Jump to content

RIB til seilbåt


xbox

Recommended Posts

Kvaliteten på denne kjenner jeg ikke, men RIB med aluminiumsdørk er fantastisk! Vi har en AB-RIB med Al-dørk, og den herjer vi mye med uten at den tar nevneverdig skade. Trekker den rett opp på rullesteinsstrender, rett opp på betongbrygga osv. Det ville jeg ikke gjort hvis det var glassfiberdørk.

 

når det ikke er flatt inni båten, så sklir man ganske fort ned når man sitter på pontongene tenker jeg

Dørken er skrå kunn innerst ved pontongene. Kun helt ute i borde hvor du uansett ikke setter beina dine. Det er mange årsaker til at man faller i en liten jolle, men dette er ikke en av dem. Den har forøvrig dobbelt bunn denne også. Bare ikke helt ut.

 

Men rent generelt synes jeg den var litt billig(!) En Al-RIB er generelt endel dyrere enn tilsvarende med glassfiberbunn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kvevulere med begreper ,men en RIB er da ikke en gummibåt med stiv bunn? Definisjonen på en RIB er et stivt skrog av plast eller al. forsynt med oppblåsbare pontonger på sidene. Slik jeg forstår det er det gummibåter en snakker om på denne tråden. men jeg ser også at en del av levrandørene bruker begrepet RIB på ordinære gummibåter.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kvevulere med begreper ,men en RIB er da ikke en gummibåt med stiv bunn? Definisjonen på en RIB er et stivt skrog av plast eller al. forsynt med oppblåsbare pontonger på sidene. Slik jeg forstår det er det gummibåter en snakker om på denne tråden. men jeg ser også at en del av levrandørene bruker begrepet RIB på ordinære gummibåter.

Såvidt jeg vet betyr RIB Ridgid Inflatable Boat, eller fritt oversatt Stiv opplåsbar båt. Og en gummibåt med glassfiber eller aluminiumskrog kommer vel inn i denne kategorien, eller?

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet betyr RIB Ridgid Inflatable Boat, eller fritt oversatt Stiv opplåsbar båt. Og en gummibåt med glassfiber eller aluminiumskrog kommer vel inn i denne kategorien, eller?

Ja, det er det jeg skriver, vi snakker om fast skrog, ikke bare bunn og om båter i en helt annen størrelse og kategori en slepejoller. Dette lukter litt billig salgstriks fra noen leverandører. Ref. RIB, Wikipendia.

Link to post
Share on other sites

Forstår heller ikke at et slik fartøy ikke er en RIB. Siden pettersand henviser til wikipedia siterer jeg derfra:

 

RIBs are commonly 4 to 9 metres (13 to 28 ft) long, although they can range in length between 2.5 and 18 metres (7.5 and 55 ft). A RIB is often propelled by one or more outboard motors or an inboard motor turning a water jet or z-drive. Generally the power of the motors is in the range of 5 to 500 horse power (4 to 373 kW).
Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man tar pølsene av en RIB vil man se at det faktisk er et skrog. Naturligvis er ikke skroget så høyt som en båt uten pølser - men det er som regel et bredt spor der pølsene festes - dette kan enten kalles bunn eller skrog. Same same and not different.

 

En RIB er en RIB - dvs en eller annen form for båt med fast skrog - og da gjerne bunnen - fordi det er veldig sjelden av den harde delen av skroget er over pølsene. Således er ikke Askeladdens comuter 8 en RIB - det er en plastbåt med en svær rudntgående fender

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, men RIB er ingen ny betegnelse og har vært forbehold større båter en slepejoller.

Poenget er vel heller at det inntil de siste årene ikke fantes RIB slepejoller. Derfor var det unødvendig å la begrepet omfatte båter av den størrelsen en slepejolle er. Etterhvert som utviklingen går videre, utvider man begrepet til å omfatte mindre båter/joller som i prinsippet er bygget opp på samme måte. Konstruksjonen er tilpasset den mindre båtstørrelsen, hvor det ikke er nødvendig å lage en fullstendig "båt" av fast materiale for at skroget skal bli stivt nok. En større RIB ville blitt for fleksibel hvis den faste delen kun var i bunnen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel heller at det inntil de siste årene ikke fantes RIB slepejoller. Derfor var det unødvendig å la begrepet omfatte båter av den størrelsen en slepejolle er. Etterhvert som utviklingen går videre, utvider man begrepet til å omfatte mindre båter/joller som i prinsippet er bygget opp på samme måte. Konstruksjonen er tilpasset den mindre båtstørrelsen, hvor det ikke er nødvendig å lage en fullstendig "båt" av fast materiale for at skroget skal bli stivt nok. En større RIB ville blitt for fleksibel hvis den faste delen kun var i bunnen.

Kan være at det er konstruksjonsmessige likheter - det er det mellom mange fartøttyper, men jeg synes det er viktig å skille mellom en slepejolle for seilbåter og voksen RIB som har helt andre bruksområder og er i prinsippet en helt annen båt.

 

hentet fra Zodiacs siste brosjyre

 

rib_oppbygging.jpg

 

er er det bunn, pølse og inliner ser det ut til

For meg ser dette ut som en RIB ja - ikke en slepejolle for seilbåter. Når det gjelder joller for seilbåter er det et viktig poeng å kunne stue den vekk under havseilas, men jolle med fast bunn gjør dette noe mer plundre - den kan selvfølgelig legges på dekk, men da mister en noe av fordelen med denne jolletypen.

 

Beklager dersom dette ble av avsporing av tråden - jeg skal ikke si mer.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den så jo kjekk ut, hvordan vet jeg at kvaliteten er bra ?, den var kanskje i tyngste laget 75 Kg.

Hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=26

noen som kjenner kvaliteten.

 

 

Synes 350 RIB ser bra ut til mitt formål, er det noen som har handlet med dette firmaet, http://www.egrossist.no/

Er det noen som kjenner til båttypen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...