Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

klugg: "Jeg har konkludert med at Grundig'en med USB-penn med filmer fyllt opp i løpet av vintersesongen, vil erstatte DVD-spilleren for vår del. Disse store, klumsete DVD-platene er da på vei ut, ikke? Jeg venter i hvertfall på Grundigen, og satser på å ikke bruke batterikraft på å spinne hverken DVD- eller vinylplater rund sin egen akse."

 

- Er du sikker på at Grundigboksen klarer dette? Trodde kun den kunne ta opp samt vise "fra seg selv"....

 

 

Luigi: "Enzo; har du testet TVen med TV2 osv? Har akkurat kjøpt den, og den virker fint på NRK, men ikke de "dekodede" kanalene. Jeg har kjøpt CAM fra Expert, og får ingen feilmeldinger og har gode signaler. Noen som har noen ide om hva dette kan være? Testet samme kortet i Sagem dekoderen, og der funker det helt fint."

 

- Dette kan ha med "pairing" å gjøre. Kortet og mottakeren må være "parret"...

 

 

Mvh Jeppe.

Link to post
Share on other sites

Jeppe; du har så rett så rett. Satt til kl 03:00 i natt for å finne feilen, men av og til ser man ikke skogen for bare trær.... Det var parring som manglet. Dvs jeg har ikke fått kodede kanaler ennå, men hadde ikke gjort det, så jeg antar at jeg snart har alle kanalene innen en times tid. Og det trengs, for det er ikke noe knallvær på Sørlandet i dag. Ligger i Nilen og synes det er riktig så grått ute...

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt det men RiksTV sier bare at Sovosen ikke er godkjent og at de derfor ikke kan hjelpe. Finner 8 kanaler, TV4, TV3, Disney, de tre NRK kanalene og en siste jeg ikke vet hva er. Men altså ikke noe bilde, bare info. Betalkanalene viser "Scrabble program", mens NRK viser "No signal" selv om jeg jo får opp info om hva slags program som går... HJELP!

Link to post
Share on other sites

Nesj.

Bare satte på automatisk søk og det kom opp en lang liste med kanaler , anne NRKene og en haug med kanaler med sånn nøkkel foran.

:smiley: Hei, vi tar denne med til forskjellige plasser og har hatt problemer med instilling til vi fant ut følgende :

meny / installasjon / fabrikkinstillinger = ja / automatisk søk / OG VENT til den er ferdigsøkt. :yesnod:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

klugg: "Jeg har konkludert med at Grundig'en med USB-penn med filmer fyllt opp i løpet av vintersesongen, vil erstatte DVD-spilleren for vår del.

- Er du sikker på at Grundigboksen klarer dette? Trodde kun den kunne ta opp samt vise "fra seg selv"....

 

Fra produktsiden: http://www.grundig.no/default.aspx?aid=9102357

"USB 2.0 for avspilling av film, musikk og bilder. Bare å tilkoble en minnebrikke, MP3-spiller eller ekstern harddisk så blir alt i HD-kvalitet."

 

Men jeg tror du kanskje trodde jeg mente en grundig dekoderboks.

Link to post
Share on other sites

Kvifor må vi ha TV mottaker i tillegg til Rikstv-boksen. I denne boksen er det alt en tuner så det vi mangler er en skjerm. Helst en skjerm med høytalere. Mange skjermer har DVI inngang og rikstv boksen har HDMI utgang. Dermed skulle det vere duket for høg kvalitet på bildet ved å bruke en HDMI/DVI kabel mellom rikstv boksen og en PC skjerm. Er det nokon som har prøvd et slik opplegg? Kva med lyden?

Link to post
Share on other sites

Kvifor må vi ha TV mottaker i tillegg til Rikstv-boksen. I denne boksen er det alt en tuner så det vi mangler er en skjerm. Helst en skjerm med høytalere. Mange skjermer har DVI inngang og rikstv boksen har HDMI utgang. Dermed skulle det vere duket for høg kvalitet på bildet ved å bruke en HDMI/DVI kabel mellom rikstv boksen og en PC skjerm. Er det nokon som har prøvd et slik opplegg? Kva med lyden?

Du har helt rett, og dette er vel også også påpekt tidligere i denne tråden.

HDMI bærer både bilde og lyd. Bruker du DVI må du i tillegg koble lydutgangene fra dekoderen til en forsterker.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Spørsmål ang Glomex V9112 TV antenne.

