Jump to content

Besikte eldre seilbåt - hva ser man etter?


Rolf

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe brukt seilbåt :eek: , kandidatene er mange men de fleste er nok bygget på -80 tallet. Trenger tips til hva man skal se etter for å luke ut de mest nedslitte båtene. Spesielt med hensyn til master, stående og løpende rigg, vinsjer, seil, teakdeekk, rekkestøtter, vindinstrumenter (hva bør man ha?) osv. osv., altså de tingene som er seilbåt spesifikke.

Hvordan ser jeg at stag og vant bør skiftes? At seilene er utblåste? At teakdekket er helt nedslitt/dårlig? At rekkestøttene er blitt overbelastet? Osv, osv

 

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Jeg har allerede gått veien du beskriver nå. I denne tråden er det mange gode tips ang typer m.m. Jeg konfererte mye med kjente som viste bedre enn meg hva jeg skulle kikke etter når jeg skulle handle. Jeg har aldri vært noen regatta seiler, og kommer nok ikke til å bli det heller. Så når det gjelder om seilene er utblåste er jeg ikke noen spesialist. Men å ha med seg en erfaren seiler på prøvetur er jo absolutt å anbefale.

 

Hvilken prisklasse og størrelse tenker du på ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Spesielt med hensyn til master, stående og løpende rigg

Rolf

om vi begynner med masten

 

maströret skall vare helt..inga bulker eller deformasjoner eller för mye skader i eloxeringen

 

stående rigg....wire kollar du genom att dra handen över...så att inga kardeler har gått...då må man skifte

 

strekkfisker att disse funker.....ikke skurit

 

löpande rigg er mer förbrukningsvare (på en 5-10års sikt )

 

har båten en Mastheadrigg(förstaget går i topp) så er risken för skader litt mindre enn andre riggtyper!

 

men ganske generellt så er det lite skader på en rigg :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Hvilken prisklasse og størrelse tenker du på ?

 

Takk for henvisning til relevant tråd.

 

Prisklasse: 300- 800.000, størrelse 32-38 fot så jeg favner relativt bredt. har inntill nå tenkt meg at skulle jeg ha seilbåt måtte det bli en med dekkshus slik at man kunne sitte tørt og i le ihvertfall ved motorkjøring. Men utvalget av slike båter i min prisklasse er relativt lite her hjemme. Etter å ha utvidet spekteret litt ser jeg jo at det finnes mange flotte båter av mer tradisjonell havseilertype. Kan se ut til at de bygde mange flotte båter i Sverige sånn på -80 tallet, finner man en med nyere motor så kan det vel bli bra? Mye av annet utstyr er som regel blitt oppgradert underveis.

 

 

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Enig i at det er en flott båt, liker linjene. Og den ivaretar jo mitt behov for skjermet førerplass. Men skulle også gjerne hatt to separate sovekabiner så da faller denne bort.

 

Eldre, solide klassikere er nok et nøkkelord, men hva er "fabrikknye AWB" ??

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

En Hallberg Rassy 352 med vindskjerm og sprayhood vil vel også ivareta behovet for skjermet styring til en viss grad. Ellers kan jo Nauticat være et stikkord.

 

Med fabrikkny AWB (average white boat) tenker jeg typisk moderne seiler ala Bavaria, Hanse, Hunter osv.

 

Du får vurderer ny båt opp mot kravet om gammelt og solid og se hva du lander på :sailing:

 

Artig at enda en vil konvertere i alle fall.

Link to post
Prisklasse: 300- 800.000, størrelse 32-38 fot så jeg favner relativt bredt.

Her er det jo mye å velge i. Men hvorfor ned på 1980 tallet ? Et søk på FINN i denne prisklassen vil gi deg mange treff på båter som er betydelig nyere. Da slipper du tanken på en motor som kanskje skulle vært byttet, men seilene kan fremdeles være utblåste.

 

Som et eksempel kan du sikkert få DENNE Bavaria 36`ned til din prisbegrensning.

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Du oppgir et stort spenn i kostnadsrammen din, og mitt forslag vil være at du ser på eldre båter hvis du velger å gå for de billigste alternativene, men at om du velger å bruke 800kkr så bør du satse på noe som er ganske nytt. Dette fordi en bruktbåt som er så dyr og i tillegg en del år gammel blir relativt sett mye dyrere å holde oppgradert etterhvert som ting må skiftes (og det må de jo). Legger du på litt til kan du jo få deg en båt som i realiteten er helt ny :wink:

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
stående rigg Se i overgangen mellom terminal og wire, det er her kordellene ryker først. Mye rust her er ikke bra. Hvis du har muligheten bør du også inspisere korrosjon i masteprofilen der vantene er festet, dvs oppe i masta

 

vinsjer Utvendig slitasje, så lenge den går rundt, og mothakene virker er det ikke så mye du kan få sett uten å åpne, og det er ikke noe du gjør på en visning.

