Jump to content

Oppbyggning og legging av eikedekk.


pappegoye

Recommended Posts

Heisann.

 

Har kjøpt meg en 37 fots risørskøyte, og i påvente av å få denne hjem, sitter jeg å planlegger jobbene som skal gjøres på den.

 

Det første som skal gjøres med den er å legge nytt dekk, her skal det brukes 1"x4" eikeplank (da jeg har dette tilgjengelig) som skal nates, men hvordan er det lurest å byggeopp dekket?

Siden det er 1" bord, er nok disse for tynne til å være et bærende dekk, så må nok legge noe mere under som bæring.

Har da sittet å tenkt en del på løsning her. For å få dekket 100% vanntett over tid, så var tanken å legge vannfast finèr som underdekk.

 

Løsning1

 

Legge eikeplank oppå finerèn, men skal disse legges direkte på finerèn må jo da eikedekket være difusjonsåpent, noe som tilsier at det kun må oljes, og da vil få en ru(?) overflate.

Drømmen er jo egentlig å ha det lakket.

 

Løsning2

 

Legge sløyfer oppå platene, (11mm?) som da dreneres ut, eller ned i kjøl avhengig av løsning.

Og så legge eikedekket oppå sløyfene, sløyfene kan da legges så tett at det ikke vil bli noe svikt i dekket.

På denne måten vil det være utluftning under eikedekket, og man kan lakke dekket, da feks med noe antiskli sand(?) i siste strøk på stedene man skal bevege seg mye eller på hele.

 

Dette er de to beste løsningene jeg har kommet på, men vil gjerne ha innspill både på nevnte løsninger og på andre og muligens bedre løsninger.

Vil ha en "garanti" for at dekket er tett en god del år, så derfor utelukket kun eikedekk med nater, da jeg har en følelse av at dette kan sprekke litt her og der etter litt tid, og dermed lekke.

 

Hvis noen også har noen gode linker til sider som beskriver oppbyggning av dekk blir jeg glad på en vanntett måte blir jeg glad.

 

Også interessert i en god beskrivelse helst med masse bilder, om legging og nating av dekk, da dette er nytt for meg.

Skulle egentlig på kurs i med Sika i Arendal i begynnelsen av Januar, hvor en av postene var nating av dekk, men dette ble desverre avlyst pga for lite påmeldte.

 

 

 

-Pappegoye-

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Hvis det skal bli skikkelig må du vel opp i 3" som drives og bekes.

Da blir det jo tradisjonelt bygget.

 

Driving av dekk litt lite info på den linken.

 

Kommer nok snart mange gode råd

 

Litt mere om det du tenkte på Njordforum

Der er det ganske mye annet intressant også

 

Lykke til med utbedring av skøyta.

Hvordan er det med spanter,hud,kjølbolter,stevner osv

 

Jeg begynte ihvertfall i feil ende, men har nå utbedret spanter og diverse.

Skal sjøl igang med og legge dekk, og det blir finér metoden

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Takker veldig for info om driving og beking. Men hadde håpet å komme unna dette, da det virker som utrolig mye og tung jobb, ikke det at nating er så lett, men vil tru det er lettere.

 

Har kikket mye på njordforum, men forskjellen er vel etter det jeg kan se at han lager vanntett x-finèr, og så legger han på 5mm teak som ikke behandles, og da er det ikke noe lukket rom for vann i overdekket.

 

Jeg har litt lyst på lakket eik på dekk, har en tanke om at det blir fint....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

noen andre som har noen idè om oppbyggning av eikedekk?

 

og om det er praktisk å ha det lakket med tanke på at det blir glatt osv.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

trur ikke det med å lekte opp er vanlig, men var den beste idèen jeg kom på for at det ikke skulle kunne bli noen tette sjikt med vann i.

Driver å leiter rundt etter måter å gjøre dette på, men alle stedene jeg finner snakkes det kun om å legge dekk av finèr først, og så legge på 3-5mm staver av div dyre treslag, vil ha et dekk som kan holde lenge og som kan pusse ned skikkelig noen ganer uten at jeg må til med nye staver o.l.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Hvis du limer eiken til finerplatene med epoxy, vil du jo ikke få noe hulrom som det kan legge seg vann i. Dette er vel nå blitt den vanligste måten å legge dekk på, da man er garantert vanntett dekk om man gjør det skikkelig. Deretter kan man jo lakke uten problemer.

