Rolf Startet 11.Januar.2008 Del på Facebook Startet 11.Januar.2008 Vurderer å kjøpe brukt seilbåt , kandidatene er mange men de fleste er nok bygget på -80 tallet. Trenger tips til hva man skal se etter for å luke ut de mest nedslitte båtene. Spesielt med hensyn til master, stående og løpende rigg, vinsjer, seil, teakdeekk, rekkestøtter, vindinstrumenter (hva bør man ha?) osv. osv., altså de tingene som er seilbåt spesifikke. Hvordan ser jeg at stag og vant bør skiftes? At seilene er utblåste? At teakdekket er helt nedslitt/dårlig? At rekkestøttene er blitt overbelastet? Osv, osv Rolf Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
`MINA' Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Jeg har allerede gått veien du beskriver nå. I denne tråden er det mange gode tips ang typer m.m. Jeg konfererte mye med kjente som viste bedre enn meg hva jeg skulle kikke etter når jeg skulle handle. Jeg har aldri vært noen regatta seiler, og kommer nok ikke til å bli det heller. Så når det gjelder om seilene er utblåste er jeg ikke noen spesialist. Men å ha med seg en erfaren seiler på prøvetur er jo absolutt å anbefale. Hvilken prisklasse og størrelse tenker du på ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Spesielt med hensyn til master, stående og løpende riggRolf om vi begynner med masten maströret skall vare helt..inga bulker eller deformasjoner eller för mye skader i eloxeringen stående rigg....wire kollar du genom att dra handen över...så att inga kardeler har gått...då må man skifte strekkfisker att disse funker.....ikke skurit löpande rigg er mer förbrukningsvare (på en 5-10års sikt ) har båten en Mastheadrigg(förstaget går i topp) så er risken för skader litt mindre enn andre riggtyper! men ganske generellt så er det lite skader på en rigg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rolf Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Hvilken prisklasse og størrelse tenker du på ? Takk for henvisning til relevant tråd. Prisklasse: 300- 800.000, størrelse 32-38 fot så jeg favner relativt bredt. har inntill nå tenkt meg at skulle jeg ha seilbåt måtte det bli en med dekkshus slik at man kunne sitte tørt og i le ihvertfall ved motorkjøring. Men utvalget av slike båter i min prisklasse er relativt lite her hjemme. Etter å ha utvidet spekteret litt ser jeg jo at det finnes mange flotte båter av mer tradisjonell havseilertype. Kan se ut til at de bygde mange flotte båter i Sverige sånn på -80 tallet, finner man en med nyere motor så kan det vel bli bra? Mye av annet utstyr er som regel blitt oppgradert underveis. Rolf Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sebaldus Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Denne er flott men er jo noen år gammel: Fjord motorseiler Ellers er du jo i en spennende prisklasse med mulighet for både eldre, solide klassikere og fabrikknye AWBer. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Enig i at det er en flott båt, liker linjene. Og den ivaretar jo mitt behov for skjermet førerplass. Men skulle også gjerne hatt to separate sovekabiner så da faller denne bort. Eldre, solide klassikere er nok et nøkkelord, men hva er "fabrikknye AWB" ?? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sebaldus Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 En Hallberg Rassy 352 med vindskjerm og sprayhood vil vel også ivareta behovet for skjermet styring til en viss grad. Ellers kan jo Nauticat være et stikkord. Med fabrikkny AWB (average white boat) tenker jeg typisk moderne seiler ala Bavaria, Hanse, Hunter osv. Du får vurderer ny båt opp mot kravet om gammelt og solid og se hva du lander på Artig at enda en vil konvertere i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Seil, er dyrt .. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Prisklasse: 300- 800.000, størrelse 32-38 fot så jeg favner relativt bredt. Her er det jo mye å velge i. Men hvorfor ned på 1980 tallet ? Et søk på FINN i denne prisklassen vil gi deg mange treff på båter som er betydelig nyere. Da slipper du tanken på en motor som kanskje skulle vært byttet, men seilene kan fremdeles være utblåste. Som et eksempel kan du sikkert få DENNE Bavaria 36`ned til din prisbegrensning. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Du oppgir et stort spenn i kostnadsrammen din, og mitt forslag vil være at du ser på eldre båter hvis du velger å gå for de billigste alternativene, men at om du velger å bruke 800kkr så bør du satse på noe som er ganske nytt. Dette fordi en bruktbåt som er så dyr og i tillegg en del år gammel blir relativt sett mye dyrere å holde oppgradert etterhvert som ting må skiftes (og det må de jo). Legger du på litt til kan du jo få deg en båt som i realiteten er helt ny Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 stående rigg Se i overgangen mellom terminal og wire, det er her kordellene ryker først. Mye rust her er ikke bra. Hvis du har muligheten bør du også inspisere korrosjon i masteprofilen der vantene er festet, dvs oppe i masta vinsjer Utvendig slitasje, så lenge den går rundt, og mothakene