Jump to content

Lading av mp3-spelar - 12 volt inn, 6 volt ut


Sinten

Recommended Posts

Tallene angir "kapasitans" , dvs hvor mye strøm den har kapasitet til å lagre. I tillegg angis kondensatorer med hvor høy spenning de tåler.

 

Disse kondensatorene mellomlagrer / filtrerer spenningen slik at den blir jevnere. Det er spesielt viktig dersom man konvererter fra vekselstrøm. (Da kalles det ladekondensator.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser av datablad hos ELFA at de opererer med annen kapasitans inn på 7806. Her er den 0.33mF, ut er den fremdeles 0.1mF.

Hvis du fremdeles ønsker å lage, kan jeg sende deg kondensatorer og en sigarettennerplugg der alt passer inni. Gratis selvsagt.

Har kanskje også kjøleribber til spenningsstabilisatoren (den blir nok varm).

Link to post
Share on other sites

Det er spesielt viktig dersom man konvererter fra vekselstrøm. (Da kalles det ladekondensator.)

Litt OT i denne tråden, men burde eg då eigentleg hatt ein kondesator etter likerettaren på ladinga av 12 voltsbatteriet mitt då? Eller er det for meir "ømfintleg" utstyr det er aktuelt?

 

Hvis du fremdeles ønsker å lage, kan jeg sende deg kondensatorer og en sigarettennerplugg der alt passer inni. Gratis selvsagt.

Har kanskje også kjøleribber til spenningsstabilisatoren (den blir nok varm).

Seier takk for det, sender deg ein IM. :cheers: (brus til meg)

 

 

Størrelsen er ikke kritisk, da disse er avkoblings-kondensatorer (fjerner støy og bidrar til "renere" spenning).

Så det vil funke med same storleik både på kondensatoren før og etter regulatoren?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Litt OT i denne tråden, men burde eg då eigentleg hatt ein kondesator etter likerettaren på ladinga av 12 voltsbatteriet mitt då? Eller er det for meir "ømfintleg" utstyr det er aktuelt?

...

Så det vil funke med same storleik både på kondensatoren før og etter regulatoren?

 

Når det står et batteri der så vil det stå for filtreringa.

 

Som sagt,størrelsen er temmelig ukritisk her. Grunnen til at den andre er mye mindre er at den ikke trenger være større.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Då har eg fått litt diverse frå EiriTo, blandt anna ein sigarettennerplugg.

Inni denne pluggen var det ein god del innmat i frå før:

 

2008_0120ladeplugg0003.jpg

 

Det eg lurer på no er om eg berre kan byte ut den svarte spenningsregulatoren i midten med ein som gjev 6V ut, og så er alt i orden?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er det slik den ser ut inni :smiley:

Den svarte dingsen er en effekttransistor type MOSFET, og det vil ikke hjelpe å skifte ut denne med en spenningsstabilisator.

Jeg foreslår at du flekker bort alt unntatt kablene i begge ender, vel og merke hvis du skal bruke spiralledningen. Så tilpasse aluminiumsplata for kjølingen. Skru fast 7806, og deretter lodde fast kondensatorer. Sørge for at det ikke blir kontakt mellom noe strømførende og aluminiumen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

No har eg fått alle delane eg treng, så takk for hjelpen EiriTo, og Ojda :flag:

 

Har ikkje gjordt stort anna enn å tilpasse aluplata og borra/gjenga opp hol i denne til å skru fast regulatoren.

2008_0129kondensatorer0001.jpg

 

 

Så er eg i grunn klar til å byrje med loddinga, men kva kondensator var det som skulle kvar? Eg fekk jo to typar kondensatorar hos deg EiriTo, to "sylindriske" og tre "firkanta". (sjå bilete)

2008_0129kondensatorer0010.jpg

 

Er det noko forskjell på kva veg eg loddar desse fast og kva som skal kor?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Sinten!

C1 på kretsskjemaet er elektrolyttkondensator, altså de sylinderformede. Disse er polaritetsavhengige, og selve "kanna" skal til minus, mens den andre tilkoblingen skal til pluss (se kretsskjemaet). De andre, "firkantede", kondensatorene har det ingen betydning hvilken veg du monterer.

Link to post
Share on other sites

No har eg fått alle delane eg treng, så takk for hjelpen EiriTo, og Ojda :flag:

 

Har ikkje gjordt stort anna enn å tilpasse aluplata og borra/gjenga opp hol i denne til å skru fast regulatoren.

2008_0129kondensatorer0001.jpg

 

 

Så er eg i grunn klar til å byrje med loddinga, men kva kondensator var det som skulle kvar? Eg fekk jo to typar kondensatorar hos deg EiriTo, to "sylindriske" og tre "firkanta". (sjå bilete)

2008_0129kondensatorer0010.jpg

 

Er det noko forskjell på kva veg eg loddar desse fast og kva som skal kor?