 

Har ikke så stror tro på bruk av lekter, dette vil jo gi kanaler som over tid vil fylles opp med diverse som holder på fuktigheten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei !

Det finnes vel i dag bare to anerkjente metoder for for legging av dekk:

 

1.Gamlemåten med driving og et eller annet kitt over drevet.Bek som en brukte i gamle dager er vel passe.Det krever etter det jeg har lest en minimumstykkelse på 1 toms plank.Det har du,men så spørs det da om det blir for tynt til å tåle belastning,Her vil jo avstanden mellom dekksbjelkene ha mye å si.Har du rikelig tilgang på rimelig eikeplank kunne du jo legge dobbelt eikedekk .Det underste kunne bare legges kant i kant og så drive det øverste.Hadde sikker blitt et bra dekk.Alternativet med kryssfiner og sløyfer forutsetter jo at du får betydelig lekkesjer i dekket over,og det skal du jo ikke ha.

 

2.Det en kan kalle nye måten.Kryssfiner som bærende dekk,gjerne lagt i to lag med epoksy mellom.Og så tynne staver,max 6 mm lagt i epoksy over kryssfineren.Telsetting av svart farge i epoksyen i fugene,og så epoksy over stavene,Tilsutt lakkering med en lakk som stopper ultrafilolett stråling for å hindre farging av epoksyen.West system har noen hefter som beskriver moderne legging av dekk etter denne metoden samt annet arbeid på båter,Heftene ambefales på det sterkeste.Du bør kanskje med et så stort arbeid se deg for å finne rimeligste løsemiddelfrie epoksy.Du kan bruke andre treslag i dekket en teak,men da må du lakkere.Hvorfor ikke eik,Jeg har sett furu brukt på denne måten,og det var flott.Teak brukes for å slippe lakkere.Da blir det ikke glatt.Men lakk med ett eller annet pulver skulle sikkert gå bra.

 

Før en kom fram til metoden med tynne staver og epoksy,ble det gjort forsøk med kryssfiner og dekkstaver på 12 - 15 mm.Stavene ble lagt i tokomponenet kitt.Så ble det bruket et annet kitt i fugene.Men fuging bare med kitt kan en ikke regne med vil holde veldig lenge.Kom det vann ned gjennom disse fugene rant ikke vannet bort,og det ble problemer og stygge skjolder.Metoden er forlatt,men det var en overgangsfase mellom gammeldags drevet dekk,og finer/epoksy dekk.

 

Hilsen Gutek

Link to post

index:

Problemet er vel at selve dekket trekker vann om det går "hull" på lakken, og da vil fukten ha problemer med å komme ut igjen..

 

 

Gutek:

Har finne mest info om den "nye" metoden, med å legge 5-6mm staver, men man kan vel ikke pusse dette ned mange gangene før man må til med å legge nye staver over hele dekket?

Ser at dette blir gjort på de fleste ny båter og prosjekter, men dette vil vel bli en kortsiktig fin løsning, eller har jeg missforstått, for regner med at om en skal pusse ned dekket for å få frem fint treverk igjen etter noen sesonger, så vil det vel fort gå med 2mm i pussinga? og hvis man da legger 6mm staver så kan man pusse ned 2 ganger.

 

Angående gammlemetoden så er jo dette et alternativ, for jeg skal jo rive hele det gammle dekket, og kan da legge inn nye dekksbjelker mellom de gammle, vet ikke helt hvor langt det er mellom de som er der nå.

Men man legger jo terrasse med tommes bord på cc 60cm, så hvis jeg legger dekket med cc 40cm burde jeg også eliminere evt svikt, samt at eik er mye stivere en furu.

Men noen som vet sansynligheten for at dette kommer til å holde seg tett over tid?

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Jo det stemmer, eik er vel generelt vanskelig å lime.

 

6mm teak i dekket vil ha enorm lang livslengde ved normalt bruk. Tenk parkett gulv som de fleste har i stuen. Disse har ikke mere en 5mm slitebelegg. Det samme kan sies om heiltre parkett som ble mere brukt tidligere, der starter skjøtene å skrå fra hverandre etter 5-6mm tykkelse.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jo det stemmer, eik er vel generelt vanskelig å lime.

