Jump to content

lage batterikasse av hva?


Frikar

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Venter på Laguna 1180 som etter hvert begynner å nærme seg................. endelig.

 

Har tegnet en batterikasse men lurer på hvilket materiale det er best å lage dette i.

 

Trenger tips ellers også hvilke materialer jeg bør benytte til de forskjellige ting.

 

båten blir levert ganske ribbet.

 

takk for svar.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Er usikker på hva krav du stiller til kassen. Min har jeg laget i ca 15 m finer, som er limt og skrudd sammen. I tillegg er kassen skrudd fast i dørken. Den er ikke 100% syretett, men holder batteriene 100% på plass og beskytter de om noe skulle smelle inni kassen. Hengslet lokk som kan låses i lukket stilling gjør at batteriene ikke ramler ut selv om jeg skulle seile så mastetuppen går i vannet :crazy: Jeg var nok inne på tanken å lage den med gasstett lokk og legge et lag med glassfiber på innsiden, mend valgte å nedskalere planen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage kassen i vannfast materiale, sparkle den fin med epoxy(eller annet passende) for så å male den med 2 komp maling. Vil dette da bli syretett?

 

Lokket kan tettes med en vanlig pakning, og en slange til lufting kan vel sikkert festes ved motorromsventilasjonen.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Snikre sammen en i 12mm X-finer, legg glassfiber over hele saken og fast i dørken / bunnen / skutesida, smøres så med topcoat samme som resten av motorrom eller hvor du har den, topcoat tåler det meste av syre, også batterisyre. Dette var fremgangsmåten vi brukte i Libra-båtene.

 

MVH

Leidulf

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Det går jo ann å lage den i termoplast. polyetylen er et utmerket materiale og kan kjøpes i plater i nesten alle tykkelser.

man må jo ha litt spesial utstyr, hør med et plastverksted de kan sikkert hjelpe deg. søk på plastsveis og se om du finner noe i nær området ditt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Blir nok noe i duren av det Leidulf beskriver ja.

 

Kunne jo brukt batterikasser fra biltema men skal ha 6 baterier på siden av hverandre og liker at ting henger fast, er skikkelig. Finnes det batterikasser i mål ca L 130cm x B 37cm x H 30cm????

 

Har begynt å planlegge paller etc til å stille båten oppå, noen som vet hvordan jeg kan beregne vektfordeling. Båten er 11,8m 3,5 bred og veier ca 5500kg med en motor på ca 550kg på hekken.

Hvor mange avstivere bør jeg ha?

 

Vet de selger mange ferdige krybber etc men skal lage de selv for å spare cash..

 

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Batterirommet mitt har jeg laget av glassfiber.

 

Batteriene står under køya i akterlugar.

 

Materialene ble laget ved å laminere 4 x 600 CSM på ei vokset gulvsponplate.

Skjær til vegger med vinkelsliper og tilpass med Dremel.

Lim de på plass med limsparkel. når det har herdet, slipes utvendige hjørner og hulkiler trekkes i innvendige hjørner.

Laminer det sammen.

 

Fundament til hvert batteri er laminert på en bordbit med samme dimensjoner som batteriet med avrundede hjørner. Pakk bordbiten inn i kjøkkenplast før du laminerer.

Sett føtter på fundamentene ved å laminere på kapp fra veggene. Tilpass disse til der de skal stå, og laminer de fast.

Batteriene monteres med små jekkestropper rundt fundamentet og batteriet.

Rommet blir ventilert med separat kanal koblet til maskinromsventilasjon så lenge motoren går.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å lage batterikasser i hard PVC.

Batterisyre er vel 30-40 % svovelsyre hvis jeg husker rett. PVC er ett av få materialer som tåler 98% svovelsyre. Polyetylen som ble nevnt av AmonRa tåler 10%, men ikke 98% svovelsyre. Om den da tåler 40% vet jeg ikke.

Bruker du hard grå PVC finnes det plater i flere tykkelser. Enkelt å skjære til passende formater og svært enkelt å lime hvis en bruker lim for PVC (løsemiddelkleber).

 

Ellers hadde jo både Leidulf og Mulligan gode løsninger.

