Jump to content

Hydraulikklås for hydraulisk styring


roaldbj

Recommended Posts

Vil gjerne anbefale bruk av hydraulikklås som kobles inn på hydraulisk styresystem. Jeg hadde det på en tidligere båt og det virket fantastisk bra. Når låsesylinderen presses inn er det umulig å bruke styrerattet ombord. Henter litt info fra Sleipners katalog: Beste sikring for båter med hydraulisk styring, gjør det umulig å styre båten, sikrere enn kjetting og hengelås, meget enkel i daglig bruk, medbrakt sikkerhet på tur, fast montering - ha kun med deg nøkkelen

Den er vist på bildet under. Monteres enkelt ved å kappe en av hydraulikkslangene inn til styresylinderen og montere hydraulikklåsen mellom de to slangeendene. Låsen kan eventuelt felles inn slik at nøkkelhullet er tilgjengelig fra dekkkledning/innerliner.

 

hydraulikklaas.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den kobles som siste enhet før hydraulikkslangen går videre til styresylinderen. Mitt poeng med å trekke frem denne låsen er at den hindrer styring. Om man fortøyer båten med rorene i SB eller BB stilling, vil det selv med dobel motorinstalasjon være tilnærmet umulig å seile noen særlig strekning med rorene i slik posisjon. Det er i alle fall ikke mulig med vår båt.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok gå med noe tid for å koble bort denne boksen. Tror også at det er stor fare for at kjøringen blir lagt merke til som mistenkelig. Alt som kan hefte tyvene vil ganske sikkert hjelpe, det spørs jo hvor "proffe" de er. Der virker jo som om noen har med det meste av utstyr som skal til for å få båten kjørbar.

Link to post
Share on other sites

For å koble fra låsen må man jo vite hvor den er. For en person som ikke kjenner båttypen kan det ta tid å lokalisere låsen. Dernest kommer at det forrt kan bli endel oljelekasje ved en slik by-pass operasjon, men de proffe tyvene har kanskje med ekstra olje.

Jeg har også fått den oppfatningen at organiserte tyverier fra småbåthavnen utføres av gjenger som har alt mulig av verktøy og til og med løfteutstyr for å kunne frakte med seg tunge påhengsmotorer.

Jeg har nå montert bevegelsessensor og mobil overføring. Så får jeg se hvordan det virker.

Link to post
Share on other sites

Rattlås for hydraulikkstyring

 

Vår unike rattlås gjør deg i stand til å blokkere din hydrauliske styring. Med vår rattlås er båten forsvarlig sikret og lar seg ikke styre. Låsen er dirkefri. En effektiv sikkerhet mot tyveri, kan brukes til de fleste hydrauliske styringer. Rattlås for hydraulikkstyring

 

Vår unike rattlås gjør deg i stand til å blokkere din hydrauliske styring. Med vår rattlås er båten forsvarlig sikret og lar seg ikke styre. Låsen er dirkefri. En effektiv sikkerhet mot tyveri, kan brukes til de fleste hydrauliske styringer. Enkel montering.Art.nr. 72800

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hvis det som står i reklanen er rett,, Enkel montering så burde den være lett å demontere også.

Eller kan en skru den på (montere) men ikke av (demontere)????

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var gjort forsøk på å stele båten min for noen år siden. Tyven(e) hadde brutt seg inn i båten, (bare en dør og låsen var skadet) der var panelet tenningsbryter er montert blitt knust. Der var tenning blitt koblet og det var tydelige merker at her hadde foregått noen forsøk på å starte motoren uten at det hadde lykkes.

 

Båten har to brytere for hovedstrøm, en til forbruk og en til motor (start). Disse er plassert slik at man må lete en stund for å finne disse og det virket som om ikke de var blitt lokalisert. I alle fall var det ingen tegn til at noen hadde vert i nærheten av bryterne. Ut fra rotet ellers tror jeg ikke de hadde ryddet etter seg der heller.

 

Derfor tror jeg at det lønner seg å lage det vanskelig for tyvene. Skadene var ikke mer enn vel 100 kr, så jeg var nok heldig. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Nei, den ble ikke meldt da utgiftene bare var litt over 100 kr. Det var ikke herverk utenom akkurat der de hadde brutt seg inn. En liten honnør til måten det var gjort på skulle de ha hatt, det er tvilsom om jeg hadde klart et så "fint" innbrudd om jeg eksempelvis hadde mistet nøyelen.

 

Bortsett fra de små skadene var det bare noe rot, derfor gjorde jeg jobben selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...