Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Jeg tror det er en Glomex jeg har, men er utrolig misfornøyd med signalet den gir. Jeg ligger like utenfor Kristiansand i et område med god dekning, men har utrolig dårlig bilde. Tar inn Danske stasjoner og ikke TVNorge. Men det var i analogisk tid. Kanskje jeg skal kjøpe digitalomformer å se hva som skjer.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg tok i dag skrittet og gikk til innkjøp av en Sagem digitaltuner for Riks TV til den nette sum av kr 795,- Koblet den opp mot en gammel TV jeg hadde i båten med en Glomex Compact tallerkenantenne, som ikke akkurat er ideelt montert mellom de andre antennene på targabøylen. Resultatet var forbløffende. Jeg har aldri fått inn gode TV bilder analogt, om enn noe i det hele tatt. Nå kom bildene opp perfekt uten at jeg engang trengte å koble opp antenneforsterkeren. Så enkelt kan det være. Nå trenger jeg ikke å prate med kjerringa i båten heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en ny 12-volts kabel til Sovosen da den første smeltet. Monterte i dag for sikkerhets skyld nye 12 volts kontakter (av samme sort som sto der fra før og ikke de fra Elfa som er anbefalt over) - og byttet antenneplugg. tror ikke det var noe galt med den gamle kontakten da det har vært diverse bærbare PCer og DVD spillere i den, og den gamle Sovos pluggen ble også varm i andre kontakter. Sovosen registrerte i dag noen radio-kanaler, og mange TV-kanaler. Fikk inn NRK kanalene uten kort, men med ekstremt dårlig bilde. Virket tidsvis bra, men stort sett frøs det og kun lyden holdt seg oppdatert. Stedet var Fornebu ved Oslo. Sovosen angav at det var gode signaler, så jeg skjønner ikke at bildet ikke henger med. Om antenne-forsterkeren var av eller på spilte ingen rolle Lå ved brygga i dag, og det samme var tilfellet med 220 v tilkoblet, så nå ble Sovosen med hjem så jeg får se hvordan den tar kabel tv-signalene. Foreløpig synes jeg dette tar mye tid med dårlig resultat.

Link to post
Share on other sites

Testet Grundig dekoder med Grundig TV i dag sammen med gammel Glamox tallerken antenne med forsterker. Krystallklare bilder der det før var et snøvær av en annen verden. En kan si hva en vil om digital-tv, men noen fordeler er det. Takk for anbefalingene om Grundig dekoder. Vet andre som strever med Sagem-dekoder uten å få signal.

Link to post
Share on other sites

Antenneforsterker sitter enten som en boks innen i kabelen fra antennen, eller i selve antennen (best løsning). Denne forsterker opp antennesignalene (og samtidig støy!). Har du gode signaler og får bilder gjennom dekoderen trenger du sannsyngvis ikke antenneforsterker.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem og koble denne,bare det att mange for inn signaler med diverse antenner uten forsterker.Denne må være på for att jeg for inn signaler,når jeg kobler uten om denne ikke noe bilde,så spørsmålet er Status dårlig kvalitet til høy pris. :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

jeg merket ikke nevneverdig forskjell på min status om forsterkeren var på eller ikke. Kan det ha noe med dekoderen i Tven sin evne til å ta i mot og håndtere signaler? Har en snikende følelse av at jeg burde gått for det anerkjente i stedet for det ukjente....

Link to post
Share on other sites

Sendte mail til multicom ang sovos TVen der jeg spurte litt rundt forvirringen om målene på TVen og det at det ikke står mpeg2 på nettsideteksten

 

Hei,

Målene med fot er 46,5x21x42 cm (Bredde/dybde/høyde).

Jeg tror ikke RiksTV vil registrere CAM og programkort på denne TV’en, siden den ikke er godkjent. Men det kan du jo sjekke med de, for å være på den sikre siden…

Jeg mener denne TV’en også tar inn MPEG2 signaler, slik at du kan bruke den i Sverige. Så det er en genial camping TV! J

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt en Sovos 19tommer på Montèr i Tønsberg , prisen er 2999.- og de har enda 5stk igjen.

