agun Startet 27.November.2002 Del på Facebook Startet 27.November.2002 Er i disse dager i ferd med å montere ny, skreddersydd badeplattform i syrefast m/toppdekke i teakplank. Hvordan skal teaken behandles utvendig? Ser at noen lar den forbli ubehandlet, særlig på seilbåtdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hvordan skal teaken behandles utvendig? Ser at noen lar den forbli ubehandlet, særlig på seilbåtdekk. Jeg hadde en teak badeplatform på en Skarpnes 30 for noen år tilbake. Den var behandlet med beis og lakk av tidligere eier. Nydelig, men etter et par års bruk så den ikke pen ut. Skjoldete, avflasset lakk etc. Jeg demonterte teaken, og sandblåste vekk lakk og beis, slik at teaken fremsto som ny, slipte over flatene, og behandlet teaken med Benarolje, 6 strøk vått i vått. Dette holdt bra et par år, men så begynte den å se sjuskete ut igjen. Jeg fant ut at nå gir jeg blanke f... i platformen, og ser hvordan det går. For å si det mildt, teak er et utrolig materiale. Etter et par år til fremsto teaken hvit og fin, uten en skjold, trygg å gå på uten å skli, og direkte vakker når den var våt. Slik holdt plattformen seg i 10 år uten at jeg gjorde annet enn å bruke den. Da solgte jeg båten, plattformen var 18 år gammel, og fortsatt helt fin. Jeg kommer aldri til å behandle teak som ligger å plasker i vann til stadighet heretter. Det er bare en kontinuerlig prossess med vedlikehold om den skal være pen. Da er det bedre med en pen platform uten vedlikehold i det hele tatt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sebaldus Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Enig med siste taler. Teak er veldig bra ubehandlet og det gir god sklisikkerhet noe som er viktig på en badeplattform. Hadde i alle fall ikke lakert, har dårlig erfaring med dette på teak med mindre man gjør seg veldig flid. Hvis derimot kravene til finish er høy og du gjerne vil ha glød og farge på teaken er olje ikke så dumt. Finnes egen teakolje eller edelolje fra benar som skal være bra. Oljet to garasjeporter med dette med fint resultat! Ubehandlet teak blir jo også lett flekket av fiskeblod, dieselsøl osv. Blir et spørsmål om krav til finish dette her....om jeg hadde oljet eller hatt ubehandlet hadde vært avhengig av type båt. Bruksbåt eller kosebåt! Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 27.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2002 Det var dette jeg håpet å høre!!!! Hva er bedre enn å slippe ytterligere vedlikehold??? Jeg går for teak-naturell...... Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Hei agun Ubehandlet er, som de andre sier, det beste og minst vedlikeholdskrevende. Hvis du hver vår skrubber lett med ett av vidundermidlene (f.eks. Hempels Teak-Cleaner) vil du bli svært fornøyd i mange år. Men, som de sier i reklame-radioen: Les pakningsvedlegget nøye. Stoffene er svært irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 Den grå-hvite teakoverflaten skyldes i hovedsak oksidasjon (fra luften). Dette ytterskiktet er også beskyttende for underliggende "friskt tre". Teaken under er like god. Holder du overflaten rimelig ren, skal det ikke annet til for å vedlikeholde teak. Fra et rent "slitasje-synspunkt" er vel ikke selve fjerningen av det grå-hvite belegget den største saken, men "oppfriskning" til "fersk gyllenbrun farge" er en slittasje. Får du det rent med vanlig grønsåpe, så bruk ikke noe annet. Stoffene i grønnsåpen skader ikke teaken. La såpen sitte på en stund, og skyll av overskuddet. Forfengelighet og vidundermidler som "gjør gamle teakdekk til nye" har tatt natene i mange dekk. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 27.November.2002 Del på Facebook Svart 27.November.2002 agun: Hvordan skal teaken behandles utvendig? Ser at noen lar den forbli ubehandlet, særlig på seilbåtdekk. En annen fordel med dette, er at teaken blir mye, ja myyye bedre å både stå på, gå på, eller ligge på. Er den behandlet, blir den lett glatt som bare det. Pluss at dersom den er behandlet blir den ikke så varm heller (pga. hvitfargen). Dette er jo også en stor fordel. Mørk teak i stekende sol er nemlig glovarmt. Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 30.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2002 Badeplattformen er som nevnt i syrefast. Den har fire avstivere som går skrått nedover fra akterenden av plattformen til akterspeilet. Her vil de festes under vannlinjen. Må jeg i den anledning gjøre noe spesielt i forhold til tæring? Kan nevne at det står på et hekkaggregat med to anoder, samt to trimpflaps (syrefast) med en anode på hver. Anodene er viderekoblet til drevet transomplate vha kraftig kabel. Ellers: Var ute en liten tur med båten idag før den ble dratt opp på slipp........herlig å være på sjøen vinterstid!!! Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 21.Mars.2004 Del på Facebook Svart 21.Mars.2004 Jeg har noen gamle teak planker bak på min todelte badeplatform. Hvordan behandler man disse for å få de riktig fine hele sesongen ? Olje eller lakk ? Hva er det beste ? Ble i fjor anbefalt å olje disse, men "glansen" forsvant fort. Ble matte. Sikkert mange med erfaring rundt dette her. [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
jada Svart 21.Mars.2004 Del på Facebook Svart 21.Mars.2004 ...... men "glansen" forsvant fort. Ble matte.Ja, matte og ikke glatte. Jeg oljer teakstavene på plattformen om våren før sjøsetting, vet egentlig ikke hvorfor, men innbiller meg at de kanskje har litt godt av det Synes ikke det gjør noe at de blir matte og grå utover i sesongen. Se på utvendig teakdekk på de flotteste båter. Ganske grå og matte, ikke sant. Og som jeg innledet med: ikke glatte å gå på heller Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.Mars.2004 Del på Facebook Svart 21.Mars.2004 Blir raskt veldig glatt med lakk på flater der man skal trø som f.eks en badeplattform. Jeg hadde nok oljet den. Sitér dette innlegget Link to post
Tormod Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Hei GeV. Det er vel delte meninger om dette som alt annet. Min mening er at olje er best, det trekker ned i treverket. Hvis lakken flakker bort er jo beskyttelsen borte også. Husk at det er egen olje som er beregnet til bruk under under/ved vannlinjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Jeg har nå pusset ned teaken på badeplattformen, og har ikke tenkt å behandle den med noe som helst. I følge oppskriften jeg har funnet her på forumet blir teaken grå, ikke glatt og det eneste vedlikeholdet som trengs er vanlig vask. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Ubehandlet teak-plattform fungerer bra. Saltvannet fungerer som en impregnering. Kan nok se pent ut med en nylakkert eller oljet plattform, men det mest funksjonelle er i mine øyne å la den være. Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Har brukt flere dager med varmepistol, skrape og slipemaskin for å få bort den gamle lakken. :blush: En ting er sikkert. ALDRI MERE LAKK Har lagt på 35 strøk med Ovatrol D1 så får vi se hvor lenge det holder. Ole Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Takk for mange innspill ! Har nå lagt tanken om å lakke på is ! Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.