Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hva med denne hos netonnet? Litt tvetydig, da speken sier analog tuner, men overskriften og grafikken sier dvb-t (er det det vi trenger?).

Sitat fra mail fra netonnet kundeservice: "Den har dekoder som skall fungere men hvis ikke Riks TV har godkjent den så kan ikke vi det heller."

 

Men den eneste brukerkommentaren jeg har funnet på nett slakter skjermens kvalitet ("dålig , dunkel och grynig bild"). Så da blir det vel grundig, ja...

Link to post
Share on other sites

Hva med denne hos netonnet? Litt tvetydig, da speken sier analog tuner, men overskriften og grafikken sier dvb-t (er det det vi trenger?).

Denne TV'n kan ikke ha innebygget DVB-T/MPEG4-tuner. Det står:"- USB-inngang med DivX/MPEG4-støtte.

Tilkoblingen gir adgang til multimediasfiler i JPEG-, MP3 og DivX/MPEG4-filer fra de fleste USB-minner". Det står altså ingenting om DVB-tuner noe sted... Riktignok står det i overskriften "Innebygget Digital-TV"..... :confused:

 

Lå i Tønsberg i helgen, hadde perfekt mottaging.

- Ville overrasket meg mye hvis ikke du hadde bra signaler fra RiksTV der... La du merke til vanntårnet på toppen av åsen omtrent rett nord for gjestehavna? Der står den lokale senderantennen :wink: De svenske kanalene vil jeg derimot tro det var vanskeligere å motta?

 

Jeppe

Link to post
Share on other sites

- Ville overrasket meg mye hvis ikke du hadde bra signaler fra RiksTV der... La du merke til vanntårnet på toppen av åsen omtrent rett nord for gjestehavna? Der står den lokale senderantennen :wink: De svenske kanalene vil jeg derimot tro det var vanskeligere å motta?

Må innrømme at jeg gjorde ingen vitenskapelig test den kvelden. Har std. Rikspakke og sjekket kun at "frikanalene" NRK og noen av de norske Rikspakkekanalene; TV2, TV2HD, TV3 og TV Norge kom bra inn. Fårikålmiddagen i nabobåten lokket for mye :cool:

Link to post
Share on other sites

Denne TV'n kan ikke ha innebygget DVB-T/MPEG4-tuner. Det står:"- USB-inngang med DivX/MPEG4-støtte.

Tilkoblingen gir adgang til multimediasfiler i JPEG-, MP3 og DivX/MPEG4-filer fra de fleste USB-minner". Det står altså ingenting om DVB-tuner noe sted... Riktignok står det i overskriften "Innebygget Digital-TV"..... :confused:

Står DVB-T symbol på under produktbildet, og bekreftet fra netonnet at den "skal fungere", se tidl innlegg i dag. :) Men spørs på kvaliteten både på mottager og skjerm.

 

Gunstig det usbgrensesnittet med mpeg/xvid støtte, da. Da kan man fylle opp en 16gb minnepinner i løpet av vinteren, og ha med på tur i stedet for roterende, strømforbrukende filmavspiller. Det samme har jo grundigen.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort enda en test med den mye omtalte Grundig 19" TV'en.

 

Jeg rippet en nyere DVD film til et antall .VOD filer. Disse har jeg tidligere konvertert (og komprimert) til en .AVI fil. Denne gangen overførte jeg alle 8 .VOD filene til minnepinnen (tot. ca, 8GB). Plugget minnepinnen i TV'en og spilte av filene med tilsynelatende samme kvalitet som fra DVD spilleren hjemme. Ble veldig bra. De 8 filene fungerer som 8 kapitler. Jeg fikk dog dansk undertekst, så jeg får forske litt til ...

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt 19" flatskjerm med DVD spiller og innebygd boks til det digitale bakkenettet. Det eneste du trenger er kortet og den såkalte TV2 antennen.

Hadde vært fint om du kan tipse oss om modell og pris. Regner med du har funnet en med godkjent kortleser.