Link to post
Share on other sites

...og en slange til lufting kan vel sikkert festes ved motorromsventilasjonen.

 

Det var den jeg lurte på.

 

- HVOR på batterikassen tar du ut ventilasjon og fester slangen - øverst i lokket eller nederst i kassen. M.a.o. spørsmålet er om knallgass er lettere eller tyngere enn luft....? Har vi noen gang blitt enig om det?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jo at luftingen skulle gjøres mot innsiden av selve batteriboksen! Det er der gassen dannes og eksisterer før den kommer ut og havner i den boksen vi snakker om i denne tråden. Når den først er ut av batteriet så fortynnes den med luft, unnviker til ymse steder osv. Jeg har da heller aldri hørt at batterikassen eksploderte, men ofte at batteriet eksploderte.

 

Men egentlig er dette kimen til et annet emnet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Knallgassen er vel tyngre enn luft. Det er derfor den kan samles i konsentrasjoner store nok til at det kan eksplodere. Hadde den vært lettere enn luft, ville den bare dampe vekk og fortynnes.

 

....altså må lufting være i bunn av kassa. Skal en vifte trekke av denne gassen må den være beregnet for det. (Ex-vifte)

Link to post
Share on other sites

Hva med ingen batterikasse i det hele tatt? :confused: Selvsagt fornuftig/opplagt at de står montert på underlag som tåler syre, men jeg tenker at mye viktigere er kontinuerlig avtrekk/ventilasjon, rengjøring og kontroll av batteriene jevnlig. Husk at vår kjære spenning/strømkilde gjør en formidabel jobb hver gang vi bruker båten og at de derfor fortjener godt stell.

Mitt inntrykk er at batteriene ofte blir mer eller mindre overlatt til seg selv,spesiellt de som lever inne i en kasse, helt til den dagen de omkommer grunnet mislighold. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Knallgassen er hydrogen og oksygen, batteriene produserer hydrogen når de gasser, og det er oksygen i lufta...... Hindenburg, Zeppelineren en var fylt med hydrogen.

Med historiens fasit i handa kan vi da trygt bestemme oss for at det er eksplosivt og at det er lettere en luft. Med god lufting vil det forsvinne av seg selv, men en god innelukket vestlandsbåt vil samle dette inni seg til en fin potensiell bombe. Propan og bensindamp krever ganske bestemte konsentrasjoner for at de skal være eksplosive, jeg husker ikke tallene i farta, men de er ganske bestemte. Hydrogen deriomot, har et langts større konsentrasjonsspekter der den er eksplosiv.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nå er du litt unøyaktig, Hallaron:

 

Batteriene produserer BÅDE hydrogen OG REN oksygen når de gasser - luftens oksygen er irrelevant her. Og dette i en perfekt blanding til å gi mest bang for the buck - støchiometrisk, tror jeg fysikeren/kjemikeren kaller denne blandingen. Men denne blandingen - den perfekte - finnes bare INNE I BATTERIET. Med en gang gassen kommer ut av batteriets støpsler eller luftehull blandes den med luften og blandingen blir langt mindre effektiv.

 

Etter min mening burde det mest mulig eksplosjonssikre batteri ha 2 tilkoplinger ved hver celle: en til å blåse noe inn i cellen sålenge polspenningen ligger ved 14+ volt for å presse knallgassen ut av den andre åpningen.

 

Som skrevet før: har hverken hørt at en vestlandsbåt har eksplodert av knallgass eller en batterikasse (uansett material) - men jeg har hørt at batterier har eksplodert.

 

Men igjen - det er egentlig en avsporing. Og hvis man vil montere en gassavsug til ytterkassen til batterien så burde den monteres oppe - det er det lette hydrogenett som man vil bli kvitt., men en stor rolle spiller det antagelig ikke.

Link to post
Share on other sites

I mange serieproduserte båter står ikke batteriene nedi noen ordentlig batterikasse i det hele tatt, men heller f.eks. skrudd fast på dørken under salongbenken o.li. Tror jeg ville vært mer bekymret for propananlegget, selv om man ikke skal slurve med batteri-sikkerheten heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...