Jump to content

Ny 115-140hk, Suzuki, Yamaha eller Verado?

ynroenn

Recommended Posts

.....og håper at du ikke glemmer din gamle "trofaste", :lol: når du skal justere ventiler, skifte registerreim/kjede, skifte olje, etc.på din 4-takter. Allikevel, lykke til med din nye motor. :yesnod:

Som den nye DF140 eier allerede har påpekt:

1.) Det er kamkjede på Suzuki DF140 (mange år før noe kontroll er nødvendig)

2.) Det er mange år før det er aktuelt med en sjekk og ev. justering av ventiler også

3.) Den mengden motorolje man trenger (inkludert oljefilter) på DF140 i løpet av en sesong er vel mye mindre i både liter og kroner enn tilsvarende 2-taktsolje man forbruker med en 2-takter (også en moderne en sådan).

3.) Den mengden motorolje man trenger (inkludert oljefilter) på DF140 i løpet av en sesong er vel mye mindre i både liter og kroner enn tilsvarende 2-taktsolje man forbruker med en 2-takter (også en moderne en sådan).

Når det gjelder oljeforbruket på en moderne 2-takter med Direct fuel injection, ligger dette på ca: 1-2% av bensinforbruket. Regner med at en 4-takter DF 140 trenger ca: 5-6 ltr. på et oljeskift?

Dette ville vel rekke til 400- 500 ltr.bensin på en 2-takter med (DFI) avhengig av kjøremåte.

Tilslutt vil jeg bare ta med at moderne 2-taktere med (dfi) kun sprøyter inn bensin/luft i sylinderen. Oljen blir tilført vitale smørepunkter via et separat smøresystem. :yesnod:

Når det gjelder oljeforbruket på en moderne 2-takter med Direct fuel injection, ligger dette på ca: 1-2% av bensinforbruket.

En "gammeldags" 2-takter bruker 1-2% olje - en direkteinnsprøytet motor må da bruke mindre?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En "gammeldags" 2-takter bruker 1-2% olje - en direkteinnsprøytet motor må da bruke mindre?

Hei `ivar`, jeg har ikke dette tallet skriftlig, kun muntlig fra forhandler, men ble også fortalt at dette kunne reduseres med opptil 30 % !!, ved å benytte spesialoljen for DFI motorer. Enig i at opptil 2% høres mye ut.

Vil selv foreta en nøyaktig måling av oljeforbruket til våren. :yesnod:

p.s. Bruker selv spesialoljen for DFI motorer.

Hei `ivar`, jeg har ikke dette tallet skriftlig, kun muntlig fra forhandler, men ble også fortalt at dette kunne reduseres med opptil 30 % !!, ved å benytte spesialoljen for DFI motorer. Enig i at opptil 2% høres mye ut.

Vil selv foreta en nøyaktig måling av oljeforbruket til våren. :yesnod:

p.s. Bruker selv spesialoljen for DFI motorer.

Hei igjen, har fått noen nye tall vedrørende oljeforbruk på Mercury Optimax fra forhandler.

De regner alt fra 0,75 ltr til 1,5 ltr pr. 100 ltr. bensin som normalt. Alt avhenger selvfølgelig av hvilke turtall man benytter. :wink:

Min gamle 115hk to-takter av merket Johnson med separat oljetank brukte ca 1,5% olje. Ble en god del olje i løpet av sesongen så kjøpte fem-liters dunker med olje til ca 40 kroner literen. Min nye motor som er en 90hk Suzuki fire-takter koster det meg 5,5 liter motorolje (oljeskift) i sesongen.

Begge deler blir noen kroner, men i forhold til prisen på båtplasser, opplag, service, forsikring, renter og avskrivning så blir det peanøtter!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror nok dette skal bli en overkommelig kostnad ja. Den gamle Yamahaen min brukte ca 1% via autolube systemet. ble gjerne en 8-9 liter i løpet av sesongen. Men dette blir jo som sagt småpenger i forhold til det totale båtbudsjettet. Regner med at bytte av motorolje/filter på den nye blir en jobb som kan taes mens jeg venter på at giroljen renner ut under giroljeskiftet :smiley:

Min nye motor som er en 90hk Suzuki fire-takter koster det meg 5,5 liter motorolje (oljeskift) i sesongen.

For egen del så blir det ennå rimeligere. Har ikke tenkt å skifte ny olje og filter i år, men kjøre på det samme som i fjor. Ja, vet at det er anbefalt - og kanskje også det beste å skifte hvert år. Men tror forhandlere/verksted kanskje er litt for ivrig i å argumentere for dette p.g.a. inntekten det gir. Dessuten er oljen i dag av en helt annen kvalitet enn for noen år siden. De fleste utebordsmotorer kjører ikke så mange timer i løpet av sommeren, så det er mye fin olje som blir byttet før ny sesong... Se på bilmotorer; der det før var skifte hver 10.000 så er det i dag vanlig med 30.000 km. Men på nye motorer skal en selvsagt være litt mer påpasselig med oljeskift. Det har med innkjøring, garanti etc. å gjøre.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dette ville vel rekke til 400- 500 ltr.bensin på en 2-takter med (DFI) avhengig av kjøremåte.

Det er bensin nok til bare ca 3 fulle tanker (~ 435 L) på min 655 med DF140. Det er lite til et helt sommerhalvår. Uansett er utgiftene til olje små i forhold til bensinutgiftene.

.... men i forhold til prisen på båtplasser, opplag, service, forsikring, renter og avskrivning så blir det peanøtter!

DET... er dessverre helt riktig.

