Jump to content

Oppbyggning og legging av eikedekk.


pappegoye

Recommended Posts

tjaldur:

Nettopp dette ferskvanns badet jeg vil prøve å unngå, derfor jeg prøver å finne en god løsning på legging av dekket, uten at det kommer vann igjenom, samt at evt fukt i dekket kommer ut.

Da skøyta skal innredes innvendig, vil jeg prøve å unngå all mulig lekasje under dekk.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Ja dekk på skøyter har tendenser til å lekke litt her og der.

 

Ofte visst det regner endel og dekksplankene trekker til seg vann (truttner) blir det litt tettere. Men så står det med sol mot seg igjenn og vannet går ut og det kan begynne å lekke litt her og der igjenn. Men jeg vil anta at et nytt tredekk vil være tett? Men etter noen år kan kanskje natene bli dårligere og drevet kan kanskje være dårlig noen steder?

 

Med furuplate under vil det vel fortsatt lekke i dekket/natene og da vil det jo som du sier legge seg ett vannlag imellom furuen og dekket som sansynligvis vil ende med råteskader. Hvordan du kan unngå dette er et godt spørsmål..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Nå skal jeg straks medgi at jeg svarer mer ut fra fordommer enn ut fra faktiske kunnskaper. Og jeg er fra tid til annen motstrebende villig til å erstatte fordommer med kunnskap. Fordommen er i denne sammenhengen er at enhver form for forsøk på å tette ved hjelp av plater/folie/polyester/lakk osv. er en måte å beholde fugtigheten på og demed dypest sett en komposteringsprosedyre.

 

Men som sagt, jeg VET ikke og vil derfor gjerne bli belært på dette området.

Link to post

Foreslår at du går inn på siden til West System og tar en titt på deres måte for legging av dekk. Skal du ha et tett dekk tror jeg nok dette vil være eneste måten. Slitestyrken vil garantert være godt nok hvis du ikke innviterer til plattingdans hvor du lar kvinnene ha på seg høyhelte sko med meget tynne hæler. Legger du furu på denne måten så ja da slites det vel men teak, merabu eller sibirsk lerk tror jeg du sliter på i flere år en du har behov for

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

tjaldur:

Trur nok du svarer på samme grunnlag som folk flest.

Og det gjelder her som alle andre steder: Det er ikke sant, det er noe du har lært.

 

 

Jon-Kåre:

Har kikket en del på West System ja, og blir nok denne metoden, men hadde bare håpet på noe som jeg kunne bruke tommes bord på, siden jeg allerede har dette. Men må nok frem med splittesaga nå da....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
tjaldur:

tommes bord på, siden jeg allerede har dette. Men må nok frem med splittesaga nå da....

 

Ta en telefon til west sysyem før du beslutter å bruke eik, er ikke så sikker på om det er lurt i forbindelse med liegenskaper

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

"West-system"-metoden, som det kalles, og som jeg har brukt som nevnt i mitt tidligere innlegg, gir uovertruffen styrke og et 100% vanntett dekk som tidligere nevnt. Av egen erfaring er det (i hvertfall) 3 viktige ting å få på plass:

 

1. Epoxyen må behandles/glattes slik at all luft (luftbobler) er fjernet fra blandingen FØR du påfører den.

Dette viste seg vanskeligere enn jeg først trodde.

 

2. Enmene (lamellene/dekksplanken) MÅ være kantskåret (dvs at årringene er vertikale; dvs "vertical grain" som det kalles på engelsk).

Dette gir mest mulig stabilt treverk som beveger seg minst mulig.

 

3. God vedheft mellom lim og lameller er avgjørende for at dette ikke skal "slippe" hvis lamellene skulle krympe eller svelle.

Jeg støvsugde først lamellene, deretter vasket jeg dem med rødsprit.

 

Jeg ser at enkelte bekymrer seg over at ferskvann skal samles opp, og at dekksplankene blir liggende i dette ferskvannet. Dekksplankene/lamellene blir ved å gjøre det etter "West-system" metoden støpt ned i epoxy. Fuktigheten vil i alle tilfelle kun befinne seg i det øverste 4-5mm skiktet (lamellene).

