Jump to content

Bytte fra VP AQAD40 med 280 Duoprop til Mercruiser


2600sprint

Recommended Posts

Jeg står i begrep å skaffe en båt som har hatt ett VP maskineri som ovan, men jeg ønsker å installere en Mercruiser turbodiesel + drev.

Er desse enkelt utskiftbare mot varandre?

Vilke drevtyper / motorer kan monteres uten omfattende ombygging av aktern / motorbedd?

Enkel eller dobbel propell (Bravo 2 eller 3)?

Alle drev finnes med flere forskellige utvekslinger, hvordan velge?

På forhånd takk / Erik :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hull i hekken til selve transom er mye større på VP 280 enn et Mercruiser Bravo drev. Alle Bravo drevene har samme hull.

Det betyr at du enten må støpe igjen VP hullet og skjære ut nytt eller montere en adapterplate. Disse selges hos Mercruiser forhandlere og om jeg ikke husker helt feil koster ca 10.000,-.

 

Selv har jeg Bravo 3x drev, dvs duoprop, dette er et drev som gir godt grep i vannet og god akselerasjon. Dersom du har en stor tungdrevet båt er ikke Bravo 3 å anbefale, er båten over 4-4.500kg så bør du velge Bravo 2. Dette er et SP drev som er meget kraftig og tåler høye dreiemoment.

 

Litt forenklet kan du si som følger:

 

Bravo 1 - Single prop drev som er designet for å gå lett igjennom vannet. Brukes på mindre båter med høy toppfart.

Bravo 2 - Solid og kraftig Single prop drev for båter over 4500kg.

Bravo 3 - Duo propp for hurtiggående båter på under 4500kg. Gir bedre akselerasjon og retningsstabilitet enn Bravo 1 og 2.

 

Alle drevene fåes i en X utgave som er forsterket drev for diesel.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei! Adapterplaten fra Volvo-hull til Mercruiser transom som du får hos Mercruiser forhandlere er heldigvis billigere enn Volvos egen plate (som gir overgang fra eldre drevtyper til de nyere modellene som benytter mindre hull). Jeg gav ca. 6000,- for denne. Volvo sin kostet da jeg sjekket rett over 11.000,-. Rimelig heftige priser for noe metall, en pakning og litt silikon på en tube...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...