Jump to content

Hvem selger munthers avfukter


ooma

Recommended Posts

Jeg er havnet i den situasjonen at konemor har bedt meg kjøpe en Munthers. Har god erfaring med to andre avfuktere av den "vanlige" billigere typen, men ser at disse har sine klare begrensninger i vinterhalvåret.

Har jo selvsagt forklart konemor at det finnes bedre alternativer men at de er dyrere. "Kjøp en" var kommentaren umiddelbart fra konemor.

(Her i Bergen er det jo fuktig uavhengig av temperatur........ så at behovet er der er jo en kjennsgjerning!)

 

Så spørsmålet er kort: Hvem selger disse, og hvordan er prisene?

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer også til å kjøpe an avfukter til våren og da blir det enten den som Lykkeliten III viser til eller Honeywell sin fra samme butikk

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20954810

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke for å starte noen diskusjon rundt dette.....men min lufttørker fra Clas Ohlson til 1.300,-

Har en slik en. Dessuten en litt større fra Woods som jeg disponerer tidvis. Er veldig fornøyd generelt, men synes den virker for dårlig i kalde perioder. Dessuten iser den ned om den ikke har tilsyn og det blir kalt. Dette medfører at jeg må stenge den av når det er kaldt og jeg ikke kan følge det opp.

 

Har så mange kjekke bruksområder for avfukter basert på erfaringene med disse to at jeg derfor har besluttet (dvs konemor har) å anskaffe en i en liga høyere. Vet hva avfuktere i denne ligaen kan utføre til sammenligning etter å ha hatt ISS skadeservice på besøk i kjellergulvet mitt etter at en rørlegger var litt uheldig å forårsake en større lekkasje. (forsikringssak - på rørleggeren sitt selskap)

Oso

Link to post
Share on other sites

Munters avfuktre er noen av de beste som finnes på markede men det finnes også hos Proff norge dette er profosjonelle avfuktre som er driftsikre og tåler røff behandling.

Men alle avfuktre har sine begrensning siden disse har et bruks område som er optimalt på 20 grader og 60%rh

Jo kaldere det blir jo mindre efekt siden kald luft ikke kan holde på svært mye fuktighet .

Når gradestokken går under 10 grader + da er det lite efekt igjen i avfukteren.

Men hadde valgt en fra Munters :sailing:

www.songembf.com

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at en Munthers er mye bedre enn den jeg har, men trenger man det ?

Ut i fra de kommentarene over så ser det slik ut ihvertfall.

 

Som dere ser av bildet mitt så har jeg en ovn like ved siden av.

Den har klart å holde tempen i båten over null (hittil), så jeg har ikke opplevd noen ising ennå.

Men det kan jo komme.

 

Ellers så har den relative fuktigheten lagt på 45 - 50 % de siste to månedene, og når jeg kjenner på sengetøyet er det helt fint. Jeg ser ihvertfall at den har effekt. Med en gang jeg åpner døren ut, stiger den relative fuktigheten.

 

Ellers er jo Malfix en bra og billig butikk. Tviler egentlig på at du finner den billigere noen annet sted(det var jo dette du egentlig spurte om :smiley: ).

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Ja det er gjerne nok. Vet egentlig ikke hva det bør være.

Jeg vil jo ikke tørke ut treverket i båten heller...... :smiley:

Men hva er da tørt nok ?

 

Er det noen som vet hva den relative luftfuktigheten bør ligge på for å ungå fuktskader ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Luftavfukter Munthers (Den eneste som virker under 4oC) kr 12.500,-

 

Munthers skriver:

 

munthers2.jpg

 

Dette er ikke lengre sant, såvidt jeg kan skjønne. Påstanden gjaldt kanskje dengang alle avfuktere fungerte etter kjøleprinsippet, dvs, luften ble avkjølt for å kondensere ut vanndamp. De nyere avfukterne som bruker absorpsjon i silikagel etterfulgt av oppvarming og deretter nedkjøling basert på inntaksluften, fungerer helt ned mot frysepunktet.

 

ruby_dry.jpg

 

Jeg har to avfuktere som funker etter dette prinsippet, en Delonghi og en Ruby Dry. Prisen for hver av dem ligger (lå?) mellom 1500 og 2500 (avhengig av forhandlers humør).

 

Det skulle være helt unødvendig å punge ut med 12.500 for å holde båten tørr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...