Jump to content

Påfyll av kjølemedie (kjøleboks)


"Mathilde"

Recommended Posts

I perioder i sommer la jeg merke til at kompressoren til kjøleboksen nærmest gikk konstant. I vinter kommer jeg til å etterisolere boksen og har selvsagt tro på at dette kan gi en bedring. Har likevel mistanke om at det er behov for påfyll av kjølemedie. Noen som har erfaring med dette? Kan jeg på noen måte sjekke beholdingen av kjølemedie? Hvordan sjekker jeg for eventuelle lekkasjer? Er påfyll noe man kan utføre selv, eller må dette gjøres av fagmann?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er noe av det samme som AC i bil, men bilen til samboeren har litt ulyder når knappen til AC'en står på.

Fikk tips om at det kunne være litt lite kjølemedie i systemet.

Spurte hvordan dette ble etterfylt, fikk da vite at det var en stor jobb.. bilen måtte stå i et par timer, deretter måtte systemet kobles til noe trykksystem som bytta ut og fylte nytt kjølemedie på. Det hele kostet noen tusen i arbeid og veske..

står vel under trykk disse sakene, så det er vel litt arbeid og ikke som å fylle på vann på bilen :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Tviler å at det er en noe stor jobb. Jeg fikk etterfylt et anlegg jeg hadde på en tidligere båt (av en kjøleteknikker). Jeg mener det tok noen få minutt. Det er vel snakk om fylle kjølemedium (Freon 12?) , da er det bare å koble til flasken og frese inn skulle jeg tro. Men snakk med ordentlige fagolk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke stor jobb, men man må ha utstyr og kompetanse (kjøleteknikker). På de fleste er det ventil for påfylling. Men hvis det er for lite, er det mest sansynelig lekasje også, og det er det litt jobb å finne og reparere, og er vel sjelden lønnsomt. Hvis den går hele tiden, er det mere sansynelig at isolasjonen er for dårlig, for mye varer å kjøle, eller at kapasiteten er redusert fordi aggregatet ikke blir kvitt varmen. Det anlegget gjør, er at det trekker ut varmen av innholdet i boksen, og kvitter seg med den ved aggregatet. Derfor er det viktig med god lufting, og så kjølig luft(fra bunn av båten)

som mulig. Veldig mange aggregat(kompressordel) står i for tette rom, og fører til redusert effekt og unødvendig høyt strømforbruk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan sjekker jeg for eventuelle lekkasjer? Er påfyll noe man kan utføre selv, eller må dette gjøres av fagmann?

Glem det.

Her er det enten eller.

Kjøleskap bruker idag R134a CH2FCF3 tetrafluoretan gass med kokepunkt på –26 °C.

Før ble det brukt freongass KFK R12 - Diklordifluormetan som idag er forbudt.

Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting.

I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt.

Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke.

Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk fylt opp med nytt kjølemedie i fjor hos Thermocold AS i Fredrikstad, tok bare noen minutter og kostet under tusenlappen, imitt tilfelle så fungerte boksen dårlig, etter påfylling så ble pilsen god og kald igjen :drink::flag: Servicteknikkeren som sjekket anlegget ombord hos oss sa at det ikke er uvanlig at det lekker ut gass i kjøleanleggene i båter og spesiellt i løpet av vinteren når anleggene ikke er i bruk og

det er kaldt. Han mente at problemet er at pakkninger blir stive og at rørene endret seg bittelitt i tempraturskifeter i løpet av vinteren og derav lekasjer. Ut i fra vår erfaring kan det se ut til og stemme bra med hans forklaring, for anlegget har funger upåklagelig i etterkant. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glem det.

Her er det enten eller.

Kjøleskap bruker idag R134a CH2FCF3 tetrafluoretan gass med kokepunkt på –26 °C.

Før ble det brukt freongass KFK R12 - Diklordifluormetan som idag er forbudt.

Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting.

I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt.

Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke.

Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt.

 

hmm... er du kjølemontør, eller ingenør?

Siden du er så påstålig så håper jeg du har kunnskapen i orden i hvertfall, for det var helt nytt for meg at det er "enten eller" på både kjøleskap, frysere og andre lignende installasjoner.

 

Gitt senario ved for lite kjøleveske er for eks. lekkasje i serviceventil, dårlige loddinger som har lekkasjer fra banking i høy sjø, transport, for lite påfylt gass fra fabrikk.

 

Hvor gammelt er skapet?

 

Mvh

 

Kjølemontør

Link to post
Share on other sites

Har stått i båten siden den ble levert fra verftet i 2003.

 

Jeg anbefaler deg å skru ut skapet for å se hvordan gass det er(mest sannsynlig R134) som tidligere nevnt.

Kontroler samtidig hvor mye væske det er meningen at skapet skal inneholde.

 

Ring til noen kjølemontør i nærheten( evt bilverksteder) og hør hva de skal ha for jobben, tipper du kommer langt med 300-500kr, kanskje til og med til "kakekassa"... :)

 

Lykke til. Hvor i Åbyfjorden ligger du forresten? Har noen venner med hytte der så har vært innom der mange ganger.

