Jump to content

lage batterikasse av hva?


Frikar

Recommended Posts

Jepp jeg var unøyaktig. dvs jeg mente batteriene produserte hydrogen og ikke så mye oksygen, men dette er ikke mitt felt så jeg godtar korreksen med bøyet hode. Mitt poeng var at det er lettere en vanlig luft, så det vil ikke legge seg nede i båten om en har lufting. Og som jeg har avslørt tidligere i denne tråden, jeg er ikke spesielt redd for at batteriene skal gasse så båten eksplodere.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er vel sånn at knallgassen ført kommer i vesentlige mengder ved overlading. Det gjør vi jo ikke med riktig dimensjonert og moderne lademetoder.

Så vi overdriver egentlig farene. I Baylineren står batteriene i motorrommet uten kasse. Der er det god lufting. Dette var godkjent av US Coast Guard så sent som i 2003 på min båt. Vet noen om det er kommet forskrifter om batterikkasse, eller?

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at batteriene kan stå åpent i en benk i salongen er at det omtrent ikke finnes sikkerhetsregler for fritidsbåter. Sikkerhetstenking er også totalt fraværende og produsentene gir blaffen. Skal båten brukes i næring, hadde det øyeblikkelig utløst krav til vann- og gasstett ventilert batterirom.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at batteriene kan stå åpent i en benk i salongen er at det omtrent ikke finnes sikkerhetsregler for fritidsbåter. Sikkerhetstenking er også totalt fraværende og produsentene gir blaffen. Skal båten brukes i næring, hadde det øyeblikkelig utløst krav til vann- og gasstett ventilert batterirom.

 

Godt sakt, for det er tydeligvis ikke noe fare med å oppholde seg i fritidsbåt sammenlignet med faren med å være i en yrkesbåt.

 

Men.

Det stilles krav om å snakke Norsk for å ta drosjesertifikat.

Derfor sier kurslederen alltid på første kursdag: ”de som ikke snakker Norsk, kan bare gå hjem”.

Alle blir sittende.

 

Det er minimumskrav til batteriinstallasjoner i fritidsbåt, men man må? Ja hva må man?

Prøve å les regelverket kanskje

Link to post
Share on other sites

La meg først si noe generelt om ISO standardene som de fleste båtbyggere benytter som grunnlag også for samsvarserklæringen.

Nå måtte jeg åpne mappen og telle over, og antall ISO standarder for fritidsbåt under 24 meter talte 46 stk.

Alle er ikke relevante for alle båttyper, for her finnes det egne standarder for gassinstallasjoner etc. etc.

 

Disse standardene er ikke fullstendige kan man si, for de skal oppgraderes. I Norge er det kanskje Eivind Amble som har lagt ned mest arbeid i å tolke disse standardene og formidlet dette til båtbyggerne.

 

Vel. Regelverket eller standarden, er i grunnen en ganske stor kunnskapsdatabase, og ikke alle skjønner det. Noen ser på standardene som det rene tøv som bare er til for å gjøre det vanskelig.

 

Avsnittet i ISO normen for batteriinstallasjon er relativt slank og uferdig, og man må tenke litt lenger eller anvende for eks. NEK 410 for å forstå hensikten fullt ut.

 

ISO standarden sier: Batterier med flytende syre skal monteres i syrefaste kar, som med en helning på 30 grader skal holde på syren i tilfelle en lekkasje. (Dette gjelder for motorbåt og seilbåter med katamaran skrog). For monoskrog med seil skal karet holde på syren med en helning på 45 grader.

 

Batteriet skal monteres godt over lensenivå godt ventilert.

 

Her er det jo rom for tolkning, og ikke alle skjønner dette med hva som menes med ventilert og hvorfor.

Hvis vi da tenker oss et batteri montert under sittebenken, og at en overladning kan fylle salongen med eksplosiv knallgass, så er vel neppe kravet godt ventilert oppfylt etter intensjonen. Tvert imot så hadde det vel vert bedre om gassen holdt seg inni benken.

 

Hvis man drar dette et steg videre, så må man bruke sunn fornuft og finne en egnet løsning som fører gassen bort, og som samtidig holder gassen borte fra mulige tennkilder. (Derfor skal heller ikke elektrisk utstyr monteres i batterikassen).

 

Hvis man fremdeles lurer på noe, så kan man ta en titt i andre standarder, for eks. ABYC eller NEK 410.

 

I ABYC står det at gassen skal ventileres ut i fri luft. Vi har nå kommet et steg videre.

 

Hvis vi fremdeles ikke forstår hensikten, så kan man studere egenskapene til gassen, eller rett og slett se i NEK 410. Der står det ganske utfyllende opplysninger om hvordan det skal gjøres i praksis.

 

Det er lov å bruke hodet, og ingen kan nekte noen å gjøre installasjonen bedre enn minimumskravet.

Heldighvis skjer det ikke så mange batterieksplosjoner, men en god batteriinstallasjon er ikke å forakte for det.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at batteriene kan stå åpent i en benk i salongen er at det omtrent ikke finnes sikkerhetsregler for fritidsbåter. Sikkerhetstenking er også totalt fraværende og produsentene gir blaffen. Skal båten brukes i næring, hadde det øyeblikkelig utløst krav til vann- og gasstett ventilert batterirom.

Meningen med kravet til CE merking etter EU direktivet er jo nettop å sette krav til sikkerhet og miljø for fritidsbåter. Dersom man legger ISO 10133 til grunn, tillates batteriene IKKE å stå åpent i en benk i salongen, som også Ole Petter sier.

 

Jeg har etter hvert i detalj gått gjennom de fleste ISO standardene som er relevante for fritidsbåter, spesielt motorbåter, i forbindelse med CE merkingen av min egen båt. Jeg har også med utgangspunkt i ISO 10240 skrevet brukermanualen. Med denne bakgrunn mener jeg å kunne hevde at det finnes en rekke sikkerhetsregler for fritidsbåter og at sikkerhetstenking ikke kan være "totalt fraværende" dersom en skal gjøre ting etter reglene. Hva produsentene gjør eller gjorde før har jeg mindre rede på.

 

Jeg har de mest relevante ISO standardene og kan gjerne svare på spørsmål vedr. disse. Desverre har jeg ikke lov til å gi fra meg kopier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå som det begynner å komme kjøtt på beina.......

 

Jeg ser jeg har lagt et lite egg.

 

Batteriene er montert i rom motstandsdyktig mot batterivæske i godt over 45 grader slagside.

Og det er godt ventilert.

 

Men, jeg har et BEP VSR og automatsikringene til kjøleboks og overvåkingskretser inni der. BEP VSR er støpt inn i Scotchcast eller lignende så den bryr jeg meg ikke om, men automatsikringene (hustype) er vel ikke EX sikre.

Godt med en påminnelse. Da begynner jeg å tenke.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter

 

Vil det da si at det holder med en "bunn" til å ha batteriene i med ca 5- 10cm kant rundt som er behandlet for å tåle syre?

Ettersom batteriene skal stå i motorrom med egen ventilasjon, er dette tilfredsstillende lufting?

 

Det vil også komme en del dingser som er koblet mot strøm som lader, eber div vil dette da utgjøre noen fare for pangpang?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...