Jump to content

Vaagen 40 - Drømmebåten ?


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei, folkens.

 

Koste meg med siste utgave av Båtmagasinet. Spesielt var det Vaagen 40 som vakte interesse.

For en herlig båt !! :smiley:

 

b009.jpg

 

Ser at den ligger til salgs på Finn.no

 

Til den prisen er det jo slettes ikke gale. Hva får man for den prisen ?

... den billigste utgaven av Skilsø 36 eller en OK Ardea 38 eller en Nimbus 38 Carisma...

 

Her er mer om båten : Vaagenbaat.no

 

Hva mener dere ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Sykt fin båt.... Men er jeg helt tullete?? Er ikke dette bare en facelift og litt til av Vaagen 39? Finner ingen info om 39 på hjemmesiden deres...! Har ikke hørt om denne før, men 39`en har jo vært noen år på markedet!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Den som er bilde av i båtmagasinet er Vågen 39/40 den de nå kaller vågen 40 har forlenga Fly slik at det er rett kalesje akterut.

Ellers så er det ikke så store forandringer.

Var ombord i en helt ny vågen 40 for litt over 1 uke siden,flott båt og det ser ut til og være skikkelig arbeid som er gjort.

er ikke sikker på om det er badeplattforma som gjør at den nå er blitt 40 fot.

Redigert av Geirh (see edit history)
Link to post
Jada den ligner... men ....3 fots syken... (3 fot pr. pers.)

 

3-fots syken er svært kostbar for de fleste av oss. For meg er det båtforeningen jeg er medlem i som har kurert den. Vi har en maksimumsgrense på 40 fot, så hvis jeg blir angrepet av ønsket om flere føtter, må jeg til gjengjeld kjøre bil 1 time for å få realisert den...da lever jeg godt i den jeg har :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post

Flott båt med mange muligheter.

Men leser vi teksten nøye forteller den oss om en vesentlig ting: Manglende kursstabilitet i lave fartsområder! Hvor alvorlig er det for en båt til rundt 3.0 mil?

Uten propellvann på roret tar ikke båten styring overhode. Ville tenkt om om et par ganger før jeg la meg i maks 5 knop gjennom den lange Sotenkanalen som eksempel.

De skriver at den er vesentlig lettere å kjøre i fartsområdet 8-10 knop. De forteller lite om hekkbølgene i dette fartsleie.

 

BM gir båten mange smileansikter, noe den kanskje også fortjener.

Men et smileansikt, når båten nesten ikke lar seg manøvrere i sakte havnefart, fortjener den vel ikke.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Manglende kursstabilitet i lave fartsområder er typisk for helplanere med singelinstallasjon.

Båten jager litt på sakte fart.

Ikke noe nytt i det.

Ikke legg for mye i dette. Det er en vanesak.

 

Verre er manøvrering akterover.

Stor propell, lite ror, gir null styring akterover, båten svinger kun på dreieretning på propellen.

Baug og hekkthruster er nesten et must.

 

 

Link to post

Spennende konsept med en motor, SABB Iveco Cursor 8, 550 hk. Det har sikkert vært mange vurderinger man har foretatt før en så tung båt ble utstyrt med en fremfor to motorer. Det er ikke så lett å se hva som inngår av utstyr i prisen på kr 2.890.000. Det kan virke som at vinsj (er), navigasjonsutstyr, VHF, radio, kommer i tillegg. Dette betyr at prisen kan komme over 3 mill. Da befinner man seg i et prisleie hvor det finnes ganske mange konkurrenter. Ut fra bilene fra lugarene virker det som vegger og tak består av flere separate plater. Ønsker Vaagen lykke til med denne båten og håper at det blir omsetning av denne.

Link to post

Litt opp og ned det. Noen inkluderer både ankervinsj og radio i prisen. Vaagen inkluderer varmer - og det er ikke så ofte standarder på endel europeiske båter. Poenget mitt var bare at båten befinner seg i et prissegment hvor det hard konkurranse både fra England, Sverige, Tyskland og Frankrike (og fra Windy). Noe annet som interesserte meg: Det virker som om Vaagen med denne båten har lagt stor vekt på isolasjon av båten. Lurer på om det er isolerglass over alt?

Link to post

Det var en fin og robust båt som passer ypperlig til å brukes året rundt. Men jeg synes den så litt gammeldags ut i eksteriøret. Innredningen var helt Ok med masse smarte løsninger men designet på båten var litt kjedlig. Dessuten som dere andre sier så vil den nok mangle kursstabilitet, med to motorer så hadde kanskje saken vært bedre. Jeg synes ikke min Viksund med to motorer jager like mye som den enkelt motoriserte Joda 310en jeg hadde. For ikke å snakke om en Scand Dynamic som jaget verre en helsike :eek:

Link to post

Det var enkeltmotorinstalasjonen jeg også funderte på i en så stor båt. Jeg vet ikke hvor manøvreringsdykrig denne båten er i trange havner. Å seile båt med to motorer gir en suveren manøvreringsevne, men dette har helt sikkert Vaagen tenkt nøye igjennom. Jeg ser at det er montert sluregir. Det har vel vært helt nødvendig med så stor propell som antageligvis er montert for å kunne gi en toppfart på 30 knop og samtidig ha mulighet for lav fart.

Link to post

Så absolutt ingen båt for meg det her nei. Jeg liker meg best i rolige 5-6 knop. Er været fint og havet flatt slår vi oss til ro i denne hastigheten i time etter time og gjerne dag etter dag. Jeg kan ikke skjønne annet enn at samme hastighet over tid med denne båten vil måtte bety en elendig driftsøkonomi, fare for kaldgang og koksing i motoren, dårlig lading, varmgang i gearkasse og en elendig retningsstabilitet. Sikkert ok i høye hastigheter, men et disaster i lave.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Skjønner ikke helt jeg heller Havørn... Ikke akkurat en kanalbåt.. Men er da ikke noe å henge seg opp i, man får jo båten med to maskiner også.. Problem løst!! Er en utrolig fin båt dette, en skikkelig båt.. Gammel i design kanskje, men ser da ut som en båt å ikke et romfartøy som mange begynner å ligne på i dag:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

At denne båten er lei å manøvrere i sakte fart, i 2-5 knop er riktig, sammen med svært mange andre...så også min. Ikke så lett å kompensare det med bruk av akterthruster, men er litt til hjelp. Det er teknikk en kan innøve, så etter en tids trening, går det riktig så bra.

 

At det skal gå den veien rem beskriver bare fordi den styrer litt dålig i sakte fart er hinsides all normal dømmekraft.

 

Hva mener du med "over tid"? Det er vel ingen som med respekt for seg selv går i 5 knops fart i månedsvis? Er det så rolige værfohold i ditt indre farvann at du kan rusle i 5-6 knop i dagevis?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...