Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det var godt å høre at den fungerte. Dette viser også at selv om den ikke er godkjent av Riks Tv så KAN den fungere i Norge. Med godkjenning fra Riks Tv er man garantert at tv'n fungerer i Norge.

 

Et godt tips er å lese bruksanvisningen

Dette er alltid et godt tips, men om du måtte gjøre noe spesielt for å få inn kanaler kunne det være en hjelp til "nordan family 27" å beskrive det her. Alle er ikke like "glad" i bruksanvisninger. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruksanvisningen er lest :smiley:

 

Etter litt forsiktig feilsøking her på morgenkvisten ser det ut som feilen ligger mellom signalforsterkeren og TVen.

 

Forøvrig er jeg enig i at det er lettfattelige menyer. 12 v kontakten er inkludert i prisen, hvilke den ikke er i f.eks grundig sine pakker.

 

Jeg betalte dog 3900,- hos Torshov, så 2900,-var billig.

Link to post
Share on other sites

Den Sovos Tven ser fin ut den og jeg får den knallbillig hos Monter om de finner tak i flere men den er jo 58cm bred , Grundig sin Vision 2 19tommer MPEG4 koster 3490.- og er mer enn 10cm smalere.

Synes de rammene rundt mange av disse TVene blir voldsomme.

Bestilte grundig sin hos min lokale euronics men det er desverre ikke levering før sist i Juli på den så jeg er på utkikk etter noe annet som ihvertfall er under 50cm bredt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som allerede har dekoder, men trenger ny TV med DVD, har Seatronic en Finnlux 19" med "karmer på under 2cm!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig kan vi nok vente LED bakgrunnslys neste år.

Det kommer alltid bedre produkter over tid en kan vente på. Men hvor lenge skal en vente? Det nye kjøleskapet jeg kjøpte for en uke siden til båten trekker både mindre strøm og har bedre isolasjon en det gamle fra 1986. Men det har jo vært greit med kjøleskap i disse 23 årende, da!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den Sovos Tven ser fin ut den og jeg får den knallbillig hos Monter om de finner tak i flere men den er jo 58cm bred , Grundig sin Vision 2 19tommer MPEG4 koster 3490.- og er mer enn 10cm smalere.

Synes de rammene rundt mange av disse TVene blir voldsomme.

Bestilte grundig sin hos min lokale euronics men det er desverre ikke levering før sist i Juli på den så jeg er på utkikk etter noe annet som ihvertfall er under 50cm bredt

 

Dette med bredden kan jo ikke stemme helt. At dybden og høyden øker med bordstativ er vel ganske innlysende men at bredden skulle øke med 10 cm kan jeg ikke forstå.

 

Størrelse/vekt m/bordstativ:

B:578 x H:510 x D:230mm, 7,3kg

Størrelse/vekt u/bordstativ:

B:460 x H:360 x D:90mm, 6,5kg

 

thumb_sovos_500_0.jpg

 

Er reist på jobb og har ikke tv'en tilgjengelig så kansje noen andre kunne måle?

 

Mvh

Thor

Link to post
Share on other sites

Ettter nesten er uke i drft er nå SOVOS TVen ute av drift :confused: Dvs det er 12-v pluggen som fulgte med TVen. Den ble veldig varm - og smeltet. Rart - hverken pluggene til bærbare PCer eller noe av den andre 12 v vi har ombord har blitt varme i samme 12 volts kontakten, men jeg merket de første dagene (når jeg dro ut pluggen til TV etter bruk) at den var ganske varm. Forsøkte også med en forlenger-plugg for å sjekke om det var vegg-kontakten, men varmen flyttet seg fremdeles til tv-pluggen og ikke den som gikk i veggen. Men i går ble den altså for varm og ble helt deformert.

 

Merket også at TVen så ut til å være veldig følsom for batteri-spenningen - når kjøleskapet gikk ble det trøbbel med lyden (men det ble helt greit ved å skru av kjøleskapet). Clas O selger vel noen slike som forsterker spenningen litt. Ved nærmere ettertanke har jeg vel en slik liggende, så jeg får se om jeg finner den og har et riktig ut-støpsel- men ettersom en av delene som fulgte med TVen nå er gått i stykker blir vel en tur til butikken for å se om de har en ny ledning som passer - eller krangle om retur. Torshov hadde bare fått inn 2 TVer - så de har kanskje ikke allverdens med utstyr liggende.

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt denne og er veldig fornøyd, men får ikke inn noen signaler.

Noen er lettere å behage enn flertallet av oss... :cheers:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt denne og er veldig fornøyd, men får ikke inn noen signaler. Ja jeg har kjøpt RikeSTE Cam og kort. Ligger nå i Kristiansand og har prøvd i flere båter. Hvilket oppsett bruker du?

 

I innlegg #304 står et oppsett for hvordan du installerer og søker kanaler med CAM

Link to post
Share on other sites

De vanlige sigarettennerpluggene er noe dritt, spesiellt i båt, de henger ofte dårlig og gir dermed dårlig eller ingen kontakt, derav også fare for varmgang, jeg klippet vekk begge mine plugger på tv og grundigdekoder og montert på 2 pins 12 volt kontakter kjøpt av elfa, dette ble gullegod og kontaktene sitter skikkelig, NB husk riktig polaritet ved kobling, og ett garantiansvar ved senere feil kan bli en diskusjon. Men gjøres det riktig er dette gullegodknall :smash:

Link to post
Share on other sites

Du trenger helst en maritim tv antenne med forsterker som f.eks Glomex master, som vel kom best ut i test mener jeg, koster rundt 1500,- Videre er det vel nå kommet noen modeller mindre tv'er egnet for båt som har innebygget dekoder for det norske bakkenett som sender i mpeg4 formatet, ellers kan du bruke f.eks en grundig dekoder som er kompatibel for 12 volt, sagem dekoder anbefales ikke etter hva jeg har hørt da denne er mer ustabil. Grundigdekoderen min trekker ca 1,5 ampere eller 18 watt om du vil, det finnes milelange emner fra før på forumet her, ta gjerne ett søk, ene tråden er forresten dagelig aktiv her.

 

Keg bruker grundig sin standard mottaker og en glomex master antenne, var skeptisk til tv i båt når det gikk over til digital sending, men er godt fornøyd, enten virker det ikke eller så virker det :wink: Men stor sett fungerer det meget bra er min erfaring, det mest skipe er kanskje at du manuellt må søke inn ny sender når du beveger deg utav ett område til ett annet under tur... mulig dette også måtte gjøres når det analoge systemet var også, men det husker jeg ikke.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det mest skipe er kanskje at du manuellt må søke inn ny sender når du beveger deg utav ett område til ett annet under tur... mulig dette også måtte gjøres når det analoge systemet var også, men det husker jeg ikke.

Du måtte nok det, ja, med mindre du hadde satelittantenne som du kontimuerlig justerte etter vindretningen når du lå på svai.

Eller kanskje du hadde kabelen med deg på trommel hjemmefra... :crazy:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Yankee, er redd du ikke kommer unna en slik rundtstrålende tallerken hvis det er det du henviser til, jeg har den minste Glomexen liggende fra forrige båt, men valgte å kjøpe den største i vår da seatronic solgte de ut for 990,- kroner. Gjør nok nytten den minste også (brukte den kun når det enda var analog sending), men den større er nok kraftigere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...