Jump to content

Tur til Farsund


bliss X

Recommended Posts

Du kan jo sjekke ut litt her

 

Gjestehavner i Vest-agder

 

Imsa rett før Spangereid en god havn god seilingsdybde inn fra utsiden hvis du lurer bare å gå mitt i sundet flott brygge til styrbord fra yttersiden ...

Ellers er Olasundet (Monsøy)Søgne er vel kjent fra før da du har vært til Mandal før ..

Vet ikke om du vil inn til Gjestehavn i så fall har du Mandal ..

I Spangereid har du Båly, innseilingen til Spangereidkanalen men der kommer ikke du i gjennom men du kan ta spaserturen langs kanalen.

Kommer nok på flere plasser etter hvert men det er en start ... :seeya:

Kanskje vi treffes hvem vet ....gi besked hvis når du er på disse trakter ...

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er stort kjent i området så var jeg en tur innom Lyngdal/Agnefest sist sommer. Der er flott flytebryggeanlegg (sjekk tilgjengelighet av gjesteplasser med havnesjef Arnt Linnan, trivelig og hjelpsom kar), stor badestrand, hotell og et flott nytt badeland.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når du har passert Korshavn mot Farsund går du forbi Sutenøy, her er det bryggeanlegg på begge sider av bukta med ei fin sandstrand. Videre så har du Berøy ytterst i rosfjorden hvor det er flere brygger som er godt skjermet mot vær og vind. Innerst i Rosfjorden har du bryggeanlegget til Lyngdal Båtforeneing som ligger i gang avstand til både strand og Sørlandets badeland. Men videre mot Farsund er det flust med fine plasser. på innsiden av Skarvøy i Dålibukta er det flere fine bryggeanlegg som ligger rimelig skjermet mot vær og vind. På langøy finner du skutevika like ved kveldsundet. Nærmere farsund har Farsund motorbåtforening et kjempe bryggeanlegg på Prestøy. Gjestehavn i Farsund er det plenty av. Her kan du ligge i indrehavn ved Torvet eller du kan ligge ved Gåseholmen som er veldig populær.

Link to post
Share on other sites

Når du runder Lindenes, sett kursen NØ og gå inn til Korshavn.

Her er det veldig idyllisk, med butikk og bunkring.

Er det gjestehavn i Korshavn også?

 

Litt av utfordringen her ligger i å få motivert mannskapet til å runde Lindesnes.

Lindesnes er skumle saker for oss østlendinger :lol:

 

Personlig er jeg ikke så veldig bekymret men ..

 

Jo mer saklig informasjon jeg kan legge fram om vind, vær og bølgeforhold osv rundt Lindesnes jo større er sjansen for at jeg kan få motivert mannskapet.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke gjestehavn i Korshavn, men om du kommer litt sent på dagen, bruker det aldri være noe problem

å førtøye ved butikken, eller på kommunekaien like ved. Men som andre har skrevet - er det fine steder å ligge veldig nær.

 

Har gått rundt Lindesnes mange ganger. Om sommeren er det ingen problemer i det hele tatt.

Som å gå rundt Verdens Ende på en fin dag. Likeledes er det å runde Lista og Jæren for den del.

 

Forholder man seg til været - så er det veldig greitt. Unngå ettermiddager/tidlige kvelder -

da får du som oftest opptrekk av varmluft over land og påfølgende vind inn fra havet og noe sjø.

Morgen/formiddag og sen kveld syntes jeg er beste tiden å ferdes på disse kyst-strekningene.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for det GeirT.

 

Det er altså ikke noe spesielt å gå rundt Lindesnes ifht andre åpne strekk.

Blir lett en del myter som skremmer folk som f.eks Rakke og Gule humpen.

 

Fryktlig skummelt ifht mytene, men som regel helt uproblematisk når man tar vanlige hensyn til vær osv.

Link to post
Share on other sites

Korshavn er koselig og et ideellt utgangspunkt for å runde Lindesnes. Skal du til/fra Farsund så stikk innom kaperredet Loshavn et idyllisk sted...

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Litt av utfordringen her ligger i å få motivert mannskapet til å runde Lindesnes.

Lindesnes er skumle saker for oss østlendinger :lol:

Da jeg seilte hjem fra Sverige i sommer og skulle runde Lindesnes:

Helt greie seilingsforhold. Noe dønning, og en frisknende laber bris.

Tungt skydekke og begynnende skumring. Så flere voldsomme regnbyger i sør, og litt forhutlet stemning ombord (det var bare meg ombord).

Gikk godt fra land rundt neset, utenfor det nokså store grunne partiet rett sør for fyret.

 

Da ser jeg noe som dukker opp på noen bølger, men som for det meste er skjult i dønningene.

Skjønner ikke helt hva det er, legger om kursen litt for å ta en titt.

 

Ser at det er en relativt stor ting som skvulper rundt...

 

Joda - 14 fots jolle med tre tyskere i.....

ER'EM KLIN GÆRNE!

 

Prøvde på skoletysken å antyde at det sikkert var lurt å sette baugen hjemover, noe de også gjorde før de forsvant ut av syne for meg.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Litt av utfordringen her ligger i å få motivert mannskapet til å runde Lindesnes.

