roaldbj Svart 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2008 Jeg har sett litt gjennom innleggene mine i denne tråden, hhv #13, #15 og #19. Min hensikt er på ingen måte å være negativ til Vaagen 40. Jeg skal lese artikkelen i Båtmagasinet ved anledning. Jeg har bare undret meg litt på avveiningene som Vaagen har gjort når det gjelder motorinstalasjon. Jeg har ingen erfaring med sluregir. Så vidt jeg har forstått er SABB Iveco Cursor 8, 550 hk en knallgod motor. Den har vel et relativt lavt max turtall. Jeg minnes å huske at det er 2600 rpm? Når båten har max fart på 30 knop skulle jeg ut fra litt omtrentlig hodeberegning tro at rpm på aksel må være relativt lav for å kunne gå med 2 - 3 knop. Båten kommer sikkert på messa i Lilestrøm. Kanskje får vi også se den på messa i Gøteborg? Sitér dette innlegget Link to post
Aluminium Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Kurstabilitet er sikkert ikke noe problem med dagens elektronikk. Med et system som kan aktiviteres f.eks. under 10 knop, så kan sidetrusterne jobbe sammen med GPSen eller autopiloten eller noe sånt. Og dermed var det problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 At man skal kjøre en båt i under 10 knop og bruke trøsterne som hjelpemiddel høres for meg merkelig ut. Vaagen 40 er sikkert en bra båt, men til den prisen må man foralnge at den oppfører seg normalt i det lavere fartsområde også. Når enkelte sier at den egner seg mest for værharde strøk vil jeg tro at eierne av denne båten i disse strøkene også oppsøker steder hvor man passerer smale renner og må gå i sakte fart over tid. Jeg tror heller ikke at alle som har en båt som gjør 25 i marsjfart ligger i dette fartsleie hele tiden. Jeg har en båt som har marsjfart på 15 knop men ligger mest i fartsleie 5-10 knop. Slik er det bare. Men bevares, vi er jo så forskjellige vi båtfolk også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Aluminium Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Det er jeg enig i. Min egen båt kan gjøre ca 40 knop på max. I fjor så logget jeg 156 motortimer og da med en snittfart på 11,8 knop. Det temaet var ang. Vaagen var vel egentlig å holde denne båtypen kurstabil der det ikke er tillat å gå fortere enn 5 kn. med singelinstallasjon og strak aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Aluminium Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 ang. forskjell på folk så fiines det vel neppe noen aktivitet hvor så mange meninger og mennesketyper kan enes om at livet på vannet er bra for sjela Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 At man skal kjøre en båt i under 10 knop og bruke trøsterne som hjelpemiddel høres for meg merkelig ut. Selvfølgelig bare tull. Ikke legg for mye i dette. Båtjournalister skriver mye rart. Hva er referansen til vedkommende journalist. En båt med 2 motorer ? Javel så kjøp båten med 2 motorer da. Jeg tar alt norske båtjournalister skriver med en klype salt. Der har vært mye rart skrevet opp igjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Thruster er selvfølgelig kun tenkt ifm. manøvrering - ikke under fart. En hekkthruster gjør absolutt ingen nytte når båten er i sig. Selv om det så er bare en halv knop. Noen (Astor inkludert) argumenter for to moterer, da båten er så mye mer manøvrerbar da. Hvis det er bortimot eneste argument for å ha to motorer - da er thruster et verdig alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Kurstabilitet er sikkert ikke noe problem med dagens elektronikk. Med et system som kan aktiviteres f.eks. under 10 knop, så kan sidetrusterne jobbe sammen med GPSen eller autopiloten eller noe sånt. Og dermed var det problemet løst. Vi har vel oversette å ønske Aluminium velkommen til Båtplassen. Som du skriver i ditt innlegg nr #3: ang. forskjell på folk så fiines det vel neppe noen aktivitet hvor så mange meninger og mennesketyper kan enes om at livet på vannet er bra for sjela. Her har du fått med deg flere sentrale poenger som stadig blir belyst her på BP. Håper at du kommer med mange innlegg fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Aluminium Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Så på hjemmesiden til Lycon at de skulle være til stede på Østlandets Båtmesse i Tønsberg 10. mai. Så da slipper jeg å reise helt til Bergen for å se nærmere på Vaagen 40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.