Jump to content

Uk tapedrive VS Granseil HPR


Sonata 7

Recommended Posts

Hei!

 

Skal investere i nytt storseil nå, har fått pris fra både Gran som jeg har brukt før og Hovdan som selger UK tape drive.

 

Er det noen som har noen helt formeninger om hva som er best her?

 

Gran skal ha nesten 18k

Smoke kevlar, fullspilet

 

Hovdan skal ha 15k

tape drive, kevlar/karbon, to fullspiler

 

Noen som har UK som kan fortelle litt?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har erfaring med tape fra egen båt samt flere kamerater som har dette. UK hadde en billig variant for noen år siden som ikke var så bra (holbarhet). Dette skal være forbedret.

 

Jeg har ingen erfaring med Gran seil.

 

Viktigste ved valget er å ha en seilmaker som kan yde deg service hvis ting ikke er som det skal, eller ting må repareres.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har erfaring med tape fra egen båt samt flere kamerater som har dette. UK hadde en billig variant for noen år siden som ikke var så bra (holbarhet). Dette skal være forbedret.

 

Jeg har ingen erfaring med Gran seil.

 

Viktigste ved valget er å ha en seilmaker som kan yde deg service hvis ting ikke er som det skal, eller ting må repareres.

 

Dette er vasnkelig når Uk er 3k billigere en gran som jeg til og med har fått rabatt på.

 

Noen som har godt og ondt og si om hovdan seil som uk seilmaker i norge?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring, men kjenner en del som har. Inntrykket mitt er at de er gode, men at de aller dyreste merkene som North og Elvstrøm har noe bedre holdbarhet. Noe mer tør jeg ikke si, og denne erfaringen er basert på synsing og større båter enn din. Jeg tror det kan fungere fint for deg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har tape drive selv, og er foreløpig godt fornøyd. De er riktignok laget hos UK Syversen i Smøgen og ikke hos Hovdan i Oslo, men jeg regner med at kvaliteten er den samme. Min erfaring med Hovdan er at de prøver å yte god service. Husk at gran-seilet har 4 fullspiler når du skal sammenlikne pris. De nederste fullspilene koster en del ekstra å sy inn ift korte spiler. Etter 1 1/2 sesong har jeg ikke sett antydning til delaminering av tapene.

 

Det kan være et poeng som Gladiator påpeker å bruke samme loft, slik at seilene er sydd best mulige "sammen", dvs at spalten blir riktigst mulig. Men det er jo ikke gitt at det skjer, selv om du velger samme loft.

 

Skal du ha taffeta på seilet, eller er det et rent racing-seil?

Link to post
Share on other sites

Ikke noe vits i å kjøpe dacron til racing, hvis klasseregler og lommebok tillater noe annet. Problemet med tape-drive-seilene for noen år tilbake, var at limet ikke tålte UV over lengre tid, og seilet de-integrerte etter en stund. De nye limtypene som brukes i dag skal etter sigende ikke ha dette problemet,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...