 

Men det jeg ikke klarer å få bekreftet er mitt spørsmål om denne også kan vise TV i Sverige og Danmark (Mpeg2) det står det ikke noe om på TVn eller i boka.

Er det noen her som har en slik og har sjekket om den virker i Sverige ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne : https://solberg-baat.secure.flexiweb.no/pro...tview/20184745/ , kjøpt i SE.

 

Men siden jeg ennå ikke ha fått det til å se det digitale bakkenett bra på min bærbare PC, kan jeg ikke med sikkerhet si noe om antenna.

 

Nevner dette fordi jeg fikk bygget den om slik at jeg kan heise den opp med spinnakerfall og nedhal. Trengte ikke å montere noe fast ute på dekk/i masten.

Link to post
Share on other sites

Alle MPEG4 TV'er skal også kunne dekode MPEG2, så det burde virke.

Spurte optimalstorage det samme spørsmålet siden de også selger Sovosen og de svarte

Hei,

Nei, denne kan ikke ta inn kanaler i Sverige. Den er kun for det Norske bakkenettet.

 

Det fungerer!

Har både svenske og danske på min mottager.

Og det er en Sovos TV ?

Link to post
Share on other sites

Chipsettene som er inne i tv-ene, og som dekoder MPEG-4 datastrømmen, kan også dekode MPEG-2. Det er, så vidt meg bekjent, INGEN som lager TV for bare det norske markedet (dvs kun med MPEG-4 dekoding). De lager mest mulig universelle TV'er. Tidligere betydde dette at tv-en dekodet DVB-T sendinger med MPEG-2 bilde og lyd. Denne standarden ble benyttet i hele Europa.

 

Så kom Norge med MPEG-4 bilde og lyd. Og nå skal også Danmark, Sverige, Frankrike samt flere andre også benytte denne for HD sendinger (halve kravet til båndbredde sammenlignet med MPEG-2 koding). Det betyr i praksis at chip produsentene (det er et fåtall produsenter som leverer til ALLE TV-produsenter, akkurat som i PC'er hvor en har Intel, AMD, Via + noen til) har utvidet støtten til også å dekke MPEG-4 bilde og lyd. TV-en vil således fungere i ALLE land i Europa som sender digital tv via DVB-T standarden.

 

Det som er spesielt med Riks-TV er at disse krever en CI slot (Common Interface) for ekstern kryptering modul + kort. I tillegg må det støtte DVB subtitling (undertekst som sendes via DVB systemet og ikke som vanlig tekst-tv tillegg) samt noen spesifikke parametre som benyttes av Riks-TV (er blitt meg fortalt).

 

Jeg tror at innen neste år kommer tilnærmet alle leverandører, både kjente og ukjente, tilby små tv'er i størrelse 10-20 tommer, med chipsett som støtter MPEG-4 (og Riks-TV) sine sendinger i Norge. Det vi ser nå er bare begynnelsen. Dette vil bli like vanlig som den gamle analoge TV standarden som ikke lenger blir benyttet.

 

/Øystein

 

Forklaring: DVB = Digital Video Broadcasting. Standard for digital-tv som benyttes i Europa. Finnes for satelitt (DVB-S), kabel (DVB-C) og "vanlig" med antenne (DVB-T).

Link to post
Share on other sites

Grundig sin nye "Vision 2 19-2940" var avertert i siste Båmagasinet. 19" med innebygd MPEG4-dekoder og 12 volt. Iflg. lokal forhandler vil denne komme på markedet i august. De kunne også fortelle at Samsung ikke hadde planer om å produsere en tilsvarende TV. Dette pga. norske reklamasjonsbestemmelser (5 år)! De var m.a.o. "redde" for at TV-en ikke ville holde 5 år dersom den ble brukt i et fuktig klima o.l. Men Samsung har en slik TV - for 220 volt. Det er vel meningen at denne skal plasseres hjemme? En løsning kan jo være å bruke en DC-AC omformer i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...