 

seil Få med en seiler, utseilte seil kan SE helt nye ut - helt til du prøver og seile med dem. En erfaren seiler vil se om de er utseilte eller ikke.

 

teakdekk 25 år gammelt teakdekk? Styr unna! Det hører til unntakene at dette ikke lekker, eller snart vil begynne å lekke. Det vil være vanskelig å finne ut Hvor det lekker, og når lekkasjene blir uutholdelige er dekket modent for en "major refit". Skifting koster en formue, og hvis du velger å fjerne det får du en kjempejobb med å få dekket pent etterpå. Om dekket er gammelt vil du se at trepluggene står høyere enn resten av dekket, eventuelt har de falt helt ut

 

rekkestøtter Selve rekkestøtta er billig, men lekker den kan det være en stor jobb å skifte, dog ikke særlig dyrt. Lekkasjer ser du (kanskje)hvis du roter rundt i innredningen under den.

 

vindinstrumenter Uinteressant på en båt til en halv mill. Dette er relativt sett billig. Du kan se omtrentlig hvor gamle de er, Virker de er de fint, men det er altså ikke noe å basere et kjøp på. Kjøper du en 25 år gammel båt må du regne med at mesteparten av elektronikken er moden for utskiftning

 

Merk at dette er basert på at du vurderer en 25 år gammel båt til 3-400k. Nyere/betraktelig dyrere båter kan ha helt andre problemer.

 

Andre ting: Kjenn etter at dekket (Hvis det sandwichdekk, og det er sannsynligvis) ikke flekser når du går på det. Vurder dekksustyret og se hvor nytt det er. Originalt utstyr er stort sett kass. En blokk koster ikke stort, men må du skifte alt, koster det noen kroner. Hvis det er originalt, er gjerne festeskruene gjemt bak en innerliner, og fjerning kan bli en utfordring.

 

Lekkasje fra røstjern. Kan være vanskelig å få tett, spesielt hvis dekket er litt fleksibelt.

 

Andre ting du bør sjekke er mer generelle båtting (strøm, lekkasje fra vinduer, motor osv), men det var vel ikke det du spurte om.

 

Til slutt. Kjøper du en båt fra tidlig 80-tall, må du regne med at den ikke er 100% tipp topp. Den feilfrie båten finnes ikke. Selv nye båter er jo fulle av feil. Spørsmålet er bare hvor mye det koster å fikse det, og hvor mye jobb det er. Evt om du kan leve med det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Synes mange av dere overreagerer med at kan være ødelagt og dårlig i eldre båter. Ta det helt med ro. Rolf skrivet at han ønsker en eldre båt pga av linjene. Da er det jo helt uaktuelt med en av disse nye Bavaria Hanse el. Disse er etter min smak grisetrygge, mens mange mener det samme om min båt.

 

Selv om en båt er gammel, betyr det ikke at alt må byttes og at alt er så mye dårligere. Kjøpt jeg en eldre båt med god samvittighet Rolf, så har du noe å "potle" med.

 

Hilsen 17 åring med 30 år gammel båt uten annet enn koseproblemer :smiley:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Seilaren, fint for deg at din båt er uten problemer. Sannheten er likevel at de fleste 30 år gamle båtene har, større eller mindre, men likevel reelle nok. Selv om ikke det ekskluderer et kjøp. Poenget er bare at de problemene som finnes må være kjente, slik at man kan gjøre en kvalifisert vurdering. I tillegg er det jo ikke slik at alle problemene opptrer på den samme båten. Noen har lekk teakdekk, mens andre har utseilte seil.

 

Vær også klar over at din båt har et volum/vekt tilsvarende ca en tredel av den båten Rolf skal kjøpe. Større vekt og volum betyr større krefter, mer utstyr, dyrere utstyr, mer kompliserte reparasjoner osv. Dessuten koster den 10-20 ganger mer i innkjøp, med dertil større risiko hvis det er katta i sekken. Det er neppe teakdekk, tre salinger, eller storseil til 30.000,- på din båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Rolf:

 

Jeg tror du kommer ganske langt med godt syn, magefølelse, båterfaring (og det har du) samt tillit til selgeren. Det jeg ville lagt vekt på er motorens alder og tilstand, samt om båten har vært på grunn. Dersom båten har vært på grunn, bør det kunne dokumenteres at den er profesjonelt reparert. Tror også det er en fordel at båten ikke har hatt alt for mange tidligere eiere.

