Carpediem Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2008 I løpet av sommeren så blir det instalert 10 kg flaste i Carpe Diem, på egen patent! Skjønner at folk greier seg med 2x2 kg til normal bruk... Det er ikke så mye stress å skifte flaska. Men dette blir nok et økonomisk spørsmål. Å til alle så er skeptisk til gass flaska! Tror faktisk det er mange ting som er like farlig som den gass flaska, for eksempel en vifteovn. Bare spranget fra brygga og ombord i farkosten kan være farligere! Nei, hold dere hjemme og selg båten! Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Løfter denne, og lurer på hvilken gasskobling det er standard på Bavaria! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Løfter denne, og lurer på hvilken gasskobling det er standard på Bavaria! Vår ble levert med norsk og int standard. Ligger løst i ved siden av flasken. Det blir satt inn en flaske av LP i Danmark Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Løfter denne da jeg så en 27 Sport som fikk ettermontert gassbluss i wetbar ute, dvs. over kjøleskapet og under lokket til vasken. Så veldig fint ut, og gasskolben ble montert i skottet bak vetbaren med dør og perfekt plass til en 2 kg kolbe. Dette så så bra ut at jeg fikk umiddelbart lyst på det samme. Vil da i såfall få full fleksibilitet med 220 V, sprit og gass. Ser også at endel andre BMB Sport har ettermontert gass (både i finn annonser og denne tråden. Noen med flere erfaringer rundt dette med etterinnstalasjon (type bluss osv.) ? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ingen med innspill på her? Kanskje dere benytter denne eller denne og er fornøyde med disse løsningene? Sitér dette innlegget Link to post
Tuppelure Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hei, vi har Bavaria 27 Sport hvor det er montert gass opp med 2 bluss i (ved) wetbaren og gass flasken akkurat som du beskriver (mulig det er vår du har sett) Dette ble montert på Lunde båt ifjor. Vi er super fornøyde Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hei Lise, Da tror jeg kanskje det var deres båt jeg så hos Lunde i fjor. Jeg fikk påmontert baugspyd, og rett på andre siden jobbet Lunde med en 27 foter. Dette så veldig bra ut (tross endel møkk og glassfiberstøv underveis i prosessen ) . Jeg ble imponert over at gassblusset passet så bra over kjøleskapet samt den smarte løsningen med luka inn til oppbevaringsrommet til gassflaska i skottet rett bak/under festet til targabøylen på styrbord side. Var det Lunde som hadde løsningene og utstyret til hele montasjen? Ikke noe problemer med varme over kjøleskap? Husker du hva slags bluss de satte inn? Har dere beholdt det originale kokeapparatet nede i byssa? Er det noe jeg bør tenke på før jeg går igang (får Lunde) til å begynne med en slik installasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Tuppelure Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Mhemil : Jeg får ikke svart deg på IM ( feil oppstår) Skal sjekke papirene hjemme om prisen står der, får ikke gjor det før imorgen. Har du evt en ordniær mailadr så kan jeg sende deg info der hvis jeg har det ? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 IM mottatt fint Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Har syslet litt med tanker omkring dette, men sålangt så har det kun endt med tanker.... Ombord hos oss så holder en 2kg. flaske til mellom 14 og 17 døgn med normal bruk av komfyren, da lages alt av mat på den og stekeoven er i daglig bruk til både frokost og middag.. Jeg har to 2.kg flasker om bord, hvor av den ene er reserve flaske og er rimelig godts skodd på en en fire ukers ferietur.... men skal være ærlig og si at jeg var bekymret sist sommer da jeg tidlig i ferien måtte skifte flasken i Sverige på grunn av manglende viten om varighet på den mengden jeg hadde og når flasken sist var skiftet)... I Sverige så vokser ikke slike 2 kg. Statoilflasker med hurtigkobling på trær, men hadde alltid en mulighet i å kjøpe en ny flaske og trykkredusksjonsventil av svenk utgave og dermed berge meg den veien... Dyrt er det å bytte disse