Carpediem Startet 17.Januar.2008 Del på Facebook Startet 17.Januar.2008 Noen som har prøvd å bygge ny gass skap til 10 kg gass flaske i en bavaria? 2 kg er jo håpløst dyrt og upraktisk... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Monterte en slik standard boks nede i stuerommet og bruker den orginale til en liten reserveflaske. Men merk at min Bavaria er litt eldre og vel ulik dagens modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Noen som har prøvd å bygge ny gass skap til 10 kg gass flaske i en bavaria? 2 kg er jo håpløst dyrt og upraktisk... Har syslet litt med tanker omkring dette, men sålangt så har det kun endt med tanker.... Ombord hos oss så holder en 2kg. flaske til mellom 14 og 17 døgn med normal bruk av komfyren, da lages alt av mat på den og stekeoven er i daglig bruk til både frokost og middag.. Jeg har to 2.kg flasker om bord, hvor av den ene er reserve flaske og er rimelig godts skodd på en en fire ukers ferietur.... men skal være ærlig og si at jeg var bekymret sist sommer da jeg tidlig i ferien måtte skifte flasken i Sverige på grunn av manglende viten om varighet på den mengden jeg hadde og når flasken sist var skiftet)... I Sverige så vokser ikke slike 2 kg. Statoilflasker med hurtigkobling på trær, men hadde alltid en mulighet i å kjøpe en ny flaske og trykkredusksjonsventil av svenk utgave og dermed berge meg den veien... Dyrt er det å bytte disse flaskene ja, koster meg 199 kroner på Stasjonen for 2. kg.... men det blir ikke så mange hundrelappenene i året uansett for oss.... en 600 kroner +/- 200 litt avhengig av bruken... Hadde jeg hatt flere forbrukere som sniffet i seg propan/butan så hadde jeg nok gått over til noen større uten tvil, men nå er jeg i tvil... Det er nok fullt mulig å bygge om kassen, men er litt usikker på om den er samme sted på de nye båtene som på oss med gammelbåter (bb side unde sittebenken med boks montert i kvadrantrommet). Jeg har kommet så langt i planleggingen at jeg har funnet ut at jeg har god plass under boksen ned mot kvadrantrommet og demed kan bygge en dypere boks lages som kan romme en 11 kg? grp flaske eller noe annet på en enkel måte og benytte samme drenering av boksen... mulig er det ja, men om jeg gidder dette er annen sak.... kost/nytte verdien er jeg noe usikker på.... og siden jeg har nok andre prosjekter å ta av samtidgi som jeg ogslå liker å bruke båten så blir det vel å kjøpe en tredje 2 kg flaske så klarer jeg i allefall 6 uker sammenhengende tur uten mulighet til å bytte flasker... som rekker til mitt bruk.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oddgeir Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 En 2 kg flaske varer nærmere 3 uker hos oss. I min tilkommende SO 36i er det gjort plass til 2 statoil-flasker. De er parallellkoblet, og dermed skulle behovet for en 4 ukers ferie være dekket. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Monterte en slik standard boks nede i stuerommet og bruker den orginale til en liten reserveflaske. Har litt problemer med å se for meg denne plasseringen, Selbadus. Har du drenering til boksen nede i stuerommet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 En kan jo bare montere en slik boks i stuerommet om det er ønskelig og drenere via den vanlige dreneringen for gass, medfører vel at en må ta en nytt hull fra stueboken og til kvrdrantsrommet og koble seg innpå drenereingen eller lage en ny drenering Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sebaldus Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Ja...er en slik kasse jeg har nede i stuerommet. Jeg borret et hull gjennom skottet til kvadrantrommet og trakk dreneringsslange der som jeg så koblet inn på en egen skroggjennomføring. Man kunne her sikkert brukt en T- og koblet seg inn på orginal ventilasjonsslange for gass. Minuset med løsningen er jo at lokket på denne kassen må av dersom jeg vil stenge ventilen på regulatoren. I praksis blir jeg da mindre flink til dette enn jeg liker. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Jeg har en slik boks som er avbildet i innlegget til sydvesten til salgs, dersom noen har planer om å utvide kapasiteten sin. Gassflaske som passer til også finnes. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 I den tiden jeg syslet med pistolskyting, så kjøpte vi et stort CO2 brannapparat og fylte CO2 på ”luftpistolens” egen beholder selv. Dette gjorde vi av flere årsaker, blant annet for at vi kunne toppe opp beholderne før vi reiste på stevner. Går det ikke an å kjøpe en 11 kg gassbeholder og fylle over på 2 kilos flaskene selv? Bare en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Problemet er vel heller på lengre (ferie-)turer. du får ikke de små flaskene fylt/byttet i utlandet. Og du tauer ikke med deg den store flasken - med mindre du har passende boks ombord - sic. Trikola - så langt uten egen gasserfaring ombord i båt, men fra 2008 lar det seg ikke lenger unngå... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Er du helt sikker på det? Hurtigkoblingen får du kun i Norge, Danmark og Strømstad, mens industrikoblingen får du over hele Europa. Det er jo 2 kg. flaske med industrikobling som er den vanligste i båt. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Hva er praksisen med reserve beholdere ombord? Jeg selv har også løsningen med 2 kg. beholdere på min båt, og når jeg drar på tur har jeg med 2 stykk fulle beholdere i reserve - dette holder m.h.p. kapasitet i lange baner. Bekymringen er at reserve beholderne står bare i ned i cockpit benken som ikke drenerer ut gassen i tilfelle lekkasje. Jeg har slått meg til ro med at beholderne er tette så lenge det ikke er koblet ventil/slange på de, og at derfor lekkasje er mye mindre sannsynlig. Er det de som er mere bekymret? