Frikar Startet 15.Januar.2008 Del på Facebook Startet 15.Januar.2008 Hei godtfolk. Venter på Laguna 1180 som etter hvert begynner å nærme seg................. endelig. Har tegnet en batterikasse men lurer på hvilket materiale det er best å lage dette i. Trenger tips ellers også hvilke materialer jeg bør benytte til de forskjellige ting. båten blir levert ganske ribbet. takk for svar. Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Er usikker på hva krav du stiller til kassen. Min har jeg laget i ca 15 m finer, som er limt og skrudd sammen. I tillegg er kassen skrudd fast i dørken. Den er ikke 100% syretett, men holder batteriene 100% på plass og beskytter de om noe skulle smelle inni kassen. Hengslet lokk som kan låses i lukket stilling gjør at batteriene ikke ramler ut selv om jeg skulle seile så mastetuppen går i vannet Jeg var nok inne på tanken å lage den med gasstett lokk og legge et lag med glassfiber på innsiden, mend valgte å nedskalere planen. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Kan du ikke bruke en av de standardkassene? Ellers kan det jo bli litt vanskelig, siden materialet skal jo tåle syre og i tillegg være elektrisk isolerende. Vet ikke hvordan polyester/epoksy er i forhold til syre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Etter min mening MÅ batterikasser være syretett. Tenk dere et uhell med batteriet, hvor syre renner ned i kjølen! I tillegg må det være lufting av hensyn til knallgass (som dannes ved overlading). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frikar Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hva med å lage kassen i vannfast materiale, sparkle den fin med epoxy(eller annet passende) for så å male den med 2 komp maling. Vil dette da bli syretett? Lokket kan tettes med en vanlig pakning, og en slange til lufting kan vel sikkert festes ved motorromsventilasjonen. Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Man kan bare lage en kasse etter riktige mål av f.eks. treverk, også laminere hele kassa med glassfiber inn der hvor den skal være og legge på topcoat til slutt. Det pleier vi å gjøre ved feks. montasje av ankervinsjer. Det blir solid og tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DWC Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hva med og lage en i aluminium Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Biltema har ferdige batterikasser i syrefast plast som burde være en bra løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hva med og lage en i aluminium Frarådes på det sterkeste - er hverken syrefast og gir et fint spetakkel dersom den kommer i kontakt med strømmen. Batterikasse i metall = :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leidulf Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Snikre sammen en i 12mm X-finer, legg glassfiber over hele saken og fast i dørken / bunnen / skutesida, smøres så med topcoat samme som resten av motorrom eller hvor du har den, topcoat tåler det meste av syre, også batterisyre. Dette var fremgangsmåten vi brukte i Libra-båtene. MVH Leidulf Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Amon-Ra Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Det går jo ann å lage den i termoplast. polyetylen er et utmerket materiale og kan kjøpes i plater i nesten alle tykkelser. man må jo ha litt spesial utstyr, hør med et plastverksted de kan sikkert hjelpe deg. søk på plastsveis og se om du finner noe i nær området ditt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frikar Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Takk for svar. Blir nok noe i duren av det Leidulf beskriver ja. Kunne jo brukt batterikasser fra biltema men skal ha 6 baterier på siden av hverandre og liker at ting henger fast, er skikkelig. Finnes det batterikasser i mål ca L 130cm x B 37cm x H 30cm???? Har begynt å planlegge paller etc til å stille båten oppå, noen som vet hvordan jeg kan beregne vektfordeling. Båten er 11,8m 3,5 bred og veier ca 5500kg med en motor på ca 550kg på hekken. Hvor mange avstivere bør jeg ha? Vet de selger mange ferdige krybber etc men skal lage de selv for å spare cash.. Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Batterirommet mitt har jeg laget av glassfiber. Batteriene står under køya i akterlugar. Materialene ble laget ved å laminere 4 x 600 CSM på ei vokset gulvsponplate. Skjær til vegger med vinkelsliper og tilpass med Dremel. Lim de på plass med limsparkel. når det har herdet, slipes utvendige hjørner og hulkiler trekkes i innvendige hjørner. Laminer det sammen. Fundament til hvert batteri er laminert på en bordbit med samme dimensjoner som batteriet med avrundede hjørner. Pakk bordbiten inn i kjøkkenplast før du laminerer. Sett føtter på fundamentene ved å laminere på kapp fra veggene. Tilpass disse til der de skal stå, og laminer de fast. Batteriene monteres med små jekkestropper rundt fundamentet og batteriet. Rommet blir ventilert med separat kanal koblet til maskinromsventilasjon så lenge motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Vet de selger mange ferdige krybber etc men skal lage de selv for å spare cash.. Jeg har en krybbe som er laget i finer til Halco 870 som du kan få, men den må hentes på Bømlo. Går greit å frakte på vanlig bilhenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frikar Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Alidal