 

Har hatt en slik i snart 3 år og den har fungert bra. Da jeg intstallerte Grundig Riks TV boks i fjor fungerte den også fint. Frem til for noen dager siden har alt vært greit, men så fikk jeg pluttselig ikke inn noen kanaler. Jeg har sjekket kontakter, kabler etc og de er bra. Koblet så Grundig boksen direkte til Glomex antennen, uten forsterkerboks/ strømforsyning. Da fungerte det bedre og jeg fikk inn alle kanaler med god kvalitet selv om siganlstyrken ikke var veldig høy iflg grafikken på Grundig boksen.

 

Jeg har prøvd å sjekke om Glomexboksen skal sende ut f.eks 5V DC til antennen, men finner det ikke ut. Heller ikke på hjemsidene til Glomex finner jeg noe om dette.

Nå sender den ingenting ut til antennen, men vil gjerne vite hva som er riktig. Seatronic visste ikke mye om dette og hadde ikke tid til å hjelpe meg om jeg stakk innom. Ikke før om 3 uker, sa dem. :sad:

 

Årsaken til at jeg lurer på om boksen sender ut 5V til antennen er at jeg da kan skru på 5V fra Grundig boksen istedet hvis mottakerforhodlene er dårlige. Så lenge de er bra trenger jeg ingen forterkning.

 

Noe som vet dette (100% sikkert) hvordan Glomex V9112 fungerer?

Link to post
Share on other sites

Glomex har forsterkeren i Glomex-boksen du har inne i båten, så det er kun denne boksen som skal ha spenning (egen 12volt tilførsel fra båtens 12volt) og ikke den passive antennen. Så dersom du skal koble antennen direkte til Grundig-boksen, skal denne settes til IKKE å legge ut 5volt. Det skal den selvfølgelig heller ikke gjøre med Glomex forsterkeren mellom antennen og Grundig-boksen. For Triax sine antenner, sitter imidlertid forsterkeren i selve antennen, og antennen skal da mates med 5volt enten fra medfølgende boks inne i båten, eller fra grundig-boksen dersom antennen kobles rett til denne. Link til Glomex egne sider om antennen her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, takk for hjelpen Lars.

 

Jeg var litt usikker på om boksen som er tilkoblet 12V sendte 5V til en forsterker i antennen og at pot meter på boksen bare var en strømforsyning med justerbar dempning (av antennesignalet).

Han jeg snakket med på Saetronic sa at de også hadde antennen tilkoblet utenom fostererboksen etter at RiksTV boksen kom.

Så også et sted at de kalte boksen for forsterker/strømforsyning.

Derfor stusset jeg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

snakket med to ansatte på lefdal laguneparken i bergen.

de kunne fortelle at det kommer en 19" og en 22" fra grundig 10 august.

denne hardvd,12 volt,og den riktige dekoderen.

Sendte en e-post til Grundig i dag og de opplyser at 22`som kommer i slutten av august ikke fungerer på 12V, det er kun modellen på 19`som er bygget for 12V. Da er det bare å vente til noen kommer med en LED rundt 22`med innebygget MPEG4 dekoder da disse skal bruke mindre strøm sammenlignet med LCD. Noen som kan gi ett sikkert svar angående invertere med modifisert sinuskurve og bruk som strømkilde til en TV?

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skal prosjektere en TV installasjon i min 49" stålbåtsom kjører 24V og som har Westerbeke 7,5kw generator, og trenger noen tips til strømforbruk med inverter eller å kjøpe 12V komponenter:

 

Planen er å installere RiksTV, TV heis for innebygging i skap og ca 26" LCD Skjerm. Ombord i båten står det allerede en TV antenne i masta fra 1998.

 

salong_2.jpg

 

Stereoanlegget skal fjernes og TVen skal ned i det midterste skapet.

 

Jeg har sett på følgende komponenter til et 220/240V oppsett:

Samsung LE26B355 med Mpeg4 mottaker, som trekker 60w

 

samsung_le26b355_01.jpg

 

Lava motorisert flatskjermheis bruker under 10W ved bruk og under 0,5W i standby

 

varer_lve6620240vac.jpg

 

Inverter fra 24V til 220/240V

Evt ny antenne....

 

Spørsmålet blir hvor mye høyere strømforbruket blir på et slikt oppsett kontra et 12V oppsett, med 22" flatskjerm, 12V Heis (og hvis man ikke får tak i skjerm med innebygget MPEG4 dekoder en grundig RiksTV boks)?

 

Hvis TVen trekker trenger 240V og inverteren bare gir 230V, hvor stort problem blir dette?

 

Håper noen har noen glupe svar!

Redigert av skiogseil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...