flaskene ja, koster meg 199 kroner på Stasjonen for 2. kg.... men det blir ikke så mange hundrelappenene i året uansett for oss.... en 600 kroner +/- 200 litt avhengig av bruken... Hadde jeg hatt flere forbrukere som sniffet i seg propan/butan så hadde jeg nok gått over til noen større uten tvil, men nå er jeg i tvil... Det er nok fullt mulig å bygge om kassen, men er litt usikker på om den er samme sted på de nye båtene som på oss med gammelbåter (bb side unde sittebenken med boks montert i kvadrantrommet). Jeg har kommet så langt i planleggingen at jeg har funnet ut at jeg har god plass under boksen ned mot kvadrantrommet og demed kan bygge en dypere boks lages som kan romme en 11 kg? grp flaske eller noe annet på en enkel måte og benytte samme drenering av boksen... mulig er det ja, men om jeg gidder dette er annen sak.... kost/nytte verdien er jeg noe usikker på.... og siden jeg har nok andre prosjekter å ta av samtidgi som jeg ogslå liker å bruke båten så blir det vel å kjøpe en tredje 2 kg flaske så klarer jeg i allefall 6 uker sammenhengende tur uten mulighet til å bytte flasker... som rekker til mitt bruk.. Hei Til samanlikning så fekk eg fyllt ein 10 kg og ein 5 kg flaska hjå Bonngass i Åsane, Bergen i går. Kr 310 NOK. Ask Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Gammel tråd men like aktuell for meg idag. Jeg har disse aga flaskene 2.8L Det er omgjort til gass ute i wetbAren min, men er meget kritisk til hvordan dette er gjort! For å bytte flaske MÅ jeg skru ut kjøleskapet, dra det det ut. Bøye meg inn der er det en udrenert delvis tett trekasse som gassen står oppe i. Det er lagt opp skikkelig med slanger og stengeventiler osv så det er greit. Men selve kassen og tilgjengelighet er kritikkverdig! En flaske varer for oss ca 10-14 dager da all mat blir laget oppe og ikke nede. Sant vi ikke ligger på landstrøm. Men hvor kan jeg lage til/få plassert dette på en ny plass i en 33sport? Og ikke minst det er jo nesten ingen som har disse flaskene så sliter med å bytte de! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Er det denne AGA Blå du har Så sjekk at det ikke er fra denne serien. http://www.tv2.no/a/3548378 Høres ikke ut som et gassopplegg som jeg ville hatt i min båt. Er det ikke en plass du kan få montert en slik http://www.neptus.no/index.php?p=6-6-6 Så opplegget kan bli lovlige. Flasker har de fleste ESSO stasjoner "Grasmyr" og TESS Porsgrunn har eller skaffer de. Er flaskene "nye" fyller http://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/ Heistad de. Redigert 15.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MaSa Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Skal sjekke nummeret, er den flasken ja. Nei jeg liker ikke gassopplegget. Har sjekket disse kassene, men da må jeg ha den på badeplattformen og det vil jeg lest ikke! Jeg har idAg vært på esso grasmyr , esso og Statoil på lasses, lpg stasjonen på nylende, Statoil nylende og ingen hadde disse 2 kg flaskene. Jeg byttet den jeg hadde som var 2,75 i Lillesand i fjor og fikk en 2,8 i retur. Skal se om salen har i morgen. Så vil jeg undersøke litt rundt hvordan jeg kan plassere en slik gasskasse. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Haugerud burde være bankers mener han hadde flere i i fjor.. to år siden jeg byttet på TESS, de skaffer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MaSa Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Da tar jeg en ny runde imorgen.Men er det noen i området vårt(grenland) som driver med instalasjon av slikt i båter så det blir godkjent?Eventuelt er det noen som sitter med en tegning over hvordan ett slikt anlegg skal se ut?Hvor det skal være rør, hvor det skal være slange, hvor lange slanger kan brukes, hvor magnet/stengeventil skal plasseres, lekkasjetester skal plasseres osv? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
