Jump to content

ladeproblemer perkins 4236


LarsL

Recommended Posts

Jeg har en perkins 4236 med 2 dynamoer. En 12V og en 24V. 12V dynamoen lader bra.

Men spørsmålet mitt er 24V dynamoen. For at den skal koble inn må jeg ruse opp turtallet til 2200.

Da kobler den inn så kan jeg slakke av igjen og da ladder den.

Hva er det som gjør at jeg må ruse for å få ladingen i gang??

Link to post
Share on other sites

Det kan jo og være et rele som gir spenning til D+ på 24V dynamoen. Man bruker da en ladelampe for 24V eller en motstand med tilsvarende verdi for å få riktig spenning eller strøm om man vil. Det kan være at årsaken til problemet er en dårlig kontakt på veien. Det er lett for at det kan skje i båt.

 

Voltmeteret må nok frem, da får du et bedre overblikk.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke D+ vet ikke om der er spenning. Jeg har bare en ladelampe den er nok til 12Ven tror jeg.

Det sikkert rette at den ladelampen er for 12V dynamoen.

 

Da følger du ledningen fra D+ på 24V dynamoen og ser hvor spenningen skal komme fra. Siden du ikke har mer enn 1 lampe er det sikkert en motstand i stedet. Når du måler på motstanden vil det være 24V på ene siden noen få volt på andre siden. Dette er nok til at ladingen kommer i gang etter start. Når ladingen er i gang vil du ha ca 24V++ på begge sider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...