Link to post
Share on other sites

Reagerte på dette spesielt nå i sommer. Da la jeg merke til at aggregatet i lengre perioder gikk hele tiden, avbrutt av jevnlige korte stans - deretter umiddelbar ny oppstart. Temperaturen i boksen svingte også ganske mye. Så etter en dag eller to, roet det seg ned og boksen fungerte igjen normalt.

 

Isolasjonen rundt boksen er uforandret (les: i dårligste laget). Dette skal jeg gjøre noe med uansett hva.

Link to post
Share on other sites

Lykke til. Hvor i Åbyfjorden ligger du forresten? Har noen venner med hytte der så har vært innom der mange ganger.

 

Helt innerst og vest i fjorden. Her har det ligget en liten båthavn helt frem til siste sesong 2007. Denne flyttes nå noen hundre meter lengre ut i fjorden. Havnen skal utvides og det blir helt nytt bryggeanlegg. Det blir både flytebrygger og faste brygger mot fjellsiden. Spennende prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Kompressoren står separat under babord benk. Derfra går det rør inn i boksen til varmeveksleren (regner med at det heter det??). Det er derfor ikke bare å demontere dette opplegget, siden selve boksen er montert fast i innredningen. Ser ut til at jeg må få en reparatør ut til båten.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt innerst og vest i fjorden. Her har det ligget en liten båthavn helt frem til siste sesong 2007. Denne flyttes nå noen hundre meter lengre ut i fjorden. Havnen skal utvides og det blir helt nytt bryggeanlegg. Det blir både flytebrygger og faste brygger mot fjellsiden. Spennende prosjekt.

 

Aha, jeg leter litt etter ny båtplass i de områdene så dette var av litt interesse om det er plass til andre enn hytteeiere/beboere der... Setter stort pris på en link, eller et telefonnr om du har noe! :)

 

Du får si ifra om det skulle være at du ikke fikk ordnet opp i ditt kjøle problem så kan jeg sikkert ta en liten titt på det nærmere sommeren. Har båten i Tønsberg i vinter, men skal oppover til bamble traktene igjen siste helgen i påsken om været tillater det.

Link to post
Share on other sites

Kompressoren står separat under babord benk. Derfra går det rør inn i boksen til varmeveksleren (regner med at det heter det??). Det er derfor ikke bare å demontere dette opplegget, siden selve boksen er montert fast i innredningen. Ser ut til at jeg må få en reparatør ut til båten.

 

Da kan det være at jobben koster litt mer enn annslaget mitt :(

Uansett er det ganske sannsynlig mangel på gass som en mulig årsak...

Link to post
Share on other sites

Mathilde her har du et par alternativer og ringe og høre med som ikke er så langt unna deg:

 

Kragerø: Skauen Elservice

Årøsvingen 35 99 08 00

 

Larvik : FeH Kjøleteknikk

Leif Eriksensvei 4A 33 19 26 21

 

Kan vel hende at de her kan ta en tur ombor og sjekke eller kansje de kan møte deg et sted nærme som du kan bringe båten.

Redigert av Bavaria 40 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det Bavaria 40.

 

- - - - -

 

Aha, jeg leter litt etter ny båtplass i de områdene så dette var av litt interesse om det er plass til andre enn hytteeiere/beboere der... Setter stort pris på en link, eller et telefonnr om du har noe! :)

 

Du får si ifra om det skulle være at du ikke fikk ordnet opp i ditt kjøle problem så kan jeg sikkert ta en liten titt på det nærmere sommeren. Har båten i Tønsberg i vinter, men skal oppover til bamble traktene igjen siste helgen i påsken om været tillater det.

 

Har sendt deg en IM, fått den?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Glem det.

Her er det enten eller.

Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting.

I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt.

Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke.

Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt.

 

Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men vert å forsøke.

Link to post
Share on other sites

Glem det.

Her er det enten eller.

Enten har du gass i systemet, eller ikke. Det finnes ingen mellomting.

I tilfelle må noe ha gått galt under produksjonen av skapet ditt.

Har du lekkasje er gassen vekk. Enkelt og greit. Og skapet virker ikke.

Er anlegget tett, og du har problemer, er det andre ting som er galt.

 

Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men verdt å forsøke.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er min gamle tråd som her er løftet opp. Etter mye frem og tilbake viste det seg at det ikke var lekkasje i anlegget mitt, men en dårlig elektrisk kontakt. Oppdaget det ved en tilfeldighet ifb med en jobb i sikringssakpet. Skrudde fast ledningen og vips..så hadde jeg fått meg "ny" kjøleboks :cool::lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en det en som uttaler seg som ekspert uten å være det. Det er helt vanlig å løse problemer med dårlig kjøling/kompressor som går hele tiden ved å etterfylle kjølemdium. Hjelper selvsagt ikke om det er en større lekkasje eller om det er noe annet som er problemet men verdt å forsøke.

Har du lekkasje nytter det lite å etterfylle noe som helst. Punktum finale.

Finn lekkasjen, tett den, eventuellt bytt fordamper. (De fleste defekte kjøleskap er punktert ved at

eieren har avrimet fordamperen med kniv)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...