Link to post

Herman;

Det er jeg fylt klar over og jeg har ikke sakt av min båt er uten problemer heller. Jeg har gjort veldig mye med den, og det har for meg kostet veldig mye. Utgiftene på en liten båt er propposjonale med kontoen til en "liten" gutt.

Men dere trenger ikke skremme Rolf fra å kjøpe en eldre båt, han kan gjøre MANGE gode kjøp i dag.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Mye bra i denne tråden. Så kommer det generelle man må sjekke da, som osmose o.l.

 

Jeg syntes dessuten det er trygt å kjøpe båt av folk som har papirene i orden. Papirer som viser at eventuelle reparasjoner er utført av kyndige, servicer overholdt m.m. Fint også om det følger med en historikk på båten hvor vedlikehold og utbedringer gjennom årene er notert. Slik orden sier noe om eieren og at han han har brydd seg om båten sin og tatt vare på den.

Link to post
Mye bra i denne tråden. Så kommer det generelle man må sjekke da, som osmose o.l.

 

Jeg syntes dessuten det er trygt å kjøpe båt av folk som har papirene i orden. Papirer som viser at eventuelle reparasjoner er utført av kyndige, servicer overholdt m.m. Fint også om det følger med en historikk på båten hvor vedlikehold og utbedringer gjennom årene er notert. Slik orden sier noe om eieren og at han han har brydd seg om båten sin og tatt vare på den.

det er sant Mathilde !!!........det er veldi OK

 

men man kan oxo göre en kupp (e det så det heter? 'klipp' på svensk) hvis man finner en selger som ikke har pejling

på vad det er han selger......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Mange nyttige innspill - takker og bukker.

 

Har etterhvert kikket på mange forskjellige båter (på nettet), ligger vannvittig mye flott i utlandet.....

... der finner man også mange deck/dog/pilot house båter. Har snust litt på stålbåter også....

 

Men kan man finne en båt her hjemme så blir jo ting noe enklere, noe kan man vel spare ved å handle ute men ser jo faktisk at enkelte båter er billigere her hjemme en feks i Danmark, Sverige eller Tyskland. USA er noe for seg selv, mye bilig der borte men er skeptisk til utfordingene med å få fraktet hjem en seilbåt.

 

Mht til båttype så er det slik at de jeg synes er de flotteste og vakreste og som er i den aktuelle prisklassen ofte er er båter fra 80 tallet. Kan jo nevne deck house modeller som Contest 42 Ketch, Contest 38s, Moody 33/38 Eclipse samt diverse cc modeller.

 

Men våre svenske venner har jo bidratt med veldig mye flott, feks Malö , Hallberg Rassy,, Najad, Forgus Cenit osv.

 

Har etterhvert kikket nærmere på Najad 343, HR 352 og Malö 34/116.

Alle de jeg har sett annonsert av disse har teakdekk. Er noe skeptisk til dette, hvilke erfaringer har dere med eldre teakdekk på disse båtene? Hvordan er det lagt - skrudd? Det virker som mange båter i denne klassen har fått oppgradert seilgarderoben og motor men de færreste har byttet teakdekk.

Dersom man ønsker rullegenoa; jeg antar det er mulig å tilpasse eksisterende genoa til nytt rulleforstag?

 

En annen ting er jo det at jeg er rimelig uerfaren som seiler. Bør vel derfor velge en båt som ikke gir for mange overraskelser og som har en rigg uten for store utfordringer, (lensetakler - hva er det?) er disse svenskene i den kategorien?

 

Disse tre har alle fast vindskjerm. Vil det være helligbrøde å bytte ut eksiterende vindskjerm med en litt høyere som holder høyden akterover, omtrent som på en Vindø 50, og enten montere på en hardtopp eller tilpasse bøyler og kalesjetopp?

 

Prismessig ser jeg jo at man får nyere, moderne båter for samme pris som man må gi for en eldre klassiker. Hører absolutt gjerne flere argumenter for/mot nyere/eldre båt. Kan jo nevne at jeg solgte min 1978 modell Marex Friendship i høst så er ikke uvant med gammel båt og er klar over utfordringene uten at jeg er skremt.

 

 

 

Rol

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei Rolf,

 

Hvis du tør å eie en enda eldre båt kan du jo kikke på samme type som jeg har, Nicholson 38. Den har gammeldagse/klassiske linjer og tak over cockpit (avtagbart). Det finnes to slike i Norge og omkring 130 til rundt omkring i verden.

 

Her er linken til en som er til salgs i utlandet. Den er blant de dyrere brukte Nic 38, men den har "ny" motor, baugpropell, etc.;

 

Nicholson 38 til salgs

 

Jeg er veldig glad i båten og opplever at den er solid og ordentlig bygget.

 

Vennlig hilsen

Far Out

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...