virker er det ikke så mye du kan få sett uten å åpne, og det er ikke noe du gjør på en visning. seil Få med en seiler, utseilte seil kan SE helt nye ut - helt til du prøver og seile med dem. En erfaren seiler vil se om de er utseilte eller ikke. teakdekk 25 år gammelt teakdekk? Styr unna! Det hører til unntakene at dette ikke lekker, eller snart vil begynne å lekke. Det vil være vanskelig å finne ut Hvor det lekker, og når lekkasjene blir uutholdelige er dekket modent for en "major refit". Skifting koster en formue, og hvis du velger å fjerne det får du en kjempejobb med å få dekket pent etterpå. Om dekket er gammelt vil du se at trepluggene står høyere enn resten av dekket, eventuelt har de falt helt ut rekkestøtter Selve rekkestøtta er billig, men lekker den kan det være en stor jobb å skifte, dog ikke særlig dyrt. Lekkasjer ser du (kanskje)hvis du roter rundt i innredningen under den. vindinstrumenter Uinteressant på en båt til en halv mill. Dette er relativt sett billig. Du kan se omtrentlig hvor gamle de er, Virker de er de fint, men det er altså ikke noe å basere et kjøp på. Kjøper du en 25 år gammel båt må du regne med at mesteparten av elektronikken er moden for utskiftning Merk at dette er basert på at du vurderer en 25 år gammel båt til 3-400k. Nyere/betraktelig dyrere båter kan ha helt andre problemer. Andre ting: Kjenn etter at dekket (Hvis det sandwichdekk, og det er sannsynligvis) ikke flekser når du går på det. Vurder dekksustyret og se hvor nytt det er. Originalt utstyr er stort sett kass. En blokk koster ikke stort, men må du skifte alt, koster det noen kroner. Hvis det er originalt, er gjerne festeskruene gjemt bak en innerliner, og fjerning kan bli en utfordring. Lekkasje fra røstjern. Kan være vanskelig å få tett, spesielt hvis dekket er litt fleksibelt. Andre ting du bør sjekke er mer generelle båtting (strøm, lekkasje fra vinduer, motor osv), men det var vel ikke det du spurte om. Til slutt. Kjøper du en båt fra tidlig 80-tall, må du regne med at den ikke er 100% tipp topp. Den feilfrie båten finnes ikke. Selv nye båter er jo fulle av feil. Spørsmålet er bare hvor mye det koster å fikse det, og hvor mye jobb det er. Evt om du kan leve med det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Seilaren Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Synes mange av dere overreagerer med at kan være ødelagt og dårlig i eldre båter. Ta det helt med ro. Rolf skrivet at han ønsker en eldre båt pga av linjene. Da er det jo helt uaktuelt med en av disse nye Bavaria Hanse el. Disse er etter min smak grisetrygge, mens mange mener det samme om min båt. Selv om en båt er gammel, betyr det ikke at alt må byttes og at alt er så mye dårligere. Kjøpt jeg en eldre båt med god samvittighet Rolf, så har du noe å "potle" med. Hilsen 17 åring med 30 år gammel båt uten annet enn koseproblemer Redigert 11.Januar.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Herman Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Seilaren, fint for deg at din båt er uten problemer. Sannheten er likevel at de fleste 30 år gamle båtene har, større eller mindre, men likevel reelle nok. Selv om ikke det ekskluderer et kjøp. Poenget er bare at de problemene som finnes må være kjente, slik at man kan gjøre en kvalifisert vurdering. I tillegg er det jo ikke slik at alle problemene opptrer på den samme båten. Noen har lekk teakdekk, mens andre har utseilte seil. Vær også klar over at din båt har et volum/vekt tilsvarende ca en tredel av den båten Rolf skal kjøpe. Større vekt og volum betyr større krefter, mer utstyr, dyrere utstyr, mer kompliserte reparasjoner osv. Dessuten koster den 10-20 ganger mer i innkjøp, med dertil større risiko hvis det er katta i sekken. Det er neppe teakdekk, tre salinger, eller storseil til 30.000,- på din båt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
bliss X Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Rolf: Jeg tror du kommer ganske langt med godt syn, magefølelse, båterfaring (og det har du) samt tillit til selgeren. Det jeg ville lagt vekt på er motorens alder og tilstand, samt om båten har vært på grunn. Dersom båten har vært på grunn, bør det kunne dokumenteres at den er profesjonelt reparert. Tror også det er en fordel at båten ikke har hatt alt for mange tidligere eiere. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 (redigert) Herman; Det er jeg fylt klar over og jeg har ikke sakt av min båt er uten problemer heller. Jeg har gjort veldig mye med den, og det har for meg kostet veldig mye. Utgiftene på en liten båt er propposjonale med kontoen til en "liten" gutt. Men dere trenger ikke skremme Rolf fra å kjøpe en eldre båt, han kan gjøre MANGE gode kjøp i dag. Redigert 11.Januar.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Tror også det er en fordel at båten ikke har hatt alt for mange tidligere eiere. då har du en fin båt her på finn.no en o samme eier (21år.....) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Vakker båt, men vel noe i overkant prismessig i forhold til det Rolf er på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 litt går det o prute.....o sen ender man alltid opp med noe som koster mer enn det man tenkt sig !! har vart ombord i ett par sådana...blant det finaste som flyter har aldrig seilt, men dom skall minne litt om en 'stor folkbåt' i gangen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Jeg kjenner en som har en slik. Han synes værmeldinger er uinteressante. Men han trenger hele havna for å snu. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 ...kanskje en ide med et par baugpropeller, he he Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Mye bra i denne tråden. Så kommer det generelle man må sjekke da, som osmose o.l. Jeg syntes dessuten det er trygt å kjøpe båt av folk som har papirene i orden. Papirer som viser at eventuelle reparasjoner er utført av kyndige, servicer overholdt m.m. Fint også om det følger med en historikk på båten hvor vedlikehold og utbedringer gjennom årene er notert. Slik orden sier noe om eieren og at han han har brydd seg om båten sin og tatt vare på den. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Jeg kjenner en som har en slik.Han synes værmeldinger er uinteressante. Men han trenger hele havna for å snu. några 'fantastiske' båter....er litt sugen på en själv.... låg bakom en norsk, tror han var fra Vestlandet, nere på Österby härom året.....vilken båt!!!! man blir helt salig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Mye bra i denne tråden. Så kommer det generelle man må sjekke da, som osmose o.l. Jeg syntes dessuten det er trygt å kjøpe båt av folk som har papirene i orden. Papirer som viser at eventuelle reparasjoner er utført av kyndige, servicer overholdt m.m. Fint også om det følger med en historikk på båten hvor vedlikehold og utbedringer gjennom årene er notert. Slik orden sier noe om eieren og at han han har brydd seg om båten sin og tatt vare på den. det er sant Mathilde !!!........det er veldi OK men man kan oxo göre en kupp (e det så det heter? 'klipp' på svensk) hvis man finner en selger som ikke har pejling på vad det er han selger......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rolf Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Mange nyttige innspill - takker og bukker. Har etterhvert kikket på mange forskjellige båter (på nettet), ligger vannvittig mye flott i utlandet..... ... der finner man også mange deck/dog/pilot house båter. Har snust litt på stålbåter også.... Men kan man finne en båt her hjemme så blir jo ting noe enklere, noe kan man vel spare ved å handle ute men ser jo faktisk at enkelte båter er billigere her hjemme en feks i Danmark, Sverige eller Tyskland. USA er noe for seg selv, mye bilig der borte men er skeptisk til utfordingene med å få fraktet hjem en seilbåt. Mht til båttype så er det slik at de jeg synes er de flotteste og vakreste og som er i den aktuelle prisklassen ofte er er båter fra 80 tallet. Kan jo nevne deck house modeller som Contest 42 Ketch, Contest 38s, Moody 33/38 Eclipse samt diverse cc modeller. Men våre svenske venner har jo bidratt med veldig mye flott, feks Malö , Hallberg Rassy,, Najad, Forgus Cenit osv. Har etterhvert kikket nærmere på Najad 343, HR 352 og Malö 34/116. Alle de jeg har sett annonsert av disse har teakdekk. Er noe skeptisk til dette, hvilke erfaringer har dere med eldre teakdekk på disse båtene? Hvordan er det lagt - skrudd? Det virker som mange båter i denne klassen har fått oppgradert seilgarderoben og motor men de færreste har byttet teakdekk. Dersom man ønsker rullegenoa; jeg antar det er mulig å tilpasse eksisterende genoa til nytt rulleforstag? En annen ting er jo det at jeg er rimelig uerfaren som seiler. Bør vel derfor velge en båt som ikke gir for mange overraskelser og som har en rigg uten for store utfordringer, (lensetakler - hva er det?) er disse svenskene i den kategorien? Disse tre har alle fast vindskjerm. Vil det være helligbrøde å bytte ut eksiterende vindskjerm med en litt høyere som holder høyden akterover, omtrent som på en Vindø 50, og enten montere på en hardtopp eller tilpasse bøyler og kalesjetopp? Prismessig ser jeg jo at man får nyere, moderne båter for samme pris som man må gi for en eldre klassiker. Hører absolutt gjerne flere argumenter for/mot nyere/eldre båt. Kan jo nevne at jeg solgte min 1978 modell Marex Friendship i høst så er ikke uvant med gammel båt og er klar over utfordringene uten at jeg er skremt. Rol Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Far Out Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Hei Rolf, Hvis du tør å eie en enda eldre båt kan du jo kikke på samme type som jeg har, Nicholson 38. Den har gammeldagse/klassiske linjer og tak over cockpit (avtagbart). Det finnes to slike i Norge og omkring 130 til rundt omkring i verden. Her er linken til en som er til salgs i utlandet. Den er blant de dyrere brukte Nic 38, men den har "ny" motor, baugpropell, etc.; Nicholson 38 til salgs Jeg er veldig glad i båten og opplever at den er solid og ordentlig bygget. Vennlig hilsen Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.