 

6mm teak i dekket vil ha enorm lang livslengde ved normalt bruk. Tenk parkett gulv som de fleste har i stuen. Disse har ikke mere en 5mm slitebelegg. Det samme kan sies om heiltre parkett som ble mere brukt tidligere, der starter skjøtene å skrå fra hverandre etter 5-6mm tykkelse.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jo det stemmer, eik er vel generelt vanskelig å lime.

 

6mm teak i dekket vil ha enorm lang livslengde ved normalt bruk. Tenk parkett gulv som de fleste har i stuen. Disse har ikke mere en 5mm slitebelegg. Det samme kan sies om heiltre parkett som ble mere brukt tidligere, der starter skjøtene å skrå fra hverandre etter 5-6mm tykkelse.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei

 

Når du river det gamle dekket, er det ikke umulig at du finner noe råte i f eks spantetopper, dekksbjelker, rekkestøtter. Dette bør i så fall repareres før du legger nytt dekk. Jeg skjønner at gamlemåten høres kronglete ut, men jeg ville gått for en løsning som lignet mest mulig på denne med tykkere plank i furu. Hvis du tar det steg for steg, så ordner det seg litt etter litt :wink: Du kan også kontakte et trebåtbyggeri å høre hva de mener. Jeg tror jeg ville sett veldig nøye på det som rives av, for å få med fasong og måte dette er gjort på og deretter prøvd å gjort det på samme vis. Jeg tenker som så at siden skroget er en levende konstruksjon, bør også dekket kunne leve/gi etter i takt med skroget.

 

Vi ble anbefalt å ikke lakke dekket pga det blir så glatt. Vi har likevel gjort det, og det er alvorlig glatt i regn, men det finnes båtsko :wink:

 

Den flotte eika som du har ville jeg spart til noe annet, kanskje kahytt/styrhus?

 

Vi har også brukt epoksymåten på taket på kahytt og dette fungerer utmerket, men der er ikke så mye bevegelse som i dekket.

Link to post

At vi finner råte er vi kanske sikre på. Så er nok en del som må byttes.

 

Grunnen til at vi skal bruke eik på dekk, er at vi fikk med veldig mye eik da vi kjøpte skøyta, nok 4 tomms til hele dekket, samt en del 5 tomms til andre ting.

Så økonomisk passer det best med eik, men får kontakte noen trebåt byggerier i nærheten for å forhøre meg om detaljer.

 

Er ikke så lett å gjøre ting riktig første gang, og det er i alle fall nedtur å finne ut etter et år at jobben som er gjort ikke er gjort godt nok, og må gjøres igjen.

Så vis det blir mye "mas" fra meg, så er det fordi jeg har mine idèer om hvordan jeg vil ha sluttresultatet, men sliter med å få til dette på en god måte, og vil forsikre meg om at jeg ikke gjør noe feil\forgjeves....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Husk at om man skal lime og nate dekk, enten det er teak eller eik så finnes det primere til lim/natemassen. Primer er VIKTIG å benytte når formålet er dekk. Disse primerne øker adhesjonen og forsegler porene i treverket slik at fettstoff ikke påvirker limstyrken. Man kan ofte teste elastiske lim/natemasser og få gode resultat uten bruk av primer, men dette vil være individuelt fra emne til emne slik at for å sikkre lik og god adhesjon(heft) på hele dekket MÅ primer benyttes. Bruk IKKE kvistlakk, det har ikke den samme effekt selv om "noen" har god erfaring med det.

(jeg er ikke så fagelig sterk på epoxy, men jeg mener å ha lest at på tette/harde tresorter som eik så benyttes en tynn ufortykket epoxy som primer)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei!

Dersom du registrer deg inn på Windyklubben.com så har jeg en tråd der som viser i detalj hvordan jeg har laget en ny teakdørk lagt på vannfast X-finer Dørken er lakket og jeg er sikker på at du kan bruke samme metoden selv om du skal lage et dekk og ønsker å bruke eik. Jeg har også laget en benkeplate i eik som vises i den tråden. Den limte jeg med Araldit standard og det fungerte helt fint.