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Like mye bekymret vil jeg tro. Jeg har beholderen som er i bruk på ei hylle framme i ankerbrønnen. Ikke optimalt, men jeg orker ikke å styre med å legge om røra. Reservebeholderne står i akterplikten. Den er ikke ventilert, men heller ikke åpen mot resten av båten. Jeg stoler på at det er tett uten noe koblet til og med bærehåndtaket påskrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har også planer om gass-montering til våren i min Bavaria. Jeg har selv erfaring med 2 kg fra tidligere båt, og ser ikke problemet i det hele tatt. Skifte av flaske en gang i sesongen og prisforskjellene er jo en bagatell å båtsammenheng å regne. En annen fordel med 2 kg. er jo plasseringen. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har 11kg flaske i gasstett, drenert rom. Hurtigkobling. Holder ca 3 år. Veier flasken når det nermer seg slutten og tar da en 2kg reserveflaske ombord, surret på dekk. Gass brukes kun til matlaging. (3 bluss og stekeovn). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Jeg synes det er helt greit å ikke ha mer enn 2 kg flaske i båten. Vi har to flasker så vi alltid har en i reserve. Vi har faktisk etter 2 sesonger ennå ikke byttet flaske. Og ovnen går - som hos Sydvesten - både morgen og kveld. To ting tenker jeg på: 1. 11 kg gass er mye om det lekker ut 2. 11 kg gass er VELDIG mye om det begynner å brenne Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Ser for meg at en 2 kg flaske varer maks 2 uker med vårt bruk. vet ikke hvor mye en 10 kg flaske koster å fylle men tror det er rundt 400... Altså: 2kg - 200,- 10kg - 400,- Vi skal bo i båten store perioder av året, så her kan det være mye å spare... Hvilken kobling er det på bavaria orginalt da? Har forstått det slik at det er statoil ventil... Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 (redigert) Jeg synes det er helt greit å ikke ha mer enn 2 kg flaske i båten. Vi har to flasker så vi alltid har en i reserve. Vi har faktisk etter 2 sesonger ennå ikke byttet flaske. Og ovnen går - som hos Sydvesten - både morgen og kveld. To ting tenker jeg på: 1. 11 kg gass er mye om det lekker ut 2. 11 kg gass er VELDIG mye om det begynner å brenne Det sier vell strengt tatt mer om din bruk av båten, enn 2 kg. flaska! 2 kg. på to sessonger er veldig lite... Men det viser jo at to kg. klarer seg i massevis i de fleste båter. Vi har 6 kg i en annen båt. Å den skiftes et ca 3-4 ganger i året. Vi har forøvrig to 6 kg. flasker.... Redigert 18.Januar.2008 av Carpediem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har to 10 kg kompositt flasker ombord. Betaler 190-225 kr. for fylling av disse. Det går en 2-3 stk. i ferien til kok,varme og varmtvann. 5-10 flasker i året, alt ettersom hvor mye varme som blir brukt i vinterhalvåret. Jeg føler meg tryggere med disse komposittflaskene ombord, enn 2 kilos stålflasker ved en eventuell brann. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har 2 x 2kg gassbeholdere. En i reserve. Denne har jeg laget egen hylle til i ankerbrønnen. Syntes dette funger bra. En beholder varer ca 3/4 sesong med vårt forbruk, som består av kun matlaging/kaffekoking. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Ser for meg at en 2 kg flaske varer maks 2 uker med vårt bruk. vet ikke hvor mye en 10 kg flaske koster å fylle men tror det er rundt 400... Altså:2kg - 200,- 10kg - 400,- Vi skal bo i båten store perioder av året, så her kan det være mye å spare... Hvilken kobling er det på bavaria orginalt da? Har forstått det slik at det er statoil ventil... Jeg bor i båten. Har 2 kg flasker fra Aga. Det er plass til 2 flasker. En flaske varer i ca en måned. Skulle gjerne hatt større, så jeg følger prosjektet ditt med interesse. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Det sier vell strengt tatt mer om din bruk av båten, enn 2 kg. flaska! 2 kg. på to sessonger er veldig lite... Men det viser jo at to kg. klarer seg i massevis i de fleste båter. Vi har 6 kg i en annen båt. Å den skiftes et ca 3-4 ganger i året. Kanskje det gjør det -men om man ser på timetallet pr sesong ligger vi på omtrent det dobbelte av normalen. Vi bruker båten ca 100 timer/sesong. Skal dog sies at vi ikke drikker kaffe - men vi lager god mat. Og varme rundstykker til frokost. Kan kanskje (?) ha noe å si at vi har en ny og moderne komfyr som er effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Kan kanskje (?) ha noe å si at vi har en ny og moderne komfyr som er effektiv. Tvilsomt. Det sier mer om menyen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Blir mye rundtsykker ja. Og hjemmelagd lasagne Generelt ville jeg vært veldig forsiktig med gass i Bavaria. Har hørt at de får problemer med løs kjøl og lekkende mantaufester av gassinstallasjon Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Carpediem skal vel bo i båten så dermed er vel dette mer interessant enn for oss "vanlig" sommerbrukere. Hansen har to *2 kg og det holder nok i massevis for oss. Nå får jeg bare 1 fl fra Tyskland og oppover, men vi får satse på at det holder. Blir neppe populær på Norwegian om jeg kommer med en 2 kg i sekken... Noen som forresten vet om det er mulig å få tak i denne "norske typen" i Tyskland/Sverige/Danmark? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.