 

Den såkalte TV2-antennen hva er det? Til opplysning så kan du kan bruke en vanlig TV-antenne eller din gamle båtTV-antenne.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har ikke jeg lest heeele denne tråden, men er det mulig og fyre opp en tv med slik tuner og få sett nrk-kanalene uten noe abonnement??? HAr canal digital hjemme, så har ikke peiling på dette.

Står på rikstv sine sider st nrk er fritt tilgjengelige.

Lisensen er jo alt betalt så dette burde være mulig.

Kunne tenkt meg tv i båten men det hadde holdt med nrk og en dvd-spiller

Fra RiksTv:

"Prisliste og vilkår

 

Gyldig fra 2. november 2009

 

Denne oversikten inneholder gjeldende veiledende priser og vilkår for privatkunder.

De generelle avtalevilkårene finner du her. Se også våre kampanjer.

 

Engangskostnader

 

Etablering

 

Engangsbeløp ved førstegangs registrering av kundeforhold.

 

 

100,-

 

Programkort

 

Engangsbeløp per programkort. Hvert abonnement krever et programkort.

 

 

100,-

 

NRKs tilbud er fritt tilgjengelig uten programkort. Lokal-TV og Frikanalen er fritt tilgjengelig med programkort."

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest heeele denne tråden, men er det mulig og fyre opp en tv med slik tuner og få sett nrk-kanalene uten noe abonnement???

Ja. :yesnod:

 

Og med usb-inngang (som Grundigene har), kan du se filmer uten dvd-apparat som snurrer plate (altså fra minnepenn eller ekstern harddisk, regner jeg med).

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er vel "vanlige" TV'er til båt greie nok, men se litt på det beskjedne strømtrekket på denne TV'n.

New LED Technology reduces Power consumption substantially

Typical Power consumption just 26-28W (max 32W)

Standby Power consumption less than 1W

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har også sammenheng med lysstyrke.

Grundig 19 LCD MPEG4 har også kun 30W forbruk, men kun 250 cd/m2 lysstyrke.

Denne LED LCD TV'n har hele 400 cd/m2 i lysstyrke.

 

Spørsmålet er hvordan de som har kjøpt den nye Grundig TV'n er fornøyd ?

Er lysstyrken bra nok ? Hvordan er den i dagslys f.eks ?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

To tilskudd på stammen av båt-tv'er:

 

Saga hos Lefdal

26 tommer med både dvd og bakkenett hos Multicom

 

Sistnevnte med 500 cd/m2 lysstyrke. Hvor bra er det? Hva kreves i en kabin med store vinduer?

 

Det vi ikke vet er hvor gode tunerene er. Jeg har ikke erfart selv, men leser at det er et blanda kor som skryter av Grundig og klager på Sagem når det gjelder eksterne tunere.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kvaliteten, og spesielt følsomheten på eksterne tunere, er det vel helt klart at Grundig er den suverent klare vinneren, og det eneste gode valget for oss båtfanter som ligger fortøyd i vanskelige kroker for TV-mottak.

 

Men i og med at digital-TV nå er blitt hverdag og 'alle' nye TV'er har innebygget tuner/dekoder, ser det ikke ut til at noen gidder å sammenligne TV'er med innebygget tuner/dekoder. Så nå er det vel bare å høre på hva brukerne sier om 'dritt-TV'og 'kjempe-TV' . Nettsidene har tydeligvis sluttet å bry seg om oss som trenger følsomme mottakere.

 

Lars H. :newyearsign:

:fireworks2::fireworks3::fireworks1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en 19" Grundig Vision 2 montert i nyebåten som vi er meget godt fornøyd med. Grei løsning på Viknesen med en egen luke til å felle opp TV,en i. Men bør ikke se på TV når vi kjører båt....

 

Har sett tilsvarende arrangement, men av en type for ettermontering. Er det noen som vet hvor man får tak i det? Fin detalj dette på Viknesen.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...