Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Jeg tror ikke RiksTV vil registrere CAM og programkort på denne TV’en, siden den ikke er godkjent. Men det kan du jo sjekke med de, for å være på den sikre siden…

 

RiksTV registrerer kortet mot CAM nummeret, hvilken TV CAMen står i er uten betydning tror jeg. Vi har en Samsung TV hjemme og det eneste jeg har oppgitt til RiksTV er nummeret på CAM. Har planer om å ta med CAM i båten når vi bruker denne så jeg venter på en god 12V TV rundt 22`med slot for CAM.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

snakket med to ansatte på lefdal laguneparken i bergen.

de kunne fortelle at det kommer en 19" og en 22" fra grundig 10 august.

denne hardvd,12 volt,og den riktige dekoderen.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

som nevnt i et tidligere innlegg smeltet min 12 volts kontakt som fulgte med Sovosen. Fikk straks ny i butikken, men jaggu meg blir den varm denne og. Har forsøkt med forlenger ut av "mitt" uttak, men varmen forflytter seg til der Sovos-pluggen befinner seg, så dette skyldes ikke noen av båtens kontakter (hvorav en ble byttet etter at den forrige pluggen smeltet. Så her blir det retur på hele greia - jeg gidder ikke å mekke på kontakten for å få det bra - og ikke i dette tilfellet hvor den knapt tar inn noe som helst uansett hvor sentralt jeg ligger (midt i Fredrikstad, eller Oksenøya Fornebu (her gikk det forøvrig ganske bra i opptil flere minutter). Så da gjenstår det å se hvor retur-villig butikken er.

Link to post
Share on other sites

Drev og testoppkoblet min Sovosen i kveld , har en slik antenne, satte TVn på digitalTV og søk men den fant ikke noe som helst , nå fulgte det med en plug til antennen som det skal kobles strøm på (forsterker?) denne har jeg ikke koblet inn enda men det er kanskje det som skal til for at jeg skal få dette til å fungere ?

 

vel det får bli mer testing i helgen

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kanalene fordeles på fire ulike "tuxer". At du bare får inn noen få kanaler betyr rett og slett dårlig dekning/mottak og bare får inn en tux der hvor du ligger.

 

Vet ikke hvordan tuneren din virker men du kan jo nullstille og ta ett nytt søk. Grundigboksen finner ikke nødvendighvis de beste signalen helt av seg selv hver gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk som nevnt over i tråden en ny 12 volts kontakt etter at den første som fulgte med Sovosen smeltet. Så ble den nye pluggen (fra en annen Sovos TV det også) også så varm at den luktet skikkelig svidd. Forsøkt med forgreiningskontakt fra båtens uttak, og varmen flyttet seg etter TV pluggen, så båtens kontakt anser jeg som frisk.

 

Leverte hele greia tilbake til Torshov bil i dag, men der var det ikke bare bare. De skulle se på saken til mandag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vel det viste seg at jeg faktisk har vanlig NRK , fikk bare ikke med meg hva som var hva her :smiley: NRK er jo ikke akkurat noe man ser på hver måned

 

Slik jeg har sett det til nå så ligger NRK kanalene på en TUX. Får du inn en NRK kanal så får du inn alle. Fordelingen av kanaler på TUXene ligger en eller annen plass på nett. Om jeg ikke husker feil så ligger NRK på de høyeste frekvensene og betalingskanalene på de laveste.

 

Etter hva jeg har skjønt så sender hver sender alle tuxene men tuxene som inneholder kanalene som de plikter å levere til alle er som regel de letteste å få inn, lurer på om små lokalsendere kanskje repeterer disse eller at de sendes med sterkere signal? Eller kanskje det er noen tekniske forklaringer på dette?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har sett det til nå så ligger NRK kanalene på en TUX. Får du inn en NRK kanal så får du inn alle.
Dette stemmer så langt jeg vet (men det heter MUX som er forkortelse for mutiplexer). Men hvordan resten av programmene er fordelt på MUX2 og MUX3 finner jeg ikke lenger på nettet hverken hos ntv.no, rikstv.no eller norkring.no. Om vel et år, når alle analoge sendinger er stengt ned for hele landet kan MUX4 og MUX5 også taes i bruk. Dette gir plass til ca. 20 nye kanaler.

 

Norkring har imidlertid en oversikt over alle senderne og hvilke kanaler de bruker. Oversikten er i Excel og finnes her. Den er riktignok 1 år gammel, men så mye er ikke endret på den tiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter at Sovos TVen ble returnert står jeg med blanke ark igjen. Planen er videre å gå for noen som virker og som er anerkjent. Jeg trenger således TV på omlag 19 tommer, mottager og DVD.

 

Så vidt jeg kan se har ingen av Grundig TVene på 12 volt innebygget DVD?

 

Men derimot er den kommet i salg og på lager 19 tommeren med innebygget dekoder fra Grundig. Er det noen her som har rukket å gjøre seg noen erfaringer med den den?

 

Eneste måten å slippe unna med 2 bokser fra Grundig er således kombinert TV/mottager + DVDspiller, eller gå for Grundig boks med annen kombindert TV/DVD.

Link to post
Share on other sites

Min lokale Expert butikk påsto de hadde disse med innebygget dekoder på lager, men var utsolgt. De klarte å spore opp en på Stovner - men når jeg kom dit i kveld ca kl 20:00 var det jo ikke den med innebygget dekoder :headbang: Og de hadde den heller ikke systemet sitt, så det ser ut som min lokale butikk har sett feil på dataskjermen - på Stovner hadde heller ikke varekode på den ennå. De skulle undersøke i morgen når de kunne levere den.

Link to post
Share on other sites

På min lokale euronics så så de på dataen at det var 30-40 på sentrallageret , null problem den bestiller vi til deg , de hadde den tilogmed med i en DM brosjyre men klarte de å få tak i den , nope !

Den var forsinket og kunne ikke skaffes før i august , men den uten dekoder den kunne jeg få på dagen , men for meg spiller det liten rolle nå , Sovosen fungerer utmerket

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste måten å slippe unna med 2 bokser fra Grundig er således kombinert TV/mottager + DVDspiller, eller gå for Grundig boks med annen kombindert TV/DVD.
Jeg har konkludert med at Grundig'en med USB-penn med filmer fyllt opp i løpet av vintersesongen, vil erstatte DVD-spilleren for vår del. Disse store, klumsete DVD-platene er da på vei ut, ikke? :cool: Jeg venter i hvertfall på Grundigen, og satser på å ikke bruke batterikraft på å spinne hverken DVD- eller vinylplater rund sin egen akse. :tongue:
Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg trenger DVDen til er barnas filmer - og de har jeg per i dag på DVD. Det er kanskje lett å konvertere de til en USB stick - men det har jeg aldri gjort før. Nå er jo USB pinnene så store i lagringskapasitet at det går kanskje helt greit. Har ikke tenkt tanken på at slike penner kan erstatte DVD spilleren engang.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått testet Sovosen endel og synes den fungerer utmerket, grundigen er vel ikke tilgjengelig før 10august ettersom det jeg har hørt

 

Enzo; har du testet TVen med TV2 osv? Har akkurat kjøpt den, og den virker fint på NRK, men ikke de "dekodede" kanalene. Jeg har kjøpt CAM fra Expert, og får ingen feilmeldinger og har gode signaler. Noen som har noen ide om hva dette kan være? Testet samme kortet i Sagem dekoderen, og der funker det helt fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...