Finéren vil ikke komme i kontakt med vann fordi man har forseglet denne med epoxy

Videre (hvis man har flere lag med finér), så vil man (også) ha en epoxybarriere mellom disse. Det finnes etter min mening ikke noe bedre system for å få et sterkt, holdbart dekk enn dette dersom man i utgangspunktet har stor nok dimensjon på finéren, slik at det ikke KAN bli noen bevegelse her.

Allikevel vil jeg si at det var forferdelig arbeidskrevende, og jeg vil nok vegre meg for å gjøre det samme én gang til (dvs; gjøre alt arbeidet med alle lamellene for å få et "fint" dekk.) Å KUN legge finér med "duk" oppå satt inn med epoxy ville nok være en god løsning dersom man ikke MÅ ha "pynten" øverst.....

 

(Redigert: Hadde glemt "duk" i siste setning....)

Redigert av M/B Dreggen (see edit history)
Link to post

M/B Dreggen:

 

Takker for fin info, vet at dette er mye arbid, men det blir det vel uansett hvilken type dekk man legger?

 

"Pynten" øverst er jo nesten det viktigste, så dette må med, men ser ut til at det blir West Stystem metoden som vi kommer til å bruke.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Wær bare opps på at det finnes leverandører av epoksy til en "brøkdel" av prisen WS tar

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Pappegøye:

"Pynten" er viktig, bevares. På min NESTE båt skal den dog allikevel ikke være viktig....... To much work, man.....

 

Jon-Kåre:

Godt poeng. Jeg kjenner vel knapt noen som bruker West-system. Selv bruker jeg/har brukt Aeropoxy som Trebåten forhandler.

SP skal også være ok. Ellers vet jeg at folk har foreslått enda rimeligere alternativer her på Båtplassen. Pappegøye; du får spørre

om alternativer i en egen tråd dersom det ikke skulle komme forslag om dette senere her....

Har du forresten fått ordnet med transport av båten hjem?

Link to post

Ja skal nok skjekke litt rundt på kvalitet og pris på epoksy før jeg kjøper noe.

 

Transporten er bestemt at skal gå for egen maskin, men en liten følgebåt.

Var litt usikker på dette i starten da skøyta ble kjøpt før motor var startet, kun med lovord om at den gikk.

Men nå er motoren startet og skjekket, og alt virket fint.

Så et par små detaljer nå, så er det bare å vente på fint vær, så er det hjemtur :flag:

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Rolfsnes:

 

Hvorfor egner ikke eik seg som dekk? Har du noen forklaring også, for er interessert i å vite hvorfor dette ikke er egnet?

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Rolfsnes:

 

Hvorfor egner ikke eik seg som dekk? Har du noen forklaring også, for er interessert i å vite hvorfor dette ikke er egnet?

 

Eik er et materiale som har blitt brukt til båtbygging gjennom alle tider. Eik er bra materiale til hud og spant men ikke til dekk. Eika må tørkes lagsomt da den ikke skal sprekke. Da dekket er spesiellt utsatt fukt og tørke er dette et materiale som ikke er godt egnet til dekk. Eika blir også misfarget da det utsettes for fukt og du skal være ganske iherdig med kosten for å unngå at fukt ikke trekker inn i treverket. Eika er heller ikke det beste materiale til liming pga hardhet det er mulig du vil få problemer også med natingen hvis du ikke får skikkelig heft.Ta en titt på båtkonstruksjonene til gamle mestre så vil du se at skrog og spant ofte er i eik mens dekket er malmfuru, Pich pine eller teak. Dette er ikke en tilfeldighet. I dag får du skikkelig malmfuru på enkelte sagbruk bruk dette om du skal legge tradisjonellt. Til slutt, ikke prøv å finne opp julet på nytt uten å høre på fagfolk. En tanke er å rådføre deg med en båtbygger eller Jeppe. http://home.online.no/~jeppejul/

Eika du har vil være ideell til innredning, så den vil ikke gå til spille.

 

Mvh Tom

Link to post

Ja, Pappegøye!