raymondromsdal Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Er det noen som har testet gassdrevet kjøleskap i båt? Som camping og bobil? Beklager litt ot Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Da tar jeg en ny runde imorgen. Men er det noen i området vårt(grenland) som driver med instalasjon av slikt i båter så det blir godkjent? Eventuelt er det noen som sitter med en tegning over hvordan ett slikt anlegg skal se ut? Hvor det skal være rør, hvor det skal være slange, hvor lange slanger kan brukes, hvor magnet/stengeventil skal plasseres, lekkasjetester skal plasseres osv? Her står det som skal til og en gassvarsler er et must. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580?q=gassfyrte Lett versjon http://home.online.no/~jeppejul/Gass_i_bat.html Vet ikke om Haugerud er gassmontør fremdeles.. Wector Yacthing AS 3960 STATHELLE 35 96 87 60 arne@wector.no http://www.norboat.no/norboat-utorisasjon/finn-din-autoriserte-norboat-medlem/ Redigert 15.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MaSa Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Da vet jeg hvorvidt disse 2 kg flaskene er umulig å få tak i!! De har gått ut! Og kommer ikke tilbake på markedet! Jeg har skaffet med 2 nå som ikke var levert inn ennå. Men da er det ikke noe spørsmål engang jeg MÅ bygge om anlegget Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hvis det er snakk om AGA type 2012 propanbeholder, så har den ikke "gått ut". Problemet mange har hatt med tyske båter er tilsvarende tysk flaske er 215 mm dia. 2012 flaska er 230 mm. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Er den ja, fikk beskjed av 2 forhandlere nå om at den går ut i år og blir ikke tatt inn igjen.. Merkelig. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Dette svarte AGA i fjor. Kan akvkrefte rykte. 2 kg propan skal inngå i AGA sitt sortiment. AGA har ingen planer om å endre på dette. MVH AGA Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MaSa Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Takk Roger , haugerud kontaktet aga nå ig de sa det ikke utgår :) Men fant en slik merket med 11 hos han som kunne være feil. Sa fra til han , det hadde han ikke hørt om. Og aga svarte han på tlf mens jeg var der at de ikke hadde info/kunnskap om Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Roger jo Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 De har korntidsminne hos AGA 2011er lenge siden. http://www.moss-avis.no/nyheter/aga-tilbakekaller-2-kg-propanflasker-1.6381069 http://www.askim.kommune.no/askim-brann-og-redning-informerer.4984261-195261.html http://www.tv2.no/a/3548378 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larss Svart 14.November.2015 Link til dette innlegget Svart 14.November.2015 Gammel tråd men like aktuell for meg idag. Jeg har disse aga flaskene 2.8L Det er omgjort til gass ute i wetbAren min, men er meget kritisk til hvordan dette er gjort! For å bytte flaske MÅ jeg skru ut kjøleskapet, dra det det ut. Bøye meg inn der er det en udrenert delvis tett trekasse som gassen står oppe i. Det er lagt opp skikkelig med slanger og stengeventiler osv så det er greit. Men selve kassen og tilgjengelighet er kritikkverdig! En flaske varer for oss ca 10-14 dager da all mat blir laget oppe og ikke nede. Sant vi ikke ligger på landstrøm. Men hvor kan jeg lage til/få plassert dette på en ny plass i en 33sport? Og ikke minst det er jo nesten ingen som har disse flaskene så sliter med å bytte de! Hei Er det plass til å sette inn en slik hvit plastluke aktenfor wetbaren? Og der inne kan en sette inn en blå kontainer for oppbevaring av gassflaske ( med drenering osv) ? Jeg hadde en plan om dette nå i vinter. larss Sitér dette innlegget Link to post
mb_belinda Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Hei Er det plass til å sette inn en slik hvit plastluke aktenfor wetbaren? Og der inne kan en sette inn en blå kontainer for oppbevaring av gassflaske ( med drenering osv) ? Jeg hadde en plan om dette nå i vinter. larss I vår 32 sport har vi en slik luke ved siden av trinnet som går opp til dollbordet. Bak luken er det skrudd/limt fast en drenert tett glassfiberkasse, hvor det er plass til 2 av de blå AGA flaskene. Jeg tror dette er blitt montert hos Lunde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.