Du har ikke bilde / mål av krybben din? Er den bred nok tror du? Espen Skal helt til Tønsberg å hente båten så en liten tur til Bømlo er jo ingenting for båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Har ikke nå da jeg er i Nordsjøen, men jag skal hjem i morgen, så jeg kan ihvertfall ta noen måt etc. før helgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frikar Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 alidal Supert. God tur hjem. Kjenner du Ernst Langåker ( ca 2mhøy) skulle vist hjem i morgen han og. Espen 91 80 90 17 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elope Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Jeg hadde tenkt å lage batterikasser i hard PVC. Batterisyre er vel 30-40 % svovelsyre hvis jeg husker rett. PVC er ett av få materialer som tåler 98% svovelsyre. Polyetylen som ble nevnt av AmonRa tåler 10%, men ikke 98% svovelsyre. Om den da tåler 40% vet jeg ikke. Bruker du hard grå PVC finnes det plater i flere tykkelser. Enkelt å skjære til passende formater og svært enkelt å lime hvis en bruker lim for PVC (løsemiddelkleber). Ellers hadde jo både Leidulf og Mulligan gode løsninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 ...og en slange til lufting kan vel sikkert festes ved motorromsventilasjonen. Det var den jeg lurte på. - HVOR på batterikassen tar du ut ventilasjon og fester slangen - øverst i lokket eller nederst i kassen. M.a.o. spørsmålet er om knallgass er lettere eller tyngere enn luft....? Har vi noen gang blitt enig om det? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Jeg mener jo at luftingen skulle gjøres mot innsiden av selve batteriboksen! Det er der gassen dannes og eksisterer før den kommer ut og havner i den boksen vi snakker om i denne tråden. Når den først er ut av batteriet så fortynnes den med luft, unnviker til ymse steder osv. Jeg har da heller aldri hørt at batterikassen eksploderte, men ofte at batteriet eksploderte. Men egentlig er dette kimen til et annet emnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils_Ragnar Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Knallgassen er vel tyngre enn luft. Det er derfor den kan samles i konsentrasjoner store nok til at det kan eksplodere. Hadde den vært lettere enn luft, ville den bare dampe vekk og fortynnes. ....altså må lufting være i bunn av kassa. Skal en vifte trekke av denne gassen må den være beregnet for det. (Ex-vifte) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Hva med ingen batterikasse i det hele tatt? Selvsagt fornuftig/opplagt at de står montert på underlag som tåler syre, men jeg tenker at mye viktigere er kontinuerlig avtrekk/ventilasjon, rengjøring og kontroll av batteriene jevnlig. Husk at vår kjære spenning/strømkilde gjør en formidabel jobb hver gang vi bruker båten og at de derfor fortjener godt stell. Mitt inntrykk er at batteriene ofte blir mer eller mindre overlatt til seg selv,spesiellt de som lever inne i en kasse, helt til den dagen de omkommer grunnet mislighold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 (redigert) Knallgassen er hydrogen og oksygen, batteriene produserer hydrogen når de gasser, og det er oksygen i lufta...... Hindenburg, Zeppelineren en var fylt med hydrogen. Med historiens fasit i handa kan vi da trygt bestemme oss for at det er eksplosivt og at det er lettere en luft. Med god lufting vil det forsvinne av seg selv, men en god innelukket vestlandsbåt vil samle dette inni seg til en fin potensiell bombe. Propan og bensindamp krever ganske bestemte konsentrasjoner for at de skal være eksplosive, jeg husker ikke tallene i farta, men de er ganske bestemte. Hydrogen deriomot, har et langts større konsentrasjonsspekter der den er eksplosiv. Redigert 16.Januar.2008 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Nå er du litt unøyaktig, Hallaron: Batteriene produserer BÅDE hydrogen OG REN oksygen når de gasser - luftens oksygen er irrelevant her. Og dette i en perfekt blanding til å gi mest bang for the buck - støchiometrisk, tror jeg fysikeren/kjemikeren kaller denne blandingen. Men denne blandingen - den perfekte - finnes bare INNE I BATTERIET. Med en gang gassen kommer ut av batteriets støpsler eller luftehull blandes den med luften og blandingen blir langt mindre effektiv. Etter min mening burde det mest mulig eksplosjonssikre batteri ha 2 tilkoplinger ved hver celle: en til å blåse noe inn i cellen sålenge polspenningen ligger ved 14+ volt for å presse knallgassen ut av den andre åpningen. Som skrevet før: har hverken hørt at en vestlandsbåt har eksplodert av knallgass eller en batterikasse (uansett material) - men jeg har hørt at batterier har eksplodert. Men igjen - det er egentlig en avsporing. Og hvis man vil montere en gassavsug til ytterkassen til batterien så burde den monteres oppe - det er det lette hydrogenett som man vil bli kvitt., men en stor rolle spiller det antagelig ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 I mange serieproduserte båter står ikke batteriene nedi noen ordentlig batterikasse i det hele tatt, men heller f.eks. skrudd fast på dørken under salongbenken o.li. Tror jeg ville vært mer bekymret for propananlegget, selv om man ikke skal slurve med batteri-sikkerheten heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.