Jump to content

Erfaringer med Northstar M121 eller Garmin 4012


bella

Recommended Posts

Våren nærmer seg og ny båt er bestilt :flag: , og da er det igjen nye valg som skal taes...jeg er stort sett ferdig med å plukke ut utstyr, men plotter står igjen. Har med i "pakken" en CX44, men det spørs om denne ikke er litt for avanser i forhold til mitt bruk. Den skal ikke kobles mot autopilot eller radar, men jeg ønsker en stor skjerm slik at jeg kan dele opp skjærmen i to kart. Prosessor er viktig, da båten kommer til å gjøre ca 40 knop, så det er viktig med rask oppdatering.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med nevnte plottere, eller som har andre forslag på tilsvarende.

 

Inspill mottaes med takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at en CX44 gør det job, du skal have gjort ganske udemærket. Jeg har selv forgængeren, CA44, og den har helt tilfredsstillende opdatering for min båd, der går op til 32 knob. Og jeg tror, at Bitteliten kan istemme, at hans Simrad også gør det fint ved høje hastigheder. Jeg har i en tidligere tråd skrevet mere om hvad jeg anser for Simrads styrker og svagheder.

 

Jeg har tidligere haft Garmin og den fungerede også alle tiders. Så jeg tror også på at en 4012 er en fin maskine.

 

Dit valg afhænger mere af hvad du har det godt med når det kommer til look & feel, brugervenlighed mm. Mit forslag er, at du tager rundt til de rette forhandlere og prøver sagerne. Lad valget stå mellem Garmin og Simrad - og lad "mavefornemmelsen" afgøre hvad du har det godt med.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har installert Northstar M84 i min Viknes 830 og er veldig godt fornøyd. Har også 2Kw radar som fungere helt greit til mitt behov.

Jeg har koblet NMEA utgangen opp mot en Sailor VHF, fungerer perfekt med posisjons angivelse... Så hvis du er i tvil... min anbefaling er helt klar.... kjøp en M121... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje en Simrad CX 44 blir litt overkill i denne båten. Nå kjenner jeg Bella også - så vi har allerede diskutert litt. CX 44 er fin som sentral i et et navigasjonssystem med radar etc. Simrad kommer med ny serie som erstatter CX om et par uker også - og den nye serien er basert på Northstar sine siste plottere

Link to post
Share on other sites

I løpet av våren kommer en ny modell som erstatter CX44. NX serien kommer i to modeller en med 8,4 og en med 12,1" skjerm.

 

De nye plotterene bygger på Northstar M serien. Den største forskjellen vil være at SmartCraft interfacet er erstattet med NMEA 2000.

 

Simrad NX Serien

 

 

Garmin 4012 vil være et utmerket valg. Disse nye garmin modellene er svært brukervennlige og all funksjonalitet du trenger.

Link to post
Share on other sites

Det er litt morsomt det som står om NX serien

Vil man koble til en radar – for blant annet å kunne legge kart og radarbilde over hverandre på skjermen – skal også det gå som en lek.

Det er jo samme på CX også - Simnet kalles plug and play. Mange som har koblet opp mer enn 3 enheter i Simnet vet at det er plug and pray :wink: slik var det hos meg også. For å få opp fartsgiveren måtte den gi signal til CX'en - dvs at den måtte tas ut - og installatøren måtte snurre på skovlehjulet for at Simnet skulle registrere giveren

Link to post
Share on other sites

I løpet av våren kommer en ny modell som erstatter CX44. NX serien kommer i to modeller en med 8,4 og en med 12,1" skjerm.

 

De nye plotterene bygger på Northstar M serien. Den største forskjellen vil være at SmartCraft interfacet er erstattet med NMEA 2000.

 

Simrad NX Serien

 

 

Garmin 4012 vil være et utmerket valg. Disse nye garmin modellene er svært brukervennlige og all funksjonalitet du trenger.

 

har hørt at prisene på de nye Simrad plotterne skal være klar i løpet av ca 14 dager, men som du sier tror jeg også at Garmin er et bra valg. Hadde 172C i en båt for noen år siden, og var meget fornøyd med brukervennligheten på denne. Og pr i dag er Garmin 4012 mye rimeligere enn CX44.

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg og Bella har kikket litt på priser på GArmin GPSMAP 4012

 

Seatronic skal ha 26990

Malfix skal ha 22300 (!)

 

Det overrasker at Malfix er så mye billigere. Selger de kurante varer som den norske importøren gladelig håndterer ved reklamasjoner? Er det forskjellige utgaver av 4012'en som forklarer prisforskjellen?

Link to post
Share on other sites

Malfix så vidt meg bekjent kun "norske" plottere og dermed er det via Belanor, da skulle dette med reklamasjon være rimelig greit vil jeg tro..

 

Prisforskjellen er vel enkelt og greit fordi Setronic og de andre er mere grådig enn Malfix vil jeg tro.... Malfix tjener nok også gode penger på en plotter vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...