Jump to content

Landtilkobling til septik


tuffff

Recommended Posts

Jeg har noen skikkelige møkkaspørsmål.

Hvordan bygger jeg om septikanlegget så jeg kan få mulighet for tømming fra landanlegg? Finnes det noen standard tilkobling som må anskaffes? Er denne i så fall lik i hele skandinavia? Hvordan håndterer jeg lufting? Er disse små lufteslangene på 12-16 mm som er vanlig på gamle septiktanker store nok? Jeg har en plasttank og manuell pumpe til sjøen nå. Tanken tømmer seg imidlertid i det jeg går opp i plan så pumpen blir ikke brukt, men det begynner å modne en tanke om at jeg kanskje burde rigge til landtilkobling for miljøets skyld.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Om du tenker på slike septikstasjoner som suger tanken ren så er det en standard på tømmehullet i skroget ditt. Tror det er 40mm - men er ikke sikker. Du må ha skikkelige slanger og bra dimensjoner her. Og du må ha nok lufting på tanken - om ikke kan det bli vanskelig å få tømt tanken

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenkte nok at jeg kanskje måtte gjøre noe med luftingen. Den burde nok vært øket i dimensjon uansett. Det med T-stykke var smart. Den ideen adopterer jeg.

Er den 40 mm noe kobling, eller er det en slange som stikkes ned i hullet? Det er tilkobling til sånne sugestasjoner jeg tenker på, ja. Jeg ser det begynner å bli en del av dem i Sverige i hvert fall. Her hjemme er det vel foreløpig litt langt mellom hver, men det kommer vel.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På nybåten min er dette standard, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt klar over hvor i Tønsbergskjærgården det er muligheter for å anvende dette. Hvor bor du, Synes nok at dette er et godt alternativ om man bor i nærheten av et tømmeanlegg, men jeg er ikke helt sikker på om dritten vår i grisegrendte strøk er noe problem. Skiter ikke fisk, sel og fugl mye mer en oss da?

Link to post
Share on other sites

Jeg holder til i Larvik, og her er det ikke noe tømmestasjon i de nærmeste sju prestegjeld så vidt jeg vet. Så det blir foreløpig å bruke når jeg er på ferie i Sverige, event. Danmark dersom det finnes et utbygd nett der.

Prosjektet har dermed ikke topprioritet, men jeg har da i hvert fall begynt å tenke å det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt dekksavsuget en gang - det var da Nidelv hadde glemt igjen en bananklemme i septikpumpa på vår Nidelv 300 og den av en eller annen grunn ikke virket mer :rolleyes: Da var det greit å få tømt septikken før rørleggeren begynte å lete feil

 

Vi pleier å tømme når vi er i åpent farvann. Bruker alltid mye vann, sanitærvæske og lettoppløslig papir (som løser seg opp når det er tåke :wink:). Har aldri sett noen annet en enn lysebrun stripe under båten som forsvinner meget raskt. At dette er et stort forurensningsproblem ser jeg ikke

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På nybåten min er dette standard, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt klar over hvor i Tønsbergskjærgården det er muligheter for å anvende dette. Hvor bor du, Synes nok at dette er et godt alternativ om man bor i nærheten av et tømmeanlegg, men jeg er ikke helt sikker på om dritten vår i grisegrendte strøk er noe problem. Skiter ikke fisk, sel og fugl mye mer en oss da?

 

Tømming er jo et relevant spørsmål. I flere land er de i nå full gang med å installere tømmestasjoner fordi det blir et forbud å tømme til sjøs i fremtiden.

Slik jeg oppfatter Norge og håndtering av slike spørsmål, så kommer vel forbudet først og utstyret for tømming lenge etterpå. Vi får trene på å holde oss lengst mulig inntil videre.

Som Svensken sa: Før jeg skiter i min fritid skal jeg sprenge en tarm.

Link to post
Share on other sites

Blir disse tømmestasjonene tømt vha. bil og fraktet til renseanlegg, eller blir det "resirkulert" til sjø igjen?

Et system som er populært i utlandet er en sugestasjon hvor det legges opp en rør eller slange til eksisterende kloakk. Det er relativt kraftige saker, for utstyret skal på sugesiden kanskje takle store tidevannsforskjeller og være bortimot vedlikeholdsfritt. I en marina jeg var i ble det montert et slikt utstyr, og jeg mener enhten kostet 6-7 000 Euro.

Om noen benytter tømming med bil vet jeg ikke for jeg har ikke studert de jeg har sett rundt omkring, bare denne ene jeg så når den ble montert i holland.

Link to post
Share on other sites

Hvordan bygger jeg om septikanlegget så jeg kan få mulighet for tømming fra landanlegg? Finnes det noen standard tilkobling som må anskaffes? Er denne i så fall lik i hele skandinavia? Hvordan håndterer jeg lufting? Er disse små lufteslangene på 12-16 mm som er vanlig på gamle septiktanker store nok?

 

Ta en tur ombord i nærmeste amerikanske båt, så får du alle svarene. Har vært standardutsyr i en årrekke derfra. Tipper frekvensen på tømmestasjoner er noe større på andre siden av dammen også.

 

Finner jeg igjen laderen til kameraet mitt skal jeg fotografere og dokumentere med bilder og dimensjoner neste gang jeg er i båten.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Så bra at det finnes på Vallø, da kan jeg jo få tømt der da, tar bare 1,5 time hver vei. Fra Mågerø hvor jeg ligger bruker jeg 0,5 time ut til de plassene jeg normalt er.

Så istedenfor en times båtur blir det 4 timer hver helg. Da må jeg kanskje tenke på om det er værst å forurense med septik eller eksos :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...