LykkelitenIV Startet 14.Januar.2008 Del på Facebook Startet 14.Januar.2008 Hei, folkens. Koste meg med siste utgave av Båtmagasinet. Spesielt var det Vaagen 40 som vakte interesse. For en herlig båt !! Ser at den ligger til salgs på Finn.no Til den prisen er det jo slettes ikke gale. Hva får man for den prisen ? ... den billigste utgaven av Skilsø 36 eller en OK Ardea 38 eller en Nimbus 38 Carisma... Her er mer om båten : Vaagenbaat.no Hva mener dere ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
kito Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Det var virkelig en flott båt. Nå må jeg må kjøpe Båtmagasinet for å lese testen. Praktisk med to gode stoler i fartsretningen og fint med mye treverk. Skulle gjerne sett at den hadde baugspyd. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Den ser veldig flott ut. Testen var jo også nesten bare smil. Joda skulle gjerne hatt en slik, men må nok vente til lommeboka blir litt tykkere. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Audifil Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Sykt fin båt.... Men er jeg helt tullete?? Er ikke dette bare en facelift og litt til av Vaagen 39? Finner ingen info om 39 på hjemmesiden deres...! Har ikke hørt om denne før, men 39`en har jo vært noen år på markedet! Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
nimbuster Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) Til forveksling lik Klosterfjord 40. Store volumiøse båter. Spirit har tegnet en helt ny konvensjonell 43 foter.....se http://www.spiritboat.no Redigert 14.Januar.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Donald2 Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Fin båt det der.. Men ikke akkuratt drømmebåten min nei.. Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post
Spinner Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Den virker ganske "gjennomført", men det er vel ingen revolusjon i forhold til de andre båtene i samme segment. For min del ser de nesten identiske ut både på utsiden og innsiden. Du har vel allerede en båt som ligner mye, selv om den er litt kortere... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
LykkelitenIV Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Jada den ligner... men ....3 fots syken... (3 fot pr. pers.) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Geirh Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) Den som er bilde av i båtmagasinet er Vågen 39/40 den de nå kaller vågen 40 har forlenga Fly slik at det er rett kalesje akterut. Ellers så er det ikke så store forandringer. Var ombord i en helt ny vågen 40 for litt over 1 uke siden,flott båt og det ser ut til og være skikkelig arbeid som er gjort. er ikke sikker på om det er badeplattforma som gjør at den nå er blitt 40 fot. Redigert 14.Januar.2008 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Jada den ligner... men ....3 fots syken... (3 fot pr. pers.) 3-fots syken er svært kostbar for de fleste av oss. For meg er det båtforeningen jeg er medlem i som har kurert den. Vi har en maksimumsgrense på 40 fot, så hvis jeg blir angrepet av ønsket om flere føtter, må jeg til gjengjeld kjøre bil 1 time for å få realisert den...da lever jeg godt i den jeg har Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Astor Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Flott båt med mange muligheter. Men leser vi teksten nøye forteller den oss om en vesentlig ting: Manglende kursstabilitet i lave fartsområder! Hvor alvorlig er det for en båt til rundt 3.0 mil? Uten propellvann på roret tar ikke båten styring overhode. Ville tenkt om om et par ganger før jeg la meg i maks 5 knop gjennom den lange Sotenkanalen som eksempel. De skriver at den er vesentlig lettere å kjøre i fartsområdet 8-10 knop. De forteller lite om hekkbølgene i dette fartsleie. BM gir båten mange smileansikter, noe den kanskje også fortjener. Men et smileansikt, når båten nesten ikke lar seg manøvrere i sakte havnefart, fortjener den vel ikke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Manglende kursstabilitet i lave fartsområder er typisk for helplanere med singelinstallasjon. Båten jager litt på sakte fart. Ikke noe nytt i det. Ikke legg for mye i dette. Det er en vanesak. Verre er manøvrering akterover. Stor propell, lite ror, gir null styring akterover, båten svinger kun på dreieretning på propellen. Baug og hekkthruster er nesten et must. