Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Grundig Vision 2 19-2940 (19" med innebygd dekoder og 12 volt). Annonsert i siste Båtmagasinet for vel. pris kr 3.998. Forhandles av. bl.a. Coop elektro. Ikke mottatt der enda, men skal være "underveis". De hadde ikke sikker pris, men antydet ca 4.400. Litt rart i så fall at de ligger over veiledende pris. Noen som har skaffet seg denne, og til hvilken pris?

Link to post
Share on other sites

Grundig sin 19 med innebygd rikstvdekoder har vært annonsert i euronics' tilbudsaviser til 3498 - 22 tommeren til 3998 - uten at de har vært leveringsdyktige. Enhver med repekt for seg selv må selge til den prisen når den først blir levert.

 

Men hva kan vi vente av priser på tv'er som ikke konkurrerer med wallasen i varmeproduksjon? Verd å vente på 19" led-tv med dekoder til neste sesong...?

Link to post
Share on other sites

Har Grundig-boks, at lyden i TV-en ikke blir sterk nok. Virker som om Grundig-boksen ikke leverer nok lyd. Noen som har hint??

 

Har du sjekket Grundig-boksen på en annen TV?

Får du like dårlig lyd da, gå til butikken og be de testeboksen så får du en ny.

 

Antar at lyd nivå på begge fjernkontrollene er på max. Tv og Grundig-boksen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men hva kan vi vente av priser på tv'er som ikke konkurrerer med wallasen i varmeproduksjon? Verd å vente på 19" led-tv med dekoder til neste sesong...?

 

Nå virker det jo som om energiforbruket til en LED-TV ikke er dramatisk mye lavere enn en LCD-skjerm?. 40" til Samsung oppgis hhv å bruke 100W (Led) og 150W (LCD) ved bruk. Regner med den relative forskjellen blir mindre for mindre skjermer. Men bildet skal i hvertfall være markant bedre.

 

Selv har jeg nylig kjøpt en Samsung 26" til en god pris her på BPs marked. Var litt i tvil til om jeg fikk plass, men monteringen ble riktig så bra. Denne har ikke 12V, men er forøvrig en flott TV.

 

samsung1.jpg

 

samsung2.jpg

 

samsung3.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Volumkontrollen på Grundigboksen funker ikke...

 

prøv piltasten på boksen, så finner du ut om hvor feilen ligger.

 

red.

nå var jeg for raskt ser du fant feilen, jeg leste det som om volumkontrollen på fjern kontrollen ikke virket .

Da er det bare og bytte boksen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette har vært oppe her tidligere: Har Grundig-boks, men har problemer med at lyden i TV-en ikke blir sterk nok. Virker som om Grundig-boksen ikke leverer nok lyd. Noen som har hint??

 

Resette boksen

Jeg har hatt problemer med at det ikke var lyd idet hele tatt fra boksen. Disse boksene er vel som en PC å beregne og da må de restartes en gang i blandt. Dersom du har for lav lyd tviler jeg på om dette løser problemet, men vil tipse deg om at det kan hjelpe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Denne TV'en er forsinket pga. godkjennelse hos RiksTV. Sjekket leveringstid igår og fikk opplyst "midten av September".

Mail fra Grundig idag:

 

.... derfor er det gledelig å endelig kunne melde at denne TV-en (19" Vision 2 med RiksTV dekoder) nå er på vei fra fabrikk til butikk. Vi leverer ordre fortløpende og noen har fått den allerede. Vi har som mål at alle butikker og kjeder skal ha den levert til sitt lager innen 25/9.

 

Med vennlig hilsen

 

nnnnnnn

Grundig Nordic AS

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser på Monter butikkene at de selger en "Sovo" 19" tv med Mpeg4 dekoder og dvd spiller som går på 12 volt. Denne koster ca 3000 kroner. Kunne være fristende å kjøpe en slik til båten, men den er ikke merket med "godkjent for Riktv". det er plass til kort/kam bak på tv. Noen som vet hvordan denne vil fungere om en setter inn en kam med rikdtv kort i denne tven?

Link to post
Share on other sites

Ser på Monter butikkene at de selger en "Sovo" 19" tv med Mpeg4 dekoder og dvd spiller som går på 12 volt. Denne koster ca 3000 kroner. Kunne være fristende å kjøpe en slik til båten, men den er ikke merket med "godkjent for Riktv". det er plass til kort/kam bak på tv. Noen som vet hvordan denne vil fungere om en setter inn en kam med rikdtv kort i denne tven?

 

Vil ikke fungere. Kun dekodere og TV med dekodere godkjent for RiskTV vil virke. Dette er big business. Det er derfor ikke flere TVer med dekoder er godkjente allerede. Muligens de forhandler, men det tar sin tid.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vel, kanskje Enzo kommer på banen? Såvidt jeg husker kjøpte han denne og denne TV-en funker som bare det.

 

Jeg selv har en USB-stikk bak i stue-PCen og det funker, enn om noen ganger dårlig (noe som muligensskyldes det samme som dårlig TV2-mottagelse tidligere. RiksTV har aldri brydd seg om oss med stue-PC

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=791196

Link to post
Share on other sites

Vel, kanskje Enzo kommer på banen? Såvidt jeg husker kjøpte han denne og denne TV-en funker som bare det.

 

Jeg selv har en USB-stikk bak i stue-PCen og det funker, enn om noen ganger dårlig (noe som muligensskyldes det samme som dårlig TV2-mottagelse tidligere. RiksTV har aldri brydd seg om oss med stue-PC

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=791196

 

På PC-tuneren vil du kunne ta inn signaler fra grunnpakken, de ukodede signalene som ikke trenger kort. Det er vel det Sovoen også gjør. Sovoen sin kortleser virker ikke da den ikke er godkjent av RiksTV, ref inlegg 701. Enzo får se de ukodede signalene pluss de kodede med et nøkkelsymbol. For all del, sikkert rikelig nok med kanaler det også.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Og det er altså ikke mulig å kjøpe en dings og slenge inn i hullet bak på sovosen og så putte et riksTVkort i den og få det til å fungere ? merkelig det der siden jeg i går var i en båt og der satt de å så på TV2 med en slik Sovos, de har ingen ekstern boks til TVn så jeg regner med at det var det de hadde gjort. Men virker det ikke så virker det ikke :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke usannsynlig at det vil virke hvis du skaffer deg rett sort kortleser (den Riks-TV sier at de støtter) og et kort. Problemet er, eller kan bli, at du ikke får noe trøst og hjelp fra Riks-TV om/når det ikke virker hvis TVen ikke er godkjent av Riks-TV.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...