Lindesnes er skumle saker for oss østlendinger :lol:

Lindesnes er vel akkurat som andre steder med "dårlig rykte". Ingen problemer å krysse men du tar bare litt mer hensyn til været, litt større sikkerhetsmarginer så går det helt greit.

 

... og så er det verst første gangen for da har du bare masse "gode" historier å forholde deg til, neste gang har du egen erfaring og da går det mye bedre :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Imsa rett før Spangereid en god havn god seilingsdybde inn fra utsiden hvis du lurer bare å gå mitt i sundet flott brygge til styrbord fra yttersiden ...

 

I maksvær kan det være spennende å besøke arkipelet Våre, like sør for Imsene. Her er noen greie ankerplasser som er merket av i sjøkartet.

kart_10_vaare.gif

Link to post
Share on other sites

Har gått rundt Lindesnes mange ganger. Om sommeren er det ingen problemer i det hele tatt.

Som å gå rundt Verdens Ende på en fin dag. Likeledes er det å runde Lista og Jæren for den del.

 

I likhet med Lista og Jæren, er Lindesnes et utsatt, åpent havstykke, hvor det lett kan bygge seg opp ubehagelig sjø (og strøm-sjø) dersom det blåser litt mye.

 

Men i motsetning til Lista og Jæren, er distansen rundt Lindesnes mye kortere.

 

Dersom du ikke ser noen vits i å forsøke deg på Spangereidkanalen, kan du fra Imsa gå rett vest til du er ganske nær Lindesnes-landet, og så følge det sydover. Dette er grei seilas, også når vestavinden er frisk. Dersom den er for frisk, og du vil vente litt, er det en utmerket og koselig havn i Lillehavn. Da seiler du vest om Drabskjæret. Det ser trangt ut på kartet, men det er alltid plass til en båt til inne i havna.

kart_10_lillehavn.gif

 

Lillehavn.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitift tatt turen helt til Farsund. Av familiære hensyn så er jeg der årlig, så er nok ikke helt objektiv. I utgangspunktet er det en befrielse å reise vestover fra Kr.sand. Det er færre båter og mye bedre plass, mer natur også..... Å runde "neset" er ikke noe problem så lenge en tar hensyn til værforholdene. Strekket er ikke langt rundt neset, men potensialet for uvær er stort her. For oss uten mast er Spangereidkanalen genial.

 

På vei inn mot Korshavn:

dscn2197.jpg

 

Det er en mulighet å gå inn til Lyngdal der det er et flott nytt badeland.

Etter Korshavn kommer en til et flott sted som Lyngdal Motorbåtforening har lagt til rette; Sutnøy:

 

dscn2198.jpg

 

Farsund er blitt kåret til årets gjestehavn, og det med god grunn. Gratis, forholdsvis nye fasiteter, gratis rundstykker og avis blir levert av byens vekter Elin.

 

Bilde fra Farsund gjestehavn:

dscn2213.jpg

 

Farsund sentrum:

 

dscn2219.jpg

 

Det som trekker meg mest er de mange flotte uthavnene vest for Kr.sand.

Ved Farsund er det mange flotte uthavner mellom byen og Korshavn, Langøy, Skarvøy, Prestøy mv.

 

Dette bildet er tatt mot Katland Fyr utenfor Loshavn. Det er en flott uthavn "Daumannshåla" på sørsiden av Eikerøy.

 

dscn2221.jpg

 

Legger du turen rundt fellesferien er det "Kaperdager" (handelsdager) med "Kaperspillet" med Adella i sentrum av begivenhetene.

 

Loshavn:

 

dscn2222.jpg

 

Det unike med Farsund er de kilometervis med strender med "dansk" fin fin sand. Tror det må være Norges mest "ukjente strender", god plass til alle. Vil sterkt anbefale en tur rundt Listalandet og ut til Lista fyr.

 

Lomsesanden:

dscn2403.jpg

 

Husebysanden:

Strand.jpg

 

Det er vel bare å ta seg en tur, håper vi slipper vindværet som var i sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Farsund og området rundt er absolutt verdt endel feriedager. Hvis du dykker har klubben der en et fint sted på Skarvøya som bør besøkes. Masse fine steder for natur og vrakdykk. Fjordene innenfor er også litt artige.

Når det gjelder Lindesnes er jeg litt uenig i at egne erfaringer er de beste.

En kan runde neset 50 ganger i litt ruskevær, men nummer 51 er en uheldig og kommer inn i et område med spesielle strømbølger. Sjøen kan da fleredobles i et område på etpar hundre kvadratmeter, og bølgene går rett opp og ned istedenfor å bevege seg bortover. Bryter gjerne i tillegg i forskjellige retninger. Det er dette som er advart mot i sjøkartene. For Stadt og Sletta utarbeides det kontinuerlig beregning for hvor disse konsentrasjonene av strøm og reflekterte bølger er.

Hvis du er i tvil om været kan du slippe familien i land slik at de kan gå langs kanalen mens du tar turen rundt. Mye trivelig langs kanalen.

 

God tur

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...