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Spennende konsept med en motor, SABB Iveco Cursor 8, 550 hk. Det har sikkert vært mange vurderinger man har foretatt før en så tung båt ble utstyrt med en fremfor to motorer. Det er ikke så lett å se hva som inngår av utstyr i prisen på kr 2.890.000. Det kan virke som at vinsj (er), navigasjonsutstyr, VHF, radio, kommer i tillegg. Dette betyr at prisen kan komme over 3 mill. Da befinner man seg i et prisleie hvor det finnes ganske mange konkurrenter. Ut fra bilene fra lugarene virker det som vegger og tak består av flere separate plater. Ønsker Vaagen lykke til med denne båten og håper at det blir omsetning av denne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Da befinner man seg i et prisleie hvor det finnes ganske mange konkurrenter. Men de har vel heller ikke vinsj (er), navigasjonsutstyr etc som standard ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Litt opp og ned det. Noen inkluderer både ankervinsj og radio i prisen. Vaagen inkluderer varmer - og det er ikke så ofte standarder på endel europeiske båter. Poenget mitt var bare at båten befinner seg i et prissegment hvor det hard konkurranse både fra England, Sverige, Tyskland og Frankrike (og fra Windy). Noe annet som interesserte meg: Det virker som om Vaagen med denne båten har lagt stor vekt på isolasjon av båten. Lurer på om det er isolerglass over alt? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Mitt inntrykk er at en må legge på 100+ båtpenger i utstyr på det meste av nye båter idag. Standard utstyr er ofte nedpint til det ekstreme. Følger det f.eks varmer med i prisen, kan en regne med at den er altfor liten. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Dette har vert drømmebåten min i noen år ja. Har vert ombord i 39 foteren på hver messe eg har vore på. Vinner eg i lotto, blir det nok en slik i halvfabrikat! Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Det var en fin og robust båt som passer ypperlig til å brukes året rundt. Men jeg synes den så litt gammeldags ut i eksteriøret. Innredningen var helt Ok med masse smarte løsninger men designet på båten var litt kjedlig. Dessuten som dere andre sier så vil den nok mangle kursstabilitet, med to motorer så hadde kanskje saken vært bedre. Jeg synes ikke min Viksund med to motorer jager like mye som den enkelt motoriserte Joda 310en jeg hadde. For ikke å snakke om en Scand Dynamic som jaget verre en helsike Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Det var enkeltmotorinstalasjonen jeg også funderte på i en så stor båt. Jeg vet ikke hvor manøvreringsdykrig denne båten er i trange havner. Å seile båt med to motorer gir en suveren manøvreringsevne, men dette har helt sikkert Vaagen tenkt nøye igjennom. Jeg ser at det er montert sluregir. Det har vel vært helt nødvendig med så stor propell som antageligvis er montert for å kunne gi en toppfart på 30 knop og samtidig ha mulighet for lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Ser at manøvreringsdyktghet trekkes frem som et hovedargument for to motorer i flere tråder. Et rimelig alternativ er da å montere inn en hekkthruster. Grunnen til at man finner kun én motor i mange båter er ikke så underlig. Det har selvfølgelig en sammenheng med pris. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Så absolutt ingen båt for meg det her nei. Jeg liker meg best i rolige 5-6 knop. Er været fint og havet flatt slår vi oss til ro i denne hastigheten i time etter time og gjerne dag etter dag. Jeg kan ikke skjønne annet enn at samme hastighet over tid med denne båten vil måtte bety en elendig driftsøkonomi, fare for kaldgang og koksing i motoren, dårlig lading, varmgang i gearkasse og en elendig retningsstabilitet. Sikkert ok i høye hastigheter, men et disaster i lave. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
havørn Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Skjønner ikke helt argumentene mot denne båten fra enkelt her. Man kjøper da ikke en sånn båt for å surre rundt i 5 knop eller inne i en kanal ? Dette er en båt bygd av folk med de tøffeste kystområdene som nærmeste nabo, og kjøpes da helst av oss som ferdes i disse områdene Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Skjønner ikke helt jeg heller Havørn... Ikke akkurat en kanalbåt.. Men er da ikke noe å henge seg opp i, man får jo båten med to maskiner også.. Problem løst!! Er en utrolig fin båt dette, en skikkelig båt.. Gammel i design kanskje, men ser da ut som en båt å ikke et romfartøy som mange begynner å ligne på i dag:-) Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Mix Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 2 stk D2 maskiner ville kanskje passe for denne i kanalfart. Forresten 1 stk D2 og stilk og stort ror hadde kanskje vært like bra. Åregafler er vel kanskje å strekke det litt langt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 At denne båten er lei å manøvrere i sakte fart, i 2-5 knop er riktig, sammen med svært mange andre...så også min. Ikke så lett å kompensare det med bruk av akterthruster, men er litt til hjelp. Det er teknikk en kan innøve, så etter en tids trening, går det riktig så bra. At det skal gå den veien rem beskriver bare fordi den styrer litt dålig i sakte fart er hinsides all normal dømmekraft. Hva mener du med "over tid"? Det er vel ingen som med respekt for seg selv går i 5 knops fart i månedsvis? Er det så rolige værfohold i ditt indre farvann at du kan rusle i 5-6 knop i dagevis? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.