Jump to content

Ny kalesje til Nidelv 26 - hvilken duk-kvalitet?


kim

Recommended Posts

Jeg må ha ny kalesje til Nidelven til sommeren og jeg sente etter pris fra Helly-Hansen. Her fikk jeg en pris på 12.460+mva for std duk og 14.960+mva for HH-duk (lett duk). Jeg har lest på tidligere innlegg, og forstått det slik at lett duken ikke er stort å satse på. Tror derfor jeg satser på standar duk, viss ingen kommer med noen gode motargumenter. Jeg lurer også på om malnummeret til Helly-Hansen er det samme hos andre så, jeg kunne sjekket om det var noen billigere.

Link to post
Share on other sites

Det er greit å spørre rundt om i landet om mal, andre er billigere enn andre. Så det kan lønne seg og prøve ihvertfall.

 

Jeg spurte i nærområdet og hos forhandlere av jobben, og minste prisen jeg fikk da var 12000 kr, resten var oppe i 15-16 000 kr. Til en 16 fots bayliner :eek:

 

Jeg endte med en i nabo byen, som skulle ha 10 000 og da fikk jeg med trekk til bowrideren.

 

Her var det 2000 fra og til, men jeg fikk med en liten ekstra kalesje bit, så du burde høre rundt, sende en mail, eller ta en ringe runde. Verdt forsøket.

 

Ang type duk tør jeg ikke svare på.

 

lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har Helly Hansen kalesje på min Viknes - standardtypen. Har vært meget fornøyd med denne både når det gjelder håndtering, vanntetthet og ikke minst "lettvasket". Videre - klarte å ødelegge et par hjørner på min kalesje (selvforskyld). Kontaktet da HH for å få kjøpt litt "originalmateriale" slik at jeg kunne få utbedret de 2 riftene. Men dette synes ikke HH var en bra nok løsning. De ville heller at jeg skulle ta med kalesjen til dem, så skulle de fikse det hele kostnadsfritt for meg. Jeg så gjorde - og etter 1 uke fikk jeg en teksmelding om at kalesjen var klar til henting. Riftene var "omsydd" slik at ingenting syntes, videre var hele hjørneløsningen blitt ekstraforsterket. Dette er en service som i hvertfall jeg setter pris på. PÅ bakgrunn av mine opplevelser med HH kan jeg derfor anbefale kalesje fra dem på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Om den gamle kalesjen fortsatt har grei passform, så ville jeg kuttet denne opp etter sømmene, kjøpt inn stoff og plast til vinduene ryddet stuegulvet og alliert meg med venn/venninne, mor eller andre som trakterer en symaskin og laget denne selv på en helg til en tredjedel av prisen.

 

Etter gode beskrivelser av Sydvesten og en annen her (husker ikke akkurat nå???) så er jeg igang med mal-arbeid på hel kalesje til min seilbåt.

Stoff har jeg kjøpt hos salmaker til 170,- pr. meter (140 bred) sammen med ruller med bomullstråd. Plastvinduer koster kun 90,- pr meter så totalt har jeg kjøpt inn 13 meter med stoff og 8 meter med vindusplast - totalt ca. 3000,- inkl. tråden, +300,- for greiene vi skal sy inn på på alle ender og 500,- for glidelåser. Kroker og strikk kommer på +/- 200,-

 

Hele kalesjen kommer da på 4000,- i materialer og jobben tar jeg og min mor som er en kløpper på symaskin.

Kalesjen blir 3 meter lang + sprayhood......

 

Var fryktelig morro å sitte i sittebrønnen etter at jeg hadde laget maler i tykt gråpapir...fikk den gode kalesjefølelsen allerede da. :lol:

 

Men...det er selvfølgelig enklere å bestille direkte...koster mye mer og er ikke så morsomt. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk sydd kalesje til en Joda 7500 hos B.Hubert (Jens Sagen)i Kristiansand for to år siden. Jeg betalte 6800 kr for den tilsendt. Da var det inkludert to ekstra vinduer i kalesja som kostet litt ekstra. Kalesja er sydd i Markilux stoff, og jeg var meget godt fornøyd med både produktet og prisen. Kalesja passet akkurat og den ble levert til lovet tid.

E-mail til produsenten er: b.hubert@kristiansand.online.no

antor

Link to post
Share on other sites

Sjekk om Nidelv har en på lur. Jeg kjøpte ny til en Joda jeg hadde før. Bestillte den fra Joda fabrikken og fikk den 3-4 tusen billigere enn om jeg hadde brukt en lokal helt.

Opplevde det samme da jeg trengte ny kalersje til vår Sollux 850 TC høsten 2006.

Sollux hadde en liggende på lager, fikk denne noen tusenlapper billigere en hos Jens Sagen AS. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Siden siteringen har gått "ad skogen" akkurat nå, så er dette til Rune og jandrea:

 

Vanlig symaskin med "jeans-nål" fikser biffen. :yesnod:

 

Og det var Amalie 36 jeg tenkte på i mitt tidligere innlegg. god informativ side med bilder! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Forslag : Om ikke den gamle kalesjen er helt kaputt, ville jeg ha kostet på den noen kroner og brukt den til vinterkalesje.

Som sommerkalesje har jeg Helly Hansen sin "lette" versjon. Den er blå på utsiden og hvit på innsiden, noe som gir en veldig god "romfølelse", synes jeg. Er lett å håndtere og også grei å holde ren. Kalesjen er nå ca. 6 år gammel. Fremdeles like hel og tett , men noe av det hvite belegget på innsiden er etter hvert blitt noe tynnslitt.

Hilsen Gunda

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...