 

Dørken og benkeplaten er begge natet og alt vises som sagt i detalj, med masse bilder. Er sikker på at du vil finne mange tips dersom du klikker deg inn og ser ( Du må registrere deg men det er gratis ). I utgangspunktet er jo egentlig teak vaskligere å lime enn eik så jeg er sikker på at du kan bruke det samme limet som jeg har beskrevet brukt på teakdørken. Kan ikke helt se problematikken med at overflatebehandlingen bør være difusjonsåpen. Men det er nok veldig viktig at du er nøye med praimingen før du nater. Særlig når det gjelder endeveden.

 

Lykke til med prosjektet hilsen Finn Erik

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post

Jeg ville gjordt det på gamle måten med driving og nating. Men jeg ville ha snakket med en båtbygger som har god greie på dette! Han vet hva som er best og kan sikkert komme med masse tips!

 

Synes det er et spennende prosjekt du har fått deg og jeg kommer til å følge med! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Er jo ikke snakk om dørk her da, han skal jo legge nytt dekk på en treskøyte!

 

Joda, jeg er klar over det. Engelsviken Snekkerverksted natet om hele dekket på en gammel redningsskøyte for en del år siden. Den skøyta ble drevet om og det ble benyttet MS-Polymer som natemasse. Jeg er ike 100% sikker, men tror det var furu i dekket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Som det framgår av mitt innlegg så er jeg fulstendig klar over at det er et dekk. Men jeg synes også å ha lest at han egentilg ønsket å legge vannfast X- finer først. Han stilte også et spørsmål om det var noen her inne som trodde det var mulig. Nå vet ikke jeg akkurat hvordan det ser ut der dekket skal legges, om det kreves at det må tåle mye bevegelse. I så tillfelle bør det nok legges på gamle måten.

 

Det er utrolig hvor fort enkelt slenger seg på for å slakte andres innlegg. Det kan jo hende at jeg har greie på hva jeg snakker om. Er møbelsnekker, byggmester og kunst og håndtværkslærer. Har jobbet med treværk i snart 40 år så jeg burde da ha noe peiling :headbang:

Link to post
Som det framgår av mitt innlegg så er jeg fulstendig klar over at det er et dekk. Men jeg synes også å ha lest at han egentilg ønsket å legge vannfast X- finer først. Han stilte også et spørsmål om det var noen her inne som trodde det var mulig. Nå vet ikke jeg akkurat hvordan det ser ut der dekket skal legges, om det kreves at det må tåle mye bevegelse. I så tillfelle bør det nok legges på gamle måten.

 

Det er utrolig hvor fort enkelt slenger seg på for å slakte andres innlegg. Det kan jo hende at jeg har greie på hva jeg snakker om. Er møbelsnekker, byggmester og kunst og håndtværkslærer. Har jobbet med treværk i snart 40 år så jeg burde da ha noe peiling :headbang:

 

Beklager jeg har misforstått det litt.. Jeg tenkte at du trodde at han skulle legge dørk. Beklager, har redigert bort..

 

:wflag:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Hallo der, Pappegøye!

Jeg har ikke noe videre peiling på tradisjonell oppbygging av dekk, men jeg har selv vært gjennom de "fleste faser" i forbindelse med en ganske

krevende gjenoppbygging av mitt stolte fartøy, M/B Dreggen. som er en tidligere havnepatruljebåt fra Bergen.

Du skal i gang med dekket som det første prosjektet ? Som Skjælø blant annet nevner, så vil du nok finne råte i både spant, bjelkevei og dekksbjelker.

Mitt motto når det gjelder gammel trebåt som ikke har fått stell på lenge er: "Det er alltid verre enn du tror....." (Dessverre).

Det aller første du må gjøre er å sørge for at dekket ditt har best mulig forutsetning for å vare i mange, mange år. Det er da HELT VESENTLIG at alt av

spant og dekksbjelker er råtefri og i god stand. En annen sak du må bestemme deg for nå er om du vil bruke epoxy. For meg har bruken av epoxy vært helt avgjørende for at jeg har kunnet skifte ut og reparere treverk om bord. Enkelte puritanere vil fnyse av dette, men jeg kaller det "amatørenes beste venn", og ville nok ikke ha kommet i mål uten (epoxy, altså). Jeg er ingen møbelsnekker......

