden gjør da kvelden fullkommen. Men denne helgen med sol og sommer ble det ikke mye TV-seing.

 

Lars H.

Rart vær. Blåser og regner og solen har gått ned. Bare måtte. :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mørkt ja , men kaldt. Det blir vel øyet som ser. Eller ikke ser. (I mørket) Hadde jo masse snø her i vinter.(10 cm) Tror det lå i 2 dager eller no.

 

Nok avsporing fra meg. Nå gleder eg meg til sjø og ferie..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Foreslår at vi fortsetter tråden med tv og dropper både "armkroker" og "soloppganger" :lol:

 

Skal montere dekoder og ny tv snart og synes det er greit å kunne flytte det litt rundt i båten etter som hvor en oppholder seg. Kunne tenke meg å slippe å flytte med både dekoder og tv og montere dekoderen fast. Noen med erfaring med litt lang scart eller HDMI-kabel fra dekoder (3-4meter)? Finnes det? Og svekkes signalene?

Link to post
Share on other sites

Endelig noe jeg kan litt om! HDMI-kabler på 10 meter er ikke noe problem, du får de til og med garanterte mot signaltap på 20 meter og høyere, men da koster det. Se f.eks. Real Cable fra AvShop. 5 meter HDMI-kabel til 650 (dette er gode kabler, men billigere enn f.eks. Monster Cable).

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...