Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hei.

 

Til de spesielt interesserte så debuterer TV 2 med sendinger i High-Definition 25. juni over bakkenettet.

Alle dekodere for bakkenettet kan ta i mot sendingene.

Her litt mer hva NTV skriver på sine nettsider:

 

Neste uke begynner TV 2 å sende tv-programmer i det nye høyoppløste formatet High-Definition. Disse bildene har opptil 5 ganger så mange linjer som det vanlige formatet, og gir langt bedre og skarpere bilder. De første programmene blir "Allsang på Skansen" og "Tour de France". Flere programmer følger utover høsten. Sendingene vil gå i formatet 1080i.

 

Alle som ser på TV 2 via en dekoder i det digitale bakkenettet kan se sendingene i HD fra TV 2. Men det er to vilkår som må oppfylles. Først må fjernsynet ditt være klar for HD-sendinger. I praksis vil det si at du må ha en flatskjerm. Det andre kravet er at du trenger en HDMI-kabel. Dette følger ikke med dekoderne og må kjøpes separat. HDMI-kabler finner du hos alle radio/tv forhandlere. Har du TV med integrert dekoder, IDTV, og får inn TV 2 trenger du ikke foreta deg noenting.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er muligens berørt allerede her, men mange i dag har bredbånd og bærbar PC, da er en mulighet "JLC's internet tv" et gratisprogram, som lastes ned installeres og kjøres på pc'en, riktignok et begrenset tilbud i (norske) kanaler, men en del utenlandske. Avhengig av dekning på bredbåndet da.....

 

Det kan lastes ned herfra, tror jeg: http://www.jlc-software.com/?page=internet_tv.html

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

SOVOS tv'n er ikke godkjent for riks Tv, men ser at multicom selger den og reklamerer med klar for riks TV. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10569480

 

Det ligger også ute en beskrivelse på om hvordan du får andre kanaler enn NRK inn på CAM, så CAM må den ta (Den har CI slot). Antar at CAM ikke følger med TV'en :

 

"Har du et registrert Cam og programkort men ikke får tilgang til kanalene, for eksempel

TV2?

• Sjekk at programkortet står riktig vei i cam. RiksTV logo skal synes på CAM-forsiden

(på Technisat Cam er det bilde av en chillipepper)

• Sjekk at Cam er montert riktig korrekt i CI (Commin Interface) sporet

• På fjernkontrollen, trykk TV-Menu

• Gå til Digital TV, Konfigurasjon, Betinget tilgang

• Nå skal det stå Technicrypt i feltet. Klikk ok

• Gå til CA modul og sjekk at serienummeret på Cam er registrert

• Sørg for at signalkvaliteten er tilfredsstillende og søk opp kanalene på nytt

• Etter at alle kanaler, også krypterte, er funnet, kan du sette den på TV2, selv om den

viser ”no access”. La den stå på samme kanal til bildet dukker opp, dette kan ta fra

30-60 minutter"

Link to post
Share on other sites

Vil man få grei dekning med en vanlig bordantenne til et par hundrelapper fra Elkjøp om man setter den opp på dekk de gangene man skal se TV eller må man montere en slik tallerkenantenne ?

 

 

Grundig har bekreftet at 16" og 19" 12V TV med innebygget dekoder for RiksTV skal være klar for levering ( ca.) i juli.

Er det noen som har data på disse , evnt vet om den 16tommeren vil kunne gå direkte på 12V ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har fått grei mottaking med en sånn liten løs inne-antenne med sugeføtter, oppe på luka til salongen, med kabelen inn når luka er i luftestilling. Det er bare om å gjøre å vite hvilken veg den bør peke.

Men det er noe ræl å ha den antenna inne undervegs. Jeg vil nok på sikt få tak i en tallerken som sitter fast et eller annet sted. Får se hvordan det virker på mangedagers seilas etter hvert utover sommern.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det en 16tommers utgave på 230V med innebygd dekoder i salg allerede , har du en link ?

