Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Jeg er ikke så opptatt av trøst og slikt , jeg er bare opptatt av at ting fungerer. Nå vet jeg ikke hvilken kortleser de hadde satt i TVen men det fungerte ihvertfall og minnes jeg ikke feil så er det noen andre her på forumet som har gjort det samme og fått det til å fungere.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ganske utrolig, at man innretter det slik i 2009 at et firma må godkjenne TV-utstyret.

Riks-TV vil ikke supportere noe de ikke har testet og vet fungerer, og det syns jeg er forståelig, men det er ingen som nekter deg å bruke ikke-godkjent utstyr.

 

Årsaken til at man må "innrette seg slik" er at det finnes TV-kanaler som insisterer på muligheten for å ta seg betalt. Da må man ha mekanismer for å sikre at de som ser på betaler. Når det da ikke eksisterer almenne standarder for dette, så blir det slik...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jo da, alle kanalene (minus filmkanalene) er åpne til 8. oktober. Ingen problemer med Discovery eller Animal Planet da vi lå på Borgen i helgen som var. Måtte jo teste det selv om det ikke ble noe mer TV-titting enn en ren sjekk. Men om det kreves "gratiskortet" for TV2 for å få inn disse kanalene vet jeg ikke. Forsøkte ikke uten kortet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil farten, så er visst hele Rikspakken åpen ukodet ut september måned. Så løp og se :wink: .

Alle som har et RiksTV-kort (med godkjent CAM) får alle kanaler (med unntak av Canal +) gratis frem til 8 Oktober. Det er kun NRK-kanaler som kan mottas uten kort. Hvis du kjøper et godkjent CAM (CA-modul, den "boksen" som du setter RiksTV-kortet inn i), så er det mulig at Sovos TV'en vil virke, men det er ingen garanti. Når du kjøper CAM'en så må du oppgi hvilken TV som du har, da kan du bare oppgi et TV som er godkjent av RiksTV.

Link to post
Share on other sites

Det burde vel være nok at de forhandler kortene? Telenor, Netcom, Tele2 godkjenner jo heller ikke telefonene

For telefoni er det et veldefinert internasjonalt standardisert grensensitt som definerer alt, inkludert betaling. Det er det ikke for kringkasting.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har ikke giddet å se selv. Muligens du må ha dekoder og kort likevel. Vannari som de sier her ved de Jærske strender. :rolleyes:

 

Selv kjører jeg Grundig dekoder med den eldre Happauge WinTV-PVR-USB2 tuneren på min Dell Lattitude D620 med Clas Ohlson FM sender for lydoverføring til båtstereoen. Funker fint det, men ikke så elegant akkurat. En himla opprigging, men det skal få være slik til vi får noe skikkelig på markedet med integrert dekoder til en fornuftig pris (maks 2000 kr).

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da er det kjekt med en TV/monitor som man bruker til kartplotter (ekstern skjerm til laptop), og når vi skal se TV så er det bare å sette på grundig dekodern som står på sin plass oppkoblet og switche TV`n fra PC inngang til AV (scart) inngang. 1 minutt.

Ser hvordan brodern m.fl må rigge opp TV og decoder og styre mye før man kan kikke på TV`n. Kjekt med god plass på dashen... :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser på Monter butikkene at de selger en "Sovo" 19" tv med Mpeg4 dekoder og dvd spiller som går på 12 volt. Denne koster ca 3000 kroner. Kunne være fristende å kjøpe en slik til båten, men den er ikke merket med "godkjent for Riktv". det er plass til kort/kam bak på tv. Noen som vet hvordan denne vil fungere om en setter inn en kam med rikdtv kort i denne tven?

 

Har du sett denne nå? Eller var dette for en stund siden?

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne nå? Eller var dette for en stund siden?

Så denne sist i går hos Monter Kjøita i Kristiansand. Nå har det seg sånn at jeg reiser hos mange monterforretninger, og tv'n finnes hos de fleste fortsatt. Så hvis du lurer på om den er tilgjengelig fortsatt så er den det :-). Vurderer likevel å kjøpe Grundig 19" godkjent istedet, selv om den koster 500 ekstra, men den kunne godt ha hatt innebygget DVD spiller, veldig fint kl 0700 søndagsmorgen, å kunne sette på Kaptein Sabeltann eller noe sånn å få ett par timer ekstra i køya :giggle: .

Link to post
Share on other sites

Vi har klart oss uten TV i båten lenge men nå gikk vi til innkjøp av en Grundig 19" med innebygd dekoder for RiksTV. Vi har hatt en større TV liggende ombord uten at den er blitt brukt. Begrunnelse er for mye ledninger med dekoderboks som alltid stod i veien. Radio er allikevel den kosligste båtlyden for oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De var i hvertfall utsolgt hos for Sovosen i Bergen

 

Men...jeg fant den hos Muliticom.no i dag, og bestillte. Litt dyrere , men det får heller gå.

Jeg har ventet lenge nå på at jeg skal finne en TV med dekoder, OG DVD spiller. Jeg hater ledninger og annen rallamikk som må kobles opp/ned, og ligger i veien.

En boks med alt er bra. Nå blir det sabeltann og andre kule filmer på Søndagene

 

Håper den virker på samme måte som andre har erfart

Link to post
Share on other sites

Fikk testet SOVOS'en i helgen

Det var kun 3 tastetrykk på fjernkontrollen, for å søke kanaler, og klart bilde kom inn.

Jeg har ikke kort fra Riks tv, men fikk inn de kanaler, som vi allerede har betalt for over lisensen! (NRK)

 

Brute en Glomex antenne, som ennå ikke er montort (la den på dekk) uten forsterker.

Dett blir sikkert bra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...