Jump to content

Belysning i motorrom

REM

Recommended Posts

Nå har jeg vasket rent og lakket motorrummet med to lag TopCoat. Den ganle støyisolasjonen er revet ut, og vil bli erstattet med ny ila vinteren/våren. Det som da gjenstår er å montere lys i motorrummet.

Jeg var innom Maritim idag og så på lamper med lysstoffrør. De hadde to varianter, på hhv. 6 og 8W. Jeg hadde tengt å montere i alt 6 slike oppunder dørken for indirekte belysning av motorene. Jeg må si at jeg ikke ble direkte imponert over lysstyrken på disse lampene da selgeren demonstrerte for meg.

Er det noen som kjenner til lys som er sterkere og bedre egnet for motorrom?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hulda er moderne og har kjøpt LED hos Biltema. Ikke bruker det strøm heller, lyser ubehagelig blått.

Mener bestemt jeg har lest at LED og lysrør har ca samme avgitt lysmengde pr watt en putter inn. Men det er mye mer rettet lys når man bruker LED.

REM:

M.h.p. lyset du skal montere i motorrommet, så ville det nok bli ganske brukbart med 6 stk 8watts lysrør, dette er 48 watt lysrøreffekt. For sammenligningens skyld kan man vel si at det er som 3 stk tradisjonelle 60 watts lyspærer. Ikke noe blendene flombelysning, men jevnt lys og greit nok til tilfeldige arbeidsoppgaver. Om du tenker at dette skal være det permanente arbeidslyset i motorrommet for alle arbeid, så blir nok litt lite, det skal jo også mye til at det blir for mye lys. En må imidlertid huske på hvor utrolig vanskelig det er å vurdere hvor godt en lampe lyser, når omgivelsene allerede er opplyst..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 4 weeks later...

Slik ble resultatet. Totalt 6 stk lamper fordelt på 4 stk 11W lystoffrør fra biltema, 2 bak og 2 i framkant og 2 stk 8w fra Maritim på sidene i motorrommet. Tilsammen ikke mer enn 60W, men alikevel overraskende bra synes jeg som generell bakgrunnsbelysning.

Jeg prøvde meg også med LED lys, men det ble for puslete, hvertfall med de lampene jeg fant, vesentlig dyrere var de også.

Jeg rev også ut den gamle motorromsisulasjonen. Den var svart og med eggkartongformet overflate. Etter 15 år begynte den å bli skjør, og gikk i oppløsning så snart jeg var borti den.

Ny isolasjon rund baut ble Biltemas 50x100 cm plater med blyinnlegg og plasthud slik at de kan vaskes med white spirit og andre vaskemidler. Limt til underlaget med kontaktlim. Før montasje av isolasjon ga jeg motorrommet 2 lag med 2K topcoat.

Bilder tatt med Nokia N95

11022008097_red.jpg11022008098_red.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

kjempeflott!! Angående lysrør og sparepærer, må en huske på at det går en hvis tid fra disse blir slått på til dem lyser optimalt, som nævnt tidligere også, ikke godt å få riktig oppfattelse av "ytelsen" til slikt utstyr i ett oplyst lokale der det attpåtil gjerne er store vinduer også, LUX :wflag:

Ny isolasjon rund baut ble Biltemas 50x100 cm plater med blyinnlegg og plasthud slik at de kan vaskes med white spirit og andre vaskemidler. Limt til underlaget med kontaktlim. Før montasje av isolasjon ga jeg motorrommet 2 lag med 2K topcoat.

Har du gjort denne jobben nå i vinter?

Har du stått inne?

Evt. varme på i motorrummet?

(Er i ferd med å gjøre samme jobben selv, men venter på plussgradene.)

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å male og lime uten varme i båten?

Det så foresten skikkelig fint ut.

Geir

Har du gjort denne jobben nå i vinter?

Har du stått inne?

Evt. varme på i motorrummet?

Jep, jeg setter på varme når jeg begynner å jobbe. Blir alikevel ikke så særlig varmt der nede. Alikevel fungerer det greit både med kontaktlim og Topcoat. Topcoat er en 2K lakk, og vil herde selv om tempen begynner å nærme seg 0 grader. Prosessen tar bare litt lenger tid, men alerede neste dag kan du legge på et strøk til. Pass deg så det ikke blir kuldegrader om natta. Det går ikke tror jeg?

Kontaktlimet likeså trenger noe lenger tid når det er kalt både før du legger delene sammen, og på selve herdinga. Største problemet her er fuktighet. Unngå kondenserende miljø, da fukt og vann legger seg på utsiden av dieseltanker oa. Kontaktlim vil ikke feste til fuktige overflater.

Obs. Ta med boksen med kontaktlim hjem og inn i varmen når du er ferdig med jobben om kvelden. Den tåler ikke kuldegrader :sad:

ad. planlegging:

Ja dette ble stilig :smiley: . Tenkte jeg skulle være litt mere "harry" jeg da. Montere en dørbryter til motorkassa, som gjør at lyset slår seg selv på. Selvfølgelig med en bryter for mulighet til å bryte kretsen. I tillegg skal jeg slenge ned et par neonlysrør i motorrommet. Bilder kommer når det er ferdig installert :drink:

Edited by enter4u (see edit history)
Ja dette ble stilig :smiley: . Tenkte jeg skulle være litt mere "harry" jeg da. Montere en dørbryter til motorkassa, som gjør at lyset slår seg selv på. Selvfølgelig med en bryter for mulighet til å bryte kretsen. I tillegg skal jeg slenge ned et par neonlysrør i motorrommet. Bilder kommer når det er ferdig installert :drink:

Lite om pimping av motorrom her på båtplassen, men når du først går i gang ned i der, regner jeg med at resultatet blir omtrent slik.engine2.jpg

Jeg har klippet litt fra det første innlegget til rem:

Nå har jeg vasket rent og lakket motorrummet med to lag TopCoat.

Hadde du pusset ned gammel topcoat - eller var rengjøringen så effektiv at du fikk fjernet gammel voksfilm og oppnådde godt feste?

Jeg har i tidligere båter hatt problem med at 2K topcoat har løsnet i store flak grunnet manglende nedpussing av gammel voksfilm.

Underlaget var ikke gelcoat/topcoat, men polyesterstøp som var behandlet/belagt/lakkert med "ett eller annet". Forarbeidet før lakkering var vask med aceton og rødsprit. Det virker som topcoaten (2K Polyurethane) hefter godt til underlaget. De stedene hvor det var vanskelig å komme til kan jeg allikevel se sk. pitholes som tyder på at jeg nok ikke fikk vasket vekk fettet godt nok der. Skitt au, dette er jo steder som er vanskelig tilgjengelig og lite synlig.

ad. planlegging:

Dette var da meget flott rem, nesten slik at du burde hatt gjennomsikitg motorromsluke slik at herligheten kan være til offentlig skue...

Nå har da rem et par 41 maskiner ombord om jeg ikke husker feil og de trenger neppe innleggelse med det første, knakende gode motorer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832