Selv skiftet jeg halve hekken, de 2 øverste bordgangene samt noen bord her og der i tillegg til samtlige dekksbjelker. Samtlige (minus 2) spant ble lasket opp (altså fikk en forsterkning som ble limt/boltet fast til den gamle) fordi så godt som alle spantetoppene var råtten. Bjelkeveien ble skiftet på begge sider fra baugen og ca 4 meter akterover. Kravellen (bjelken i lengderetning under overbygg) ble skiftet ut i sin helhet. MEN, da hadde jeg et godt utgangspunkt for legging av dekk. I mitt tilfelle ville jeg ha utseende slik det var originalt, men med fordelene av moderne byggeteknikk.

Det første laget med finér (15mm) ble skrudd fast i dekksbjelker, øverste bordgang og kravell. Deretter ble det neste laget (4 lengder med skråskjøtet og formtilpasset 12mm finér) skrudd fast (med masse epoxy i mellom) i det første laget. Deretter ble det limt 5mm tykke, 40mm brede staver (med 5mm mellomrom) fast i finéren. Midtfisk og dollbord (vaterbord?) ble dessverre laget av 20cm bred, 5mm tykk eik (3/4 toms som var høvlet ned, jeg gråt..)

som også ble limt på plass. Denne var særdeles følsom for endring i fuktighet. På tur sørover i Europa ble det for mye (varmt), og eiken slapp etterhvert limet. Jeg skal nå i gang med å lime på nye midtfisker av emner som er laget av 1,5 mm mahogny bladfinér som er laminert. Denne er utrolig stabil.

Jeg tror nok at grunnen til at eiken slapp var at den var flaskskåret (fikk ikke tak i noe annet). Oregon Pinen (som de smale stavene er laget av) er kantskåret.

Nå kommer MITT råd.

 

Med tanke på den ENORME styrken det er i et finérdekk, samt at dekket blir 100% vanntett i mange, mange år, så er det ikke tvil om at jeg vil anbefale denne løsningen.

 

Det er dog en annen fallgrube her. Mye av finéren som selges er regelrett ubrukelig til dette formålet. Selv kjøpte jeg finér med kokefast lim av Norebo A/S i Bergen. Jeg kunne skrevet en bok om dette. Etter EN regnskur der det lekket litt vann igjennom presenningen, så fikk jeg delaminering på enkelte steder. Heldigvis hadde jeg bare tilpasset dette, og ikke limt det fast. Jeg ble for øvrig møtt på en særdeles ubehagelig og arrogant måte av daglig leder der da jeg klaget. Etter mye om og men fikk jeg pengene tilbake, men returfrakten måtte jeg selv betale.

Jeg tok deretter ingen sjanser, og kjøpte BS 1088 plater (kokefast lim) med 15-års Lloyds garanti fra Robbins Timber i England. Tilfeldighetene ville at jeg hadde noe kapp liggende ute i vestlandsværet. Disse formelig "eksploderte" (dvs: noen av dem). Klage til Robbins Timber i England førte ikke frem før jeg gikk på Woodenboat forum og fikk en del respons (negativ, sådan: enkelte hadde irritert seg i 20 år over dårlig behandling....). Denne tråden sendte jeg til administrerende direktør. Han fattet poenget, og kom over til vestlandsbygden jeg bodde i da for å sjekke varene selv. Han var enig i at dette ikke holdt mål, og jeg fikk pengene igjen (minus momsen....). I og med at 15mm finéren allerede var limt på, så måtte jeg konsentrere meg om å spunse (skifte ut dårlige partier) denne. 12mm finéren viste seg å holde mål.

Jeg har for øvrig behandlet undersiden av platene (altså innvendig i båten) med epoxy også, og dette ser veldig bra ut fremdeles.

 

Vel, da jeg ikke har noen hjemmeside for tiden, så får jeg legge ut noen bilder her...

 

pp_021.jpg

Tilpassing av staver.......

 

pp_022.jpg

Staver, midtfisk og vaterbord er pålimt - for et griseri....

