fernanda Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Jeg er en meget lykkelig eier av en HR 352, fra 81. Det er en kjempe båt, og i mitt syn blandt de peneste båtene som er laget av denne typen. Vi var på jakt etter en slik lenge, har hatt denne i 5 sesonger nå, og har ikke angret ett sekund. Teakdekket er nok ikke noe problem, forutsatt at det ikke er slitt ut, det ser du gjerne rundt utstyr som er montert på dekket. Er det stor bul opp i teaken rundt dette utstyret, er nok teaken godt slitt, og en bør kanskje vurdere å bytte det dersom det lekker eller har andre skader. Men dersom du er litt fingernem kan du fint restaurere et teak dekk selv. Jeg har selv restaurert hele teakdekket på min båt, det ble som nytt, og pottetett. Dekket er skrudd og limt, og etter hva jeg har fått opplyst var tykkelsen på teaken 15mm når den var ny, mens den nå er nede i ca.9mm. Så det er fortsatt mye å gå på. En bekjent har en HR312, hvor han forrige vinter fikk byttet ut hele teak dekket på sin båt. Dette ble gjort på et lite verft på Orust, og kostet ca. 40 000.- Svenske penger! og det ble meget pent, bedre enn de gjorde på HR for 25 år siden.... Det jeg ville sjekket var Osmose, skader forøvrig på skrog og utstyr, motor, historie, knirk i dekket(delaminering i sandwichen), slitasje, se i lensebrønn etter olje, frostveske o.l., se under dørkene, og under motoren, en kan avdekke mye her.... seil, er de hele, utseilt..., og selvfølgelig lytt etter knirk og ulyder under prøveturen. Se også over gassanlegget, er dette fra bygge året, er det kanskje noe som bør byttes/gåes over. HR båtene på den tiden, hadde også en rorhengsle som blir slitt, kjennes best på land, hvor du tar tak i underkant av roret og drar sidelengs, på tvers av lengderetningen. Slarker det her har du en jobb foran deg, ikke stor og uoverkommerlig, men det må gjøres. HR 352, er en båt du vil bli meget glad i, den oppfører seg eksemplarisk i sjø, seiler greit og vekker fortsatt oppsikt, til tross for sin alder. Jeg ville nok igjen valgt en noe tilårskommen båt fremfor ny og moderne, gjerne Svensk, og HR 352, men du bør være fingernem, dersom du ønsker å eie og vedlikeholde en slik skjønnhet. Forøvrig kan jeg fortelle at vår HR 352 er i meget bra stand, mye nytt utstyr, mange oppgraderinger er gjort, meget pent behandlet, og....... vi vurderer å selge henne til fordel for en motorbåt! Vi har en liten gutt som er mest interressert i å være på land foreløpig, ikke underveis, som man jo gjerne er med en seilbåt......Dessverre, for lett blir det ikke å skilles av med vår båt, om vi i det hele tatt velger den løsningen. Lykke til med valg av båttype! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Rolf Svart 13.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Ang båttyper: - Fantasi 37 - nydelig båt men er for dyr.... - Nicholson 38 - joda kunne nok hatt en slik men blir kanskje noe for eksotisk siden den er så sjelden i Norge - HR 352 -absolutt en båt jeg kunne hatt. - Malö 34 (eller 106/38/116) - noen som kjenner disse? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bliss X Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 - Malö 34 (eller 106/38/116) - noen som kjenner disse? Kjenner ikke båtene i detalj, men de går for å være av veldig bra kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Ang båttyper:-- HR 352 -absolutt en båt jeg kunne hatt. - Malö 34 (eller 106/38/116) - noen som kjenner disse? Har två kompisar som haft 352..... Båda er kjförnöjda. den ena har varit ute i Världen o seglat med sin i 6-7 år........på heltid Jag själv, hade 352an som förste valg ner jag såg efter båt för 6-7år sedan...men fann ingen :-( Ang Malö Var själv o tittade på en 106a o en 39a långt nere i Holland :-) dessa båtar håller jag som dom beste...kjfin kvalitet på allt Malö bygger mycket enl kundens önskemål så 2likadana båter kan skilje litt inuti ! Andra likvärdiga Båter i samme klass som du ikke har på listen er Aphrodite 36/37 byggdes av det som idag er Regina Najad 360 eller 371(som jag har, men det byggdes bare 60 båter av denne typen så dom er svåra att få tag i) sen har du även Forgus 36/37 som heller ikke går av för hakker !! har sikkert oxo glemt ngn i denne klassen!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Det ligger en Najad 371 på vallø (Tønsberg) som var til salgs på finn.no tidligere i høst , dårlig annonse uten bilder så jeg regner med det var liten interesse. Den er sikkert til salgs enda og sist da den lå ute så var den prist under 900 000.- Den tror jeg kunne vært noe å vurdere å se nærmere på Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Jepp stemmer det, ägarn var o snakke med mig i somras....när han såg min, när jag låg i Tbg sen ligger det en förlängd 371a i Oslo som nu har blitt en 390a :-) han har satt på 390ans rigg 371an o 390an har i grunden samme skrog ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=3&tot=6 Har ligget på FINN en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Ajjajj den HR352`n virket da ufyselig fin , kunne tenkt meg den selv Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 1.August.2008 Link til dette innlegget Svart 1.August.2008 Jeg må også innrømme at jeg har lyst på en Najad 360 eller tilsvarende, men er redd for å kjøpe noe gammelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.