Hei "Sinten"

På det øverste bilde regulatoren, der er inngangen (12V) til venstre, 0 volt i senter og 6V ut tl høyre.

Elektrolyttkondensatorene er etter det jeg kan se 1uF/100V, litt lav verdi men forsøk en før og en etter regulatoren, det går sikkert greit.

Minus (- )på de to elektrolyttene skal til senterpinnen på regulator (0 V).

Den første kondensatoren i den øverste rekken, ser ut til å være 0,1uF den kan du evt. legge i pralell med elyt på 6V siden.

PS! vær oppmerksom på at sannsynligvis har festet i regulatoren 0 volt potensiale.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ja då vart eg litt klokare iallfall. :yesnod:

Men kva side er det som er minus (-) på elektrolytten? Er det der kor den grå stripa er?

med_polaritet.jpg

Er det sånn?

 

Angåande "styrken" på dei her (var det kapasitans det heite?) så står det i koplingsskjemaet (s. 5) at kapasitansen på 12V sida skal vere 0,33uF, og på 6V sida skal den vere 0,1uF. Vil det ikkje då vere meir enn nok dersom eg nyttar 1uF (elektrolyttane) på både inn og ut? Eller 1uF (elektrolytt) på inn-sida og 0,1uF (firkanta brun, svart og gul) på ut-sida?

 

Veit som sagt ikkje så mykje om dette men synst elektronikk er veldig interessant og har lyst å lære meir om det (defor eg spør og grev så fælt :wink:), gleder meg til me skal ha om dette i fysikken :yesnod:

 

 

Lagt til:

Det står at kapselen som regulatoren er i skal vere heilt isolert. (link). Eg gjekk derfor ut i frå at feste ikkje var leiande, får nesten teste det før eg går videre...

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

untitled2.jpg

Hvis du nå setter fast spenningsstabilisatoren med en M3 skrue og mutter så sørger du for at varmen leder rimelig godt mellom stabilisatoren og alu-plata.

Kan kanskje lime fast kondensatorene med ett eller annet. Lodd ledninger som vist på bildet. Der de 2 røde krysser, skal det ikke være kontakt. Jord er den midterste på stabilisatoren. Det er også jord på baksiden av stabilisatoren. Ingen av de røde må få kontakt med plata. Isoler gjerne beina/loddingene med krympestrømpe/tape.

NB! Forutsetter at det var grå stripe til venstre på bildet av elektrolytten.

 

Hvis du lodder løs lysdioden og limer fast der den sto, kan du jo koble den til 6V-siden for å indikere at du har strøm ut. :smiley:

Da må du sette en motstand på 390 eller 470 ohm i serie med dioden.

Redigert av EiriTo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin skisse fra EiriTo , bortsett fra at jeg ville snudd om på inn og ut. (Er bare vant til at venstre = inn, og dessuten slipper man da å krysse ledningene til regulatoren, blir en ørliten tanke ryddigere :D )

 

Kondensatorene kan festes med f.eks Tec7/Sika , eller du kan bore hull og feste dem med tynn strips.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fant ein 390 ohm motstand i ein pose med alt mogleg "rot" (fann også ein del kondensatorar :blush: ). Men den lysdioden som stod i er det tre "pinnar" på, korleis skal då den koplast? Går det eventuelt ann å bruke ein anna "to-pinnars" diode eg har liggande?

 

Diode:

2008_0120ladepluggdiode.jpg

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det spørs hvor mye strøm lysdioden trenger - dette varierer jo en del, og hvilken minstespenning. Men med 14V trenger vi ikke å bry oss så mye. Ligningen er U = R x I (spenning = resistans x strøm)

 

Vi antar at dioden trenger ca 2 volt og 20mA (=0,02A). Omformet blir dette: R = U / I. Motstanden må da bli R= (14-2)/0,02 = 12/0,02 = 600ohm (680 og 560 ohm er vel kurante verdier en får kjøpt).

 

Fordi: du skal "ødelegge" 12V i motstanden, siden du har 14 og trenger bare 2. Dette skal du gjøre med 0,02A strøm (så mye trenger du at dioden lyser).

 

Lysdiodeverdiene (2V, 20mA) er jo trygge gjetninger fra min side. Lyser dioden for svak, reduserer du bare motstanden litt.

 

For å være fullstendig: når du brenner opp 12V i motstanden med 0,02A som går gjennom den, så blir dette 12V*0,02A=0,24Watt. Din motstand må tåle 0,24W. Og hvis du skulle redusere motstanden for å få høyere strøm fordi dioden lyser for svak, så trenger du enda høyere effekt for motstanden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...