Jeg ser at en innskriver forklarer at på en totakter (dfi) , så er det kun bensin/luft som blir sprøytet inn i sylinderen. På en optimax motor blir vel oljen blandet inn i bensinen før den går til innsprøytningsdysene.Det er vel samme som på eldre totaktere, da det stort sett ble tilsatt manuelt direkte på bensintanken, bare nå blir oljeblandingen styrt automatisk.

Jeg ser at en innskriver forklarer at på en totakter (dfi) , så er det kun bensin/luft som blir sprøytet inn i sylinderen. På en optimax motor blir vel oljen blandet inn i bensinen før den går til innsprøytningsdysene.Det er vel samme som på eldre totaktere, da det stort sett ble tilsatt manuelt direkte på bensintanken, bare nå blir oljeblandingen styrt automatisk.

Du er nok på "villspor" her er jeg redd for. Som jeg nevnte tidligere er det kun bensin/luft som blir sprøytet inn i sylinderen med ca: (95 psi) trykk. Oljen blir tilført vitale smørepunkter automatisk via eget system. :yesnod:

.......... er det kun bensin/luft som blir sprøytet inn i sylinderen med ca: (95 psi) trykk. Oljen blir tilført vitale smørepunkter automatisk via eget system. ........

Det er vel kun bensin; sprøytes luft inn heter den vel "Verado" :nono: :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Helt enig. Tror nok det er overkill å bytte motorolje etter hver sesong på en båtmotor med dagens oljekvalitet. Tror alikevel jeg kommer til å gjøre det innenfor garantitiden!

Jeg er også helt enig med dere begge og derfor bytter jeg olje/filter selv, men kun hvert annet år på min 15hk 4-takter. På motoren som er helt ny (fra i sommer) og er en 90hk så lar jeg verkstedet gjøre det de første årene i hvertfall og sørger for å få stemplet boken ordentlig. Deretter, hvis jeg fortsatt eier denne motoren, så blir det nok mere selvgjort og kanskje ikke hvert år. Lar bruken avgjøre dette i en viss grad.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er vel kun bensin; sprøytes luft inn heter den vel "Verado" :nono: :lol:

Hei `rago`, når det gjelder Optimax kan du lese dette vedlegget:

http://www.mercurygovsales.com/technology/optimax.php

Mener å ha mine ord i behold. :yesnod::cheers:

p.s. som du sikkert har registrert så er jeg ikke så interessert i Verado (4-takt) :lol:

Redigert av chagall (see edit history)
Det er vel samme som på eldre totaktere, da det stort sett ble tilsatt manuelt direkte på bensintanken, bare nå blir oljeblandingen styrt automatisk.

Automatisk styrt oljeblanding har da vært brukt på "eldre 2-taktere" i 25 år, Yamaha's Autolube varierer f.eks oljeblandingen fra 1:150 på tomgang til ca 1:50 på full fart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

På min e-tec 50hk går det oljeslanger til vitale smørepunkter på veiv, videre derfra går det såkalte "gjenvinningslanger som bruker den resterene oljen på noen andre ikke så vitale smørepunkter, men det går også en oljeslange inn i bensinen. Det er dog imidlertid ikke store hullet i enden av denne, det er så lite at jeg strevde med og se det uten et skikkelig lys ved siden av meg.

Luft kommer inn på samme måte som på tradisjonelle 2-t gjennom reedventiler, passerer veiva og kommer ut gjennom sylinderveggene, den blir altså ikke trykket inn, men trekt inn.

Ps. Ser nå at noe faktisk er endret på Suzuki df140 2008 modell i forhold til 2007 modellen. Den har nå fått samme utveksling som df 90/115, mao 2,59:1 (2,38:1 før?)

Huff og huff.... :wink: Da skulle du kanskje hatt enda en 10-12 hk utover de 140 for å komme på høyde med den gamle, gode 115.... :lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Luft kommer inn på samme måte som på tradisjonelle 2-t gjennom reedventiler, passerer veiva og kommer ut gjennom sylinderveggene, den blir altså ikke trykket inn, men trekt inn.

"Tradisjonell 2T":

Når stempelet snur på topp etter at blandingen er antent og stempelet begynner å gå nedover, lager det overtrykk i veivhuset. Reedventilene lukkes av trykket. Stempelet åpner for eksosporten og eksosen begynner å strømme ut i potta. Deretter åpner stempelet for spyleporten(e) og frisk bensin/luft-blanding trykkes inn i sylinderen med høyt trykk. Stempelet snur i bunn og timingen på portene gjør at portene stenges før noe særlig av blandingen rekker å blåse ut av eksosporten. Frisk bensin/luft-blanding trekkes inn gjennom reedventilene til veihuset.

Der har du beskrivelse på de to taktene. Det er undertrykk som trekker blandingen inn i veivhuset, men det er overtrykk som får den videre til sylinderen.

På en moderne 2T sprøytes bensinen rett i sylinderen, men luften får den samme veien(med unntak av kompressormatet 2T, hvor man kan sende luften direkte i sylinderen)

Dersom en 2T skulle fylle sylinderen ved hjelp av undertrykk tror jeg fyllingsgraden ville være svært liten.

På en totakter idag så er eksospotta en veldig viktig del. Når denne er optimalt utformet , så vil trykkbølgene her bidra til å suge ut eksosgassen - og luft/bensinblanding opp fra veivhuset, Det kommer så en "returbølge" som sender luft/bensin i retur, slik at man får god fylling av sylinderen idet eksosporten stenges av stempelet.

Dette gjør at 2-takteren er uhyre effektiv innenfor sitt optimale turtallsområde - og langt fra optimal både over og under dette omradet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...