 

Her er det mye gode råd å få.....

 

En bok som jeg har hatt nytte av, og som også beskriver godt det som plimsoll tar opp her, er:

 

Trebåten av Ole-Jacob Broch

Den har undertittelen "Klink, kravell, kaldbaking, reparasjoner og vedlikehold"

Boken er kommet ut på Universitetsforlaget, og har ISBN-nr.: 82-00-42155-4. Så vidt jeg forstår, så er boken brukt i trebåtbygger-utdanningen.

 

Selv brukte jeg boken som underlag (samt råd fra dem som hadde gjort det samme selv, slik du gjør nå), og jeg sendte faktisk også forfatteren

en mail for å få utdypende svar på noen spørsmål. Han sendte meg et meget hyggelig og infomativt svar tilbake, så det er hjelp og råd å få på

alle nivåer. Den gangen jobbet han på Risør Båtbyggeri, men jeg vet ikke om han er der ennå.

 

Vel: dette går jo rette veien :yesnod:

 

(Fint at du kan ta båten over fjorden for egen maskin.....)

Link to post

Takker for alle svar, fint med utdypning angående eika.

Så får nok se der hva jeg skal gjøre, om jeg må kjøpe noe nytt å legge dekket av, litt nedtur da man har eika allerede, men mulig jeg kan få solgt den til noen.....

 

Skal få tak i den boka der, samt noen andre. Og skal kontakte noen trebåtbyggerier for litt "kyndige" svar.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg låner denne tråden litt siden mitt spørsmål er nært beslektet.

 

Jeg skal legge dekk på en åpen snekke. Dette er mer til pynt enn av praktisk betydning da dette er en plastsnekke. Jeg har bare tenkt å "varme opp" det kalde utseende med noen detaljer i tre, men jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å gå for teak om jeg ikke må. Det er heller ikke noe heldekkende dekk, men snarere deler av dekket (ala det man ser på www.skagerboat.no "tilpass din båt")

 

Jeg har tenkt på lerk eller helst furu. Jeg leste hele denne tråden og så at begge disse treslagene ble nevnt. Noen konklusjon fant jeg derimot aldri. Det jeg lurer på er om West Systems-metoden med forsegling og nating med epoxy vil holde? Da tenker jeg ikke på slitasjen som i mitt tilfelle blir minimal, men heller på om bevegelsen i disse tresortene vil føre til at det sprekker og løsner før eller siden)

 

Er det andre tresorter som vil kunne fungere med denne metoden og som ikke koster skjorta? Joda, teak er vakkert, men det koster og båten er ikke noe fruktfat akkurat og jeg vil gjerne se om jeg mestrer arbeidsmetoden før jeg bruker masse penger på dyrt edeltre.

 

Er furu egnet?

 

Takk for tips.

Link to post

Hei Lukas!

 

Jeg har forstått det sånn at om stavene du legger på dekket ikke er over ca. 6mm tykke, så kan de limes, nates og forsegles med epoxy. Dette gjelder sikkert flere treslag inkludert furu.

 

Om stavene er tykkere bør det brukes fleksibelt lim og en fleksibel natemasse. Valgfri overflatebehandling.

 

Planer om å lime det på ei vannfast kryssfiner plate? Eller stavene rett på plasten?

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Det blir nok på en kryssfinerplate antar jeg. Dekket har profiler/opphøyninger på styrbord og babordside, både på akter og fordekk som hadde egnet seg for å lime rett på, men jeg tror jeg muligens skjærer ut en del av dekkene, legger i nytt og avrunder området mot midtskipet på begge dekkene og lager en essing deretter.

 

(Det hører kanskje ikke denne tråden til, men båten ser omtrent slik ut (http://myrabilder.rodarummet.net/#4.1) etter at overbygget blir skjært av. Har forresten enda ikke helt bestemt meg for om det blir sjark eller åpen snekke av den og om jeg skal beholde den gamle ferkvannskjølte Volvo MD 3B eller om jeg skal sette i en Sabb 2H jeg har stående. Men som sagt, det spørsmålet tilhører en annen tråd.

 

Takk for rådet i allefall.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...