Jump to content

Bytte av cutlesslager


Stephan

Recommended Posts

Jeg må bytte cutlesslager i stevnbeslaget på min Hanto 24 (fra 1978) og har etter en del plunder fått ut stevnbeslag med påsittende hylserør. Cutlesslageret er fiksert i stevnbeslaget med to umbrako settskruer. Det ser ut som det består av en kombinasjon av bronse (som settskruene spenner mot) og gummi. Kan det stemme? De som er avbildet i Maritim-katalogen er laget av nylon, mens mitt gamle altså er en kombinasjon av metall og gummi. Har man gått over fra bronse/gummi til nylon, og vil et nylonlager kunne brukes i det gamle stevnbeslaget? Det jeg nå trenger, er et sted med egnet verktøy hvor de kan ta ut det gamle lageret og presse inn et nytt. Har noen av dere et tips om hvem som gjør slikt? Jeg holder til i Oslo-området.

Link to post
Share on other sites

Det gamle lageret fjerner du ved å kløyve det med en baufil fra innsiden, skjær gjerne ut et lite stykke (lengderetning av lager) Da er det lett å fjerne. Innpressing av nytt kan gjøres med en skrustikke el.l.

 

Husk å fjerne settskruene først.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det gamle lageret fjerner du ved å kløyve det med en baufil fra innsiden, skjær gjerne ut et lite stykke (lengderetning av lager) Da er det lett å fjerne.

:nonod: ikke nødvendigvis. Bronse mot stål kan sitte noe inni hampen. Jeg sagde mitt i småbiter, men måtte likevel på med hydraulikk for å få det ut

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

:nonod: ikke nødvendigvis. Bronse mot stål kan sitte noe inni hampen. Jeg sagde mitt i småbiter, men måtte likevel på med hydraulikk for å få det ut

Jeg kan bare underskrive på dette!

Her i gården har spettet enda ikke funnet tilbake til "sitt gamle jeg" etter operasjonen .... :blush:

Forhåpentligvis vil det nye lageret med nylonhylse ytterst, være mer samarbeidsvillig hvis det blir aktuelt å ta det ut noen gang!

Det ble dessuten, etter råd fra kyndig hold, ikke presset helt inn, men stikker en drøy centimeter bakenfor stevnbeslaget, slik at det skal være mulig å få tak på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...