"Mathilde" Startet 18.Januar.2008 Del på Facebook Startet 18.Januar.2008 I perioder i sommer la jeg merke til at kompressoren til kjøleboksen nærmest gikk konstant. I vinter kommer jeg til å etterisolere boksen og har selvsagt tro på at dette kan gi en bedring. Har likevel mistanke om at det er behov for påfyll av kjølemedie. Noen som har erfaring med dette? Kan jeg på noen måte sjekke beholdingen av kjølemedie? Hvordan sjekker jeg for eventuelle lekkasjer? Er påfyll noe man kan utføre selv, eller må dette gjøres av fagmann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Vet ikke om det er noe av det samme som AC i bil, men bilen til samboeren har litt ulyder når knappen til AC'en står på. Fikk tips om at det kunne være litt lite kjølemedie i systemet. Spurte hvordan dette ble etterfylt, fikk da vite at det var en stor jobb.. bilen måtte stå i et par timer, deretter måtte systemet kobles til noe trykksystem som bytta ut og fylte nytt kjølemedie på. Det hele kostet noen tusen i arbeid og veske.. står vel under trykk disse sakene, så det er vel litt arbeid og ikke som å fylle på vann på bilen :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Tviler å at det er en noe stor jobb. Jeg fikk etterfylt et anlegg jeg hadde på en tidligere båt (av en kjøleteknikker). Jeg mener det tok noen få minutt. Det er vel snakk om fylle kjølemedium (Freon 12?) , da er det bare å koble til flasken og frese inn skulle jeg tro. Men snakk med ordentlige fagolk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Det er ikke stor jobb, men man må ha utstyr og kompetanse (kjøleteknikker). På de fleste er det ventil for påfylling. Men hvis det er for lite, er det mest sansynelig lekasje også, og det er det litt jobb å finne og reparere, og er vel sjelden lønnsomt. Hvis den går hele tiden, er det mere sansynelig at isolasjonen er for dårlig, for mye varer å kjøle, eller at kapasiteten er redusert fordi aggregatet ikke blir kvitt varmen. Det anlegget gjør, er at det trekker ut varmen av innholdet i boksen, og kvitter seg med den ved aggregatet. Derfor er det viktig med god lufting, og så kjølig luft(fra bunn av båten) som mulig. Veldig mange aggregat(kompressordel) står i for tette rom, og fører til redusert effekt og unødvendig høyt strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Hvordan sjekker jeg for eventuelle lekkasjer? Er påfyll noe man kan utføre selv, eller må dette gjøres av fagmann? Glem det. Her er det enten eller. Kjøleskap bruker idag R134a CH2FCF3 tetrafluoretan gass med kokepunkt på –26 °C. Før ble det brukt freongass KFK R12 - Diklordifluormetan som idag er forbudt. Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting. I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt. Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke. Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Fikk fylt opp med nytt kjølemedie i fjor hos Thermocold AS i Fredrikstad, tok bare noen minutter og kostet under tusenlappen, imitt tilfelle så fungerte boksen dårlig, etter påfylling så ble pilsen god og kald igjen Servicteknikkeren som sjekket anlegget ombord hos oss sa at det ikke er uvanlig at det lekker ut gass i kjøleanleggene i båter og spesiellt i løpet av vinteren når anleggene ikke er i bruk og det er kaldt. Han mente at problemet er at pakkninger blir stive og at rørene endret seg bittelitt i tempraturskifeter i løpet av vinteren og derav lekasjer. Ut i fra vår erfaring kan det se ut til og stemme bra med hans forklaring, for anlegget har funger upåklagelig i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Glem det.Her er det enten eller. Kjøleskap bruker idag R134a CH2FCF3 tetrafluoretan gass med kokepunkt på –26 °C. Før ble det brukt freongass KFK R12 - Diklordifluormetan som idag er forbudt. Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting. I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt. Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke. Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt. hmm... er du kjølemontør, eller ingenør? Siden du er så påstålig så håper jeg du har kunnskapen i orden i hvertfall, for det var helt nytt for meg at det er "enten eller" på både kjøleskap, frysere og andre lignende installasjoner. Gitt senario ved for lite kjøleveske er for eks. lekkasje i serviceventil, dårlige loddinger som har lekkasjer fra banking i høy sjø, transport, for lite påfylt gass fra fabrikk. Hvor gammelt er skapet? Mvh Kjølemontør Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Hvor gammelt er skapet? Har stått i båten siden den ble levert fra verftet i 2003. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har den vært slik hele tiden? Er noe rundt innstalasjonen forandret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Har stått i båten siden den ble levert fra verftet i 2003. Jeg anbefaler deg å skru ut skapet for å se hvordan gass det er(mest sannsynlig R134) som tidligere nevnt. Kontroler samtidig hvor mye væske det er meningen at skapet skal inneholde. Ring til noen kjølemontør i nærheten( evt bilverksteder) og hør hva de skal ha for jobben, tipper du kommer langt med 300-500kr, kanskje til og med til "kakekassa"... :) Lykke til. Hvor i Åbyfjorden ligger du forresten? Har noen venner med hytte der så har vært innom der mange ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Reagerte på dette spesielt nå i sommer. Da la jeg merke til at aggregatet i lengre perioder gikk hele tiden, avbrutt av jevnlige korte stans - deretter umiddelbar ny oppstart. Temperaturen i boksen svingte også ganske mye. Så etter en dag eller to, roet det seg ned og boksen fungerte igjen normalt. Isolasjonen rundt boksen er uforandret (les: i dårligste laget). Dette skal jeg gjøre noe med uansett hva. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Lykke til. Hvor i Åbyfjorden ligger du forresten? Har noen venner med hytte der så har vært innom der mange ganger. Helt innerst og vest i fjorden. Her har det ligget en liten båthavn helt frem til siste sesong 2007. Denne flyttes nå noen hundre meter lengre ut i fjorden. Havnen skal utvides og det blir helt nytt bryggeanlegg. Det blir både flytebrygger og faste brygger mot fjellsiden. Spennende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Høres ut som det er verdt å sjekke om det trengs påfyll. Pleier å stå på en lapp på kompressoren hva slags kjøleveske det er. Hvis det er boks du har, er det greit å slippe å ta ut hele greia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 (redigert) Kompressoren står separat under babord benk. Derfra går det rør inn i boksen til varmeveksleren (regner med at det heter det??). Det er derfor ikke bare å demontere dette opplegget, siden selve boksen er montert fast i innredningen. Ser ut til at jeg må få en reparatør ut til båten. Redigert 18.Januar.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Helt innerst og vest i fjorden. Her har det ligget en liten båthavn helt frem til siste sesong 2007. Denne flyttes nå noen hundre meter lengre ut i fjorden. Havnen skal utvides og det blir helt nytt bryggeanlegg. Det blir både flytebrygger og faste brygger mot fjellsiden. Spennende prosjekt. Aha, jeg leter litt etter ny båtplass i de områdene så dette var av litt interesse om det er plass til andre enn hytteeiere/beboere der... Setter stort pris på en link, eller et telefonnr om du har noe! :) Du får si ifra om det skulle være at du ikke fikk ordnet opp i ditt kjøle problem så kan jeg sikkert ta en liten titt på det nærmere sommeren. Har båten i Tønsberg i vinter, men skal oppover til bamble traktene igjen siste helgen i påsken om været tillater det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Kompressoren står separat under babord benk. Derfra går det rør inn i boksen til varmeveksleren (regner med at det heter det??). Det er derfor ikke bare å demontere dette opplegget, siden selve boksen er montert fast i innredningen. Ser ut til at jeg må få en reparatør ut til båten. Da kan det være at jobben koster litt mer enn annslaget mitt :( Uansett er det ganske sannsynlig mangel på gass som en mulig årsak... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 (redigert) Mathilde her har du et par alternativer og ringe og høre med som ikke er så langt unna deg: Kragerø: Skauen Elservice Årøsvingen 35 99 08 00 Larvik : FeH Kjøleteknikk Leif Eriksensvei 4A 33 19 26 21 Kan vel hende at de her kan ta en tur ombor og sjekke eller kansje de kan møte deg et sted nærme som du kan bringe båten. Redigert 18.Januar.2008 av Bavaria 40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Takk for det Bavaria 40. - - - - - Aha, jeg leter litt etter ny båtplass i de områdene så dette var av litt interesse om det er plass til andre enn hytteeiere/beboere der... Setter stort pris på en link, eller et telefonnr om du har noe! :) Du får si ifra om det skulle være at du ikke fikk ordnet opp i ditt kjøle problem så kan jeg sikkert ta en liten titt på det nærmere sommeren. Har båten i Tønsberg i vinter, men skal oppover til bamble traktene igjen siste helgen i påsken om været tillater det. Har sendt deg en IM, fått den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Har sendt deg en IM, fått den? Tusen takk! Prøver å ta kontakt allerede på mandag så får vi se hva fremtiden bringer! :) Lykke til med problem løsing! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 19.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Det ordner seg sikkert. Takk for gode råd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirion Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Noen som har forsøkt å etterfylle selv med slike? http://www.shopwiki.com/Interdynamics%2BR-134a%2BRefrigerant%2BRefill&anno=2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Glem det. Her er det enten eller. Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting. I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt. Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke. Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt. Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men vert å forsøke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Glem det. Her er det enten eller. Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting. I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt. Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke. Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt. Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men verdt å forsøke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 (redigert) Ser at det er min gamle tråd som her er løftet opp. Etter mye frem og tilbake viste det seg at det ikke var lekkasje i anlegget mitt, men en dårlig elektrisk kontakt. Oppdaget det ved en tilfeldighet ifb med en jobb i sikringssakpet. Skrudde fast ledningen og vips..så hadde jeg fått meg "ny" kjøleboks Redigert 12.Februar.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men verdt å forsøke. Har du lekkasje nytter det lite å etterfylle noe som helst. Punktum finale. Finn lekkasjen, tett den, eventuellt bytt fordamper. (De fleste defekte kjøleskap er punktert ved at eieren har avrimet fordamperen med kniv) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.