 

pp_023.jpg

Her ser man tydelig oppbyggingen av dekket:

Øverst: 5mm eik (oregon pine), lim, 12mm finér, (skruer) lim, 15mm finér, (skruer) lim, øvre bordgang (her stripp-planket)

 

pp_024.jpg

Her er fenderlisten, 2x5" eik, kommet på, og det begynner å se pent ut.....

 

pp_025.jpg

Det endelige resultatet. Siden bildet ble tatt, så har dekket mørknet en del (og blitt penere; mer "autentisk")

 

Nå er jo båten min 14,5 meter lang, og har relativt brede dekk. Det var en kjempejobb som jeg håper å slippe å gjøre igjen - noen gang.

På din båt, som på min, så "kreves" det et pent dekk, så du slipper nok ikke unna. Dersom man KUN legger finér med twill-duk lagt i epoxy

oppå dette, så slipper man etter min mening unna med langt under halve jobben, Sterkt og vannfast blir det (da) også.

Jeg ville ikke tenkt noe på om treverket oppå skal ha behandling som er diffusjonstett eller ikke. Selv har jeg brukt Owatrol D1 og D2.

Jeg ble anbefalt å IKKE bruke D2, da dekket blir steikandes glatt når det er vått. Jeg synes at dette var et dårlig råd. Owatrol D1 blir jo vasket ut

av dekket i løpet av noen få måneder dersom man ikke har D2 komponenten oppå til å forsegle dette. Jeg synes også at "skli-faren" er betydelig overdrevet. De fleste vil vel være forsiktig på et (vått) dekk; glatt eller ikke...? Jeg TROR også at dekket (dvs; eiken) som løsnet IKKE hadde gjort dette dersom treverket hadde vært forseglet med D2. Jaja, NOE skal man jo holde på med.....

Hvis du har orket å lese så langt, så håper jeg at noe av dette kan være til nytte. Jeg har for øvrig forståelse for at andre har andre oppfatninger og eventuelt meninger, men dette er da min erfaring....

 

La meg også avslutningsvis reklamere litt for innlegget mitt tidligere angående tur til Middelhavet.

Kort referat fra motorbåt-tur Norge-Hellas-Norge

 

Lykke til med tankearbeidet, arbeidet og fremdriften i prosjektet ditt, Pappegøye :smiley:

 

(Redigert: Enkelte skrivefeil....)

Redigert av M/B Dreggen (see edit history)
Link to post

M/B Dreggen:

Veldig fint dekk du har fått, og veldig mye nyttig info.

Håper du får deg en hjemmeside til båten, for den vil jeg gjerne se mere av.

 

 

Finn Erik Helberg:

Kikket på posten din på Windyklubben.com, utrolig fin den dørken din ble!!

Får jo prestasjonsangst etter å ha sett slikt arbeid, godt det er en stund til jeg starter med dekket, så har jeg kansje glemt å fin dørken din ble :crazy:

 

Sundberg:

Takk for tipsene.

 

M/S Bastard:

Skroget er etter det vi har kunnet se godt, så spantene og hudplankene håper vi at kan forbli uskiftet, men resten av skøyta, dvs alt f.o.m. dekket og opp skal byttes.

 

Angående fremgangsmåte er jeg fortsatt i tvil, vipper nå imellom gammlemåten med drev og bek, eller ny måten med 6mm staver....

Hadde håpet på litt mere treverk i dekket for pussing, men heller vel mest mot den nye måten...

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post

Jeg har en gammel treskøyte hvor alt er i eik bortsett fra dekket som er i furu. Der er dekksplankene skrudd på dekksbjelkene. Ulempen er at det fra tid til annen drypper vann gjennom natene. Imidlertid er det vel også sånn at dersom det hadde vært finér mellom dekksbjelkene og dekksplankene, så hadde det (fersk)vannet blitt liggende mellom finéren og dekksplankene?

 

Fordelen ved at det drypper vann gjennom natene er at man da får et veldig overbevisende signal om at tiden er inne for å skifte dem. Det er selvssagt veldig ubeleilig at det drypper vann fra dekket (og det gjør det mer eller mindre alltid fra et eller annet sted), men jeg for min del er usikker på om det er noen fordel i å ha eik i et permanent ferskvannsbad. Hvis det ikke er noe jeg har misforstått i denne tråden?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...