Jump to content

bord i teak med kompassrose


o.b.lix

Recommended Posts

..... Kan du fortelle litt om natingen? Hva bruker du?

 

Jeg brukte det samme som til lime stavene til bordplaten, bare litt tykkere blanding. Det lønner seg å legge på kantstavene først, og vente til de er herdet fast. Smør på tjukt med epoksyblanding (epoksy blandet med mikrofiberpulver og sort pigment) utover bordlaten og legg i stavene. Epoksyblandingen vil nå tyte opp mellom stavene og delvis fylle natesporene. Legg press over og la det herde. (enten med vekter, eller ved hjelp av skruer, stoppskiver (og evt tversgående lister).

Legger ved noen bilder fra motorromssluka som illustrerer noe av dette.

 

hatch_ep.JPG

 

hatc2_ep.JPG

 

Etter 8-9 timer er det herdet. Fjern skruer og børst/støvsug bort evt løsmateriale før du fyller opp natesporene med fortykket og pigmentert epoksyblanding ved hjelp av en katetersprøyte (ser ut som en vanlig sprøyte bare større. Tar ca 1 dl). Trekk så gjennom de fyllte natene med en ståltrådbit (åpnet binders?) for å punktere evt bobler i natemassen. Etter herding slipes bordet/dekket plant.

NB! Ikke legg natene ved duggfall. Da blir de GRÅ...

 

Maskering av natene har liten hensikt da de blir veldig harde, noe du kommer til å finne ut ved slipingen.

 

hat_caul.JPG

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid! :yesnod: og nydelig treverk.

 

Det eneste jeg kan kritisere er at du ikke tar vare på verktøyet ditt ...."(mulig jeg brukte en kapp/gjærsag fra B&D til cockpitbordet, men den står vel igjen hos eksen...)"

 

Det er helt utrolig hva slags eierforhold ekser får til verktøy, og hva de absolutt har behov for når innbo osv skal deles.....

Link to post
Share on other sites

flotte forklaringe whistler . virkelig interessant informasjon for hobby snekkere dette . fint å hente fram , når en stakkar skal prøve seg på noe lignende :-) ekser ja , de burde hvertfall kunne navnet på verktøyet som tilfaller dem.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Lagde nettopp nytt cockpitbord til min Jeanneau. Var ikke spesielt fornøyd med det gamle da det var usedvanlig glatt. Det nye er lagd av teakstaver og natet med TEC7. Siden det det ikke er lakkert får en god friksjon fra natene, og da slipper en også "slingrekanten" som det orginale bordet hadde. Det nye bordet er også litt større da det orginale nok er et standardmål, og derfor litt for lite i forhold til plasseringen av cockpitbenkene.

 

Bilder ligger her

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke dette bordet du har sett, dvs et som ikke kan brettes (og er 90 x 63)???

(Jeg trenger et som kan brettes)

 

 

7378-1..jpg

 

 

 

 

 

Kanskje det er eneste håpet mitt, hvis det er mulig ...?

 

Jeg valgte dette bordet. meget pent og ikek så gal pris på tilbud hos Maritim. Benene kommer i far et defekt bord jeg kjøpte billig hos den lokale båtsjappa.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Lagde nettopp nytt cockpitbord til min Jeanneau.

Jeg så på bildene dine. Det inspirerte meg til å prøve å lage noe tilsvarende. Men jeg lurer på en ting. Hvordan har du bygget opp selve borplaten? Det er jo nating på begge sider, men hvordan er stavene da festet sammen? De trepluggene jeg ser regner jeg med bare er for å holde endestykkene på plass?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget bordet av heltre teak (ca 20 mmx45 mm staver, skåret av gamle dørkarmer). Det er skruer under teakproppene i "endestavene" som som går inn i de lange stavene. I tillegg er det brukt epoxylim i skjøtene. Deretter er det fyllt med tec7 i natene.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bruker bare teakolje på mine møbler. Har smørt de inn to ganger ifjor da de var nye. Smurte de inn med olje når vi hadde hentet dem i butikken og en gang på høsten når de ble satt bort.

Tittet på dem i dag da jeg var nede i båten, har egen bod på brygga med plass til ting og tang, møblene så veldig bra ut så jeg tror det er greit å bare olje jeg da. Men de t må nok smøres to ganger i sesongen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...