Sinten Startet 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2008 Det innebygde batteriet i mp3-spelaren (harddiskbasert) min byrjar å lade seg ut stadig fortare, og derfor hadde det vore veldig greit å hatt ein moglegheit for å lade den via sigarettennar-uttaket når eg er i båten. Klistremerke på 220V ladaren: Det eg treng er altså ein transformator som tar 12 volt DC inn og gjev 6 volt DC ut. Nokon som veit kor eller om det er mogleg å få tak i ein sånn? Har såvitt sett på Clas Ohlson, men fann ingen der som gav 6 volt ut. Dersom eg får rett utspenning på 6 volt er det då nok eller må eg i tillegg begrense ut-straumen til 800mA? Kan dettei såfall gjerast ved å lodde inn ein motstad? Viss eg no ikkje finn ein transformator som gjev 6 volt ut, finst det då andre måtar å få spenninga frå 12 volt ned til 6 volt? Går det til dømes ann å kople i serie med eit eller anna som også bruker 6 volt, eller vert dette for "eksperimentelt" og ustabilt? Treng litt hjelp til dette, er ikkje så veldig stødig på elektronikk... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Astor Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Mange av disse mp3 spilerne har spesielle sokler, bla. min Creativ. Er avhengig av 220volt for å lade, noe som jeg selvsagt kunne gjort via en inverter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sinten Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Er det den pluggen som går inn i spelaren du tenkjer på, i såfall har eg fått tak i ein ekstra sånn, så det er ikkje noko problem. Spenninga vert jo transformert ned til 6 volt før den når denne pluggen så kan ikkje skjønne at dette skal vere noko problem. Men det var kanskje ikkje det du meinte? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Arvid_A Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Hei Sinten! Denne fra CO burde vel kunne gjøre jobben: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19413744 - hvis du får en av pluggene til å passe i spilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Sjå der ja, eg burde visst leita litt bedre i CO-katalogen Er denne så og seie klar til bruk, eller må eg på ein eller anna måte begrense den til 0,8A i tillegg. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Arvid_A Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Sjå der ja, eg burde visst leita litt bedre i CO-katalogen Er denne så og seie klar til bruk, eller må eg på ein eller anna måte begrense den til 0,8A i tillegg. Du trenger ingen strømbegrenser. Så lenge driftsspenningen er riktig (6V) tar spilleren bare den strømmen den trenger og ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) ..., eller må eg på ein eller anna måte begrense den til 0,8A i tillegg. Klar til bruk, hvis du setter utspenningen til 6 Volt så vil strømmen begrense seg selv. Det at den er merket med 1,5Amp betyr ingenting i denne forbindelse. Du kunne eventuelt bruke to slike 6Volt spillere samtidig på dette powersupplyet . . . . Redigert 11.Januar.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sinten Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 OK, flotte greier, då kjøper eg ein sånn neste gong eg er på CO. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
ivar Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Eller du kan bygge din egen regulator, en slik 7806 + den pluggen du har og litt teip :D http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2021127.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seilaren Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Denne fra CO burde vel kunne gjøre jobben: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19413744- hvis du får en av pluggene til å passe i spilleren. Jeg har en tilsvarende fra biltema art nummer 38-393 Fynker veldig bra den... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sinten Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Spørst om den frå biltema går, står maks 500mA på den. Eller det verste som skje er vel at eg får dårlig lading kanskje? Hadde jo vore kjekt å lagt ein regulator sjølv, men trur ikkje det vil svare seg å kjøpe ein "dings" på nettet til 12 kr når frakt sikkert kjem på 100 kr Men dei har kanskje slike koponentar på CO/Biltema også ? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Hallaron Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Tror nok ikke de har slikt noe på CO eller BT, men jeg hadde jo undersøkt med Elfa om hva det koster med frakt, spennende å lage noe selv da. Jeg tror imidlertid denne er beregnet å ha litt kjøling, så du burde nok ha noe varmeoverføringspasta og en kjøleribbe/plate. Pastaen er det mange datanerder som har, om du har et par slike i klassen din kan du spørre dem om de kan låne deg bittelitt. Kjøleplata kan i prinsippet være en hvilken som helst metallplate. bare den har stor nok overflate til å kvitte seg med varmen. Det er alt for mange år siden jeg drev med sånt noe til at jeg kan si noe med sikkerhet, men en plate på 10x10 cm ville sikkert gjøre susen... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 (redigert) Forde Om det står 0,8A på strømadapteren trekker jo ikke mp3 spilleren så mye. kansje halvparten.... Den trekker det den skal selv om det sto 900mA på adapteren, Det er bare en betegnelse på hvor mye strøm den leverer. Enkelt og greit Redigert 12.Januar.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ojda Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Hei Sinten. Om du finner ut at du skal ha den spenningsregulatoren kan du bare sende meg en mail, så kan jeg ta med en til deg neste gang jeg er på Elfa. Da slipper du med 7 kr i porto. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Sinten Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Har sendt deg ein IM Ojda . Eg ser det finst litt forskjellige typar spenningsregulatorar på denne sida (sjølv om dei alle ser heilt like ut ) , er det noko stor forskjell på til dømes 73-000-24 og 73-262-83, og kva vil i såfall passe best til mitt bruk? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
ivar Svart 13.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2008 Såvidt jeg kan se så er det fabrikatet som er forskjellig, dataene ser temmelig identisk ut. Altså samme hva du kjøper. Bare få med litt passende krympestrømpe også... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinten Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Krympestrømper har eg ein god del av frå før så det går greit. Men det at 73-000-24 har ein utspenningstoleranse på ±2% medan 73-262-83 har ±5% er ikkje noko å bry seg om? Er ikkje mp3'en så ømfintleg at det har noko å sei? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Spenningregulator trenger du bare hvis du har veldig varierende spenning. Jeg tok voltmeteret på en slik lavspenningsomformer og satte på lyskastern og lanternene voltmeteret rørte seg nesten ikke kansje en 0,40 volt bare Tror du bør prøve uten først Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sinten Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Veit ikkje om det er eg eller du som misforstår litt her no. Eg har ikkje tenkt å bruke omformar i tillegg til spenningsregulator, eg satser på at regulatoren vil gje såpass gjevn spenning at det ikkje er nødvendig. Spenningsregulatoren det er linka til er viss eg skal lage min eigen "omformar"(regulator) frå botn av utan å kjøpe noko omformar frå CO eller Biltema. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 ja men når du sier spenningsregulator mente jeg slike spenningsregulatorer som brukes på strømaggregat for å få ren sinus til fintfølende utstyr Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
MB Keila Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Den regulatoren det er snakk om her er nok for å lage 6V likestrøm av 12V likestrøm. Må huske kondensator hvis du lager spenningsregulator, Sinten. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 Kondensator jaha, då lærte eg noko nytt i dag og. Koplingsskjemaet frå den sida du linkar til: Ser for meg ut at C2 er ein kondensator, men er C1 også det? (kjende ikkje att det symbol), kva som er forskjellen og må eg ha begge to? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 C2 er en motstand Hilmar2 Med den gamle Jostykit katalogen for hånden bestandig Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
MB Keila Svart 14.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 (redigert) C står for capasitor. C1 er en du må ha. C2 tror jeg du ikke trenger, men det er nok anbefalt. Mulig noen eksperter kan korrigere eller bekrefte. Redigert: Begge er kondensatorer. C1 er elektrolytt og må stå riktig vei. C2 er en mindre, keramisk type (som regel) og kan stå begge veier. Redigert 14.Januar.2008 av EiriTo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2008 OK, det er to forskjellig typar då altså. Men dei tala "0,1MF" og "100MF" kva er det dei står for? Finn ikke att desse spesifikasjonane hos elfa, men så var det jo så utruleg mange forskjellige kondensatorar der også . Nokon som har lyst å lage ei handleliste til meg etter teskjeiprinsippet ? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.