Jump to content

Syrefast skjøt på hylserør.


Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Skal skjøte på hylserøret 290mm. pga annen motorinnstalsjon, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen her som har noen meninger om skjøten er av syrefast og resten av hylsa er av type messing/kobber. Siden proppelakselen er av rustfritt så ser ikke jeg noen problemer med dette. er det noen her som vet noe ikke jeg vet? :crazy::crazy:

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hvordan skal du gjøre selve sammenføyningen mellom disse?

Her ville jeg i det minste ha sjekket med en metalurg. Har ikke hørt om blanding av disse tidligere, men de ligger jo langt fra hverandre i spenningsrekka, og muligheten for for tæring er absolutt til stede. Har hørt om styrehus i aluminium montert på vanlig stålskrog uten at sammenføyningskruene ble isolert. Det gikk veldig dårlig, ettter 2 år var aluminiumen smuldret bort, og styrehuset var løst.

Link to post
Share on other sites

Hulda er 'metallurg' nok til å svare at syrefast (Ni og Cr) vil avsinke messing.

 

Jeg er ikke sikker på hvilket materiale som er i hylsa fra før, men det er et helt vanlig hylserør for 70mm. aksel, det ser ut som messing/kobber/? blanding. Jeg tenkte at siden akselen er i rustfritt og har fungert sammen med hylsa i flere år så skulle det fungere, men jeg har tatt feil før jeg.(mange ganger :blush: ) det er vel kanskje ikke så mye messing i det, for hylserøret er ganske mykt.

 

Ketil

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvilket materiale som er i hylsa fra før, men det er et helt vanlig hylserør for 70mm. aksel, det ser ut som messing/kobber/? blanding. Jeg tenkte at siden akselen er i rustfritt og har fungert sammen med hylsa i flere år så skulle det fungere, men jeg har tatt feil før jeg.(mange ganger :blush: ) det er vel kanskje ikke så mye messing i det, for hylserøret er ganske mykt.

 

Ketil

 

Det går jo an å prøve. Hvis det ikke er for komplisert å holde kontroll med sakene. Ta en titt etter et halvt års tid? Det er sikkert ikke noe som reagerer vanvittig fort. Man skal ikke male fanden på veggen heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...