Jump to content

LCD TV med 12/220 V eller 220 V og inverter


Kotnes

Recommended Posts

Hva bruker minst strøm av en TV med 12/220 V eller en med bare 220 V og bruke inverter i tillegg. Er veldig opptatt av strømforbruk ombord. Ser at prisforskellen er ganske vesentlig på dette med volten på tv. Inverter kan man jo ogaå bruke til andre ting i tillegg. Eoropris har 19" til 2000,- og det er bare 220 V. Har funnet 12/220 til 2999,- og det blir en tusenlapp forskjell som jo kan brukes til inverter.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører alt ombord (uteom varme og lys) på inverter. Jeg har en 19 toms TV (viewpia fra maritim)og en forholdsvis strømslukende 17" bærbar pc som også går rett på 220v. Disse to bruker 15 ampere sammen når jeg kjører det på inverter. Vet ikke hvor mye de hadde brukt hvis jeg hadde kjørt det rett på 12volt, men mener å huske at det gikk ca. 6 ampere før når jeg kjørte PC på 12volt omformer. TV-en bruker nok endel den også (6 ampere?), så det er i hvertfall ikke veldig mye strøm som blir forsvinner når det går gjennom inverteren. Dessuten hadde jeg laderen til drillen på også når jeg leste av forbruket.

 

Du må nok regne med at det forsvinner litt strøm når du bruker inverteren, og det er helt sikkert forskjellig fra inverter til inverter. Jeg har en 2000w sinusinverter fra mastervolt. Uansett, så ville jeg valgt inverterløsningen da det gir mye mer fleksibilitet.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om 10% er nok.

Kommer an på om TV`n

 

Min TV og en flat skjerm går på 12V.

Skal jeg brukr de på 220v må jeg først ha en inverter og så DC strømforsynig til 12V som fulgte med, det blir dobbelt tap.

Har de fleste duppeditter inne bygd DC strømforsynig til 12/20V???

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kjører alt på 12V, og er nøye med at det er mulig når jeg kjøper utstyr..... Det enste som ikke er på 12V er laderen til mobilen, fordi jeg ikke har somlet med til å kjøpe lader.. PC'er, tv (17"), dvd spiller, Wlan, radio ol. går utelukkende på 12 volt.. Vil helst unngå bruk av inverter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener at dem selger 15" til ca 1.500- og 17" til ca 1.700- hos OBS , disse skal gå på 12/220 .Mener også å huske at dem har 17" og 19" på Collorline båten som går mellom Sandefjord / Strømstad , som også går på 12v og til en pris rundt 2.200- . Økosjefen skal på harrytur til lørdan med den båten , kan jo få hun til å skjekke dette litt hvis interesse ? Har en LCD skjerm ombord som går på 12 v , denne skal byttes ut i større . Leiter etter en -19" , men trur det er lurt å vente litt .Regner med dem dukker opp snart med både dekoder og dvd innebygd , så litt tålmodighet her kan nok være lurt.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. De fleste stedene vil ha vanlig dekning i hele 2008 sesongen.

Så trenger kanskje ikke dekoder før til 2009 sesongen....

 

http://www.rikstv.no/Nar-kommer-det/

 

Dessuten blir de nok en del dyrere med innebygget dekoder.

 

Men , ja jeg vet at det kan være lurt å vente. :yesnod:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er helt enig med Sydvesten i at 12 volts apparater er det beste mhp lavt strømforbruk. Det ligger nærmest i designet på 12 volts uttsyr at det er ett batteriprodukt og derfor skal det bruke lite strøm. Har man først tilgang på 230 Volt, har man som regel nok tilgang på kraft også og man er ikke så opptatt av å spare strøm. Utover dette er det litt optimistisk å tro at invertere bare har 10% tap. Effektiviteten er ofte oppgitt ved maks belastning og jeg tror at de aller fleste invertere ligger mellom 75 og 90 % virkningsgrad alt etter belasning. Når man tar med at 230 Volts apparater bruker mer strøm vil jeg antyde at forbruket er vesentlig større med inverter typisk 15-40 % mer kraft.

For å ta et produkt tidlig på 90 tallet. Da kom Grundig med sin legendariske P37, reiseTV som hadde 12 Volts drift og var oppgitt til 38 Watt. Samme TV for 230 volt var oppgitt til 64 watt. Når man tenker på at man ikke skal belaste batteribanken med mer en 50% av kapasiteten er hver ampertime viktig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...