 

Fant forresten en 10tommer http://www.elgiganten.no/PartDetail.aspx?q...506730;c:100236

 

CTX10PW - TV med VCR/DVD

 

• LCD ratio 16/9

• Display resolution : 800 x 480 pixels

• Contrast : 300 : 1

• Brightness 400 cd/m2

• Response time: 30 ms

• Viewing angle H : 120 / V 100

• DVD video, video cd

• DVD+RW,DVD+R,DVD-RW,DVD-R

MPEG4, JPG viewer

• CD-R / RW, MP3-CD, audio CD

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Endelig noe jeg kan litt om! HDMI-kabler på 10 meter er ikke noe problem, du får de til og med garanterte mot signaltap på 20 meter og høyere, men da koster det. Se f.eks. Real Cable fra AvShop. 5 meter HDMI-kabel til 650 (dette er gode kabler, men billigere enn f.eks. Monster Cable).

 

Livet er enkelt med HDMI kabler. Enten virker de, eller så virker de ikke. Ikke noe poeng å legge masse penger i HDMI kabel så lenge de virker er alt fint.

Bare å glemme alt du har lært om signaltap osv fra den analoge HiFi verdenen.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha lest alle sidene....... Det som var et av spørsmålene var vel TV med innebygget dekoder.

Grundig har bekreftet at 16" og 19" 12V TV med innebygget dekoder for RiksTV skal være klar for levering ( ca.) i juli.

På Expert fikk jeg beskjed om at alle TV'er med innebygget dekoder for RiksTV, måtte ha kortleser i tillegg. Denne kortleseren koster ca. kr.1000,-.

Så har man dekoder boks fra før, så kan man like gjerne fortsette å bruke denne!

Link to post
Share on other sites

Livet er enkelt med HDMI kabler. Enten virker de, eller så virker de ikke. Ikke noe poeng å legge masse penger i HDMI kabel så lenge de virker er alt fint.

Bare å glemme alt du har lært om signaltap osv fra den analoge HiFi verdenen.

Det vet jeg, men med 10-meters strekk til min projektor er det ikke noe å problem å finne kabler som ikke virker. Skulle kanskje ha skrevet datatap i stedet for signaltap. Dessuten er det etterhvert flere ulike typer av HDMI-standarder og masse problemer med kompabilitet mellom f.eks. ulike produsenter. Derfor vil ikke jeg anbefale de aller billigste HDMI-kablene når vi snakker om noe særlig mer enn 1 meter.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg, men med 10-meters strekk til min projektor er det ikke noe å problem å finne kabler som ikke virker.

Det er å få en liten forsterker til å plugge inn på lange strekk, så kan du gå langt over 10 meter.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Man behøver ikke kort for NRK1, NRK2 og NRK3. TV2 krever kort, men dette er gratis ut 2009. Resten av kanalene krever kort + abonement.

 

Og det er også en del andre kanaler, er vel FEM, Tv Norge, mon tro om det er det Zebra greiene også, og en haug med radiokanaler. Og i Sverigeområdet raser det jo ned en haug til med kanaler.

 

Syns det er mer enn nok jeg... og gratis. Ingen tullete avgifter på kortet osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det vet jeg, men med 10-meters strekk til min projektor er det ikke noe å problem å finne kabler som ikke virker. Skulle kanskje ha skrevet datatap i stedet for signaltap. Dessuten er det etterhvert flere ulike typer av HDMI-standarder og masse problemer med kompabilitet mellom f.eks. ulike produsenter. Derfor vil ikke jeg anbefale de aller billigste HDMI-kablene når vi snakker om noe særlig mer enn 1 meter.

 

Måtte ha en 5 meter på hytta til svogers. Gikk så det suste med den billigste på Biltema. Men med økt oppløsning så har også jeg opplevd at kabelen kan svikte, også kort kabel.

 

Men for "folk flest" med 1,5 meters kabel, kjøp det billigste, det vil fungere helt optimalt.

 

Vi er enige, må legge penger i så det virker, men noe utover det er bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Og det er også en del andre kanaler, er vel FEM, Tv Norge, mon tro om det er det Zebra greiene også, og en haug med radiokanaler. Og i Sverigeområdet raser det jo ned en haug til med kanaler.

 

Har ikke RIKS TV selv, men ut fra denne: http://www.rikstv.no/Kanalpakker/ er ikke FEM, Tv Norge og Zebra frie kanaler, men inkludert i RIKS TV pakken som krever abonement.

 

Jeg hadde glemt å ta med lokal Tv (Om dette er TV Norge - er jo mulig) + de svenske kanaler (for de som får inn svenske sendere).

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...