Jump to content

Varmeapparat i båt


Tommy_H.

Recommended Posts

Holder i disse dager på med å montere varmeapperat (defroster) i båten. Det er litt av en drittjobb å komme til med slanger og ledninger.

Er det ikke litt rart at i en 2006 mod. båt til over millionen så er varmeapperat ekstrautstyr!?! Tenk om det hadde vært slik i bilene....

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

For meg er det nesten like rart at når noen bestiller en båt til over en million at de da ikke sørger for å få slikt utstyr fabrikkmontert når båten er ny. Vi bor tross alt nesten på Nordpolen, og varme er viktig for at familien skal ha det hyggelig ombord.

Kanskje ikke nødvendig - klimaet blir varmere ? :wink: , men jeg er for øvrig enig i resonementet. Jeg tenker særlig på varepumpeteknologien som jeg kan lite om, men som jeg tror burde være anvendelig i båt. Og da burde en tenke både kjøling og varme (som i bil).

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmeapparat i båt er rett og slett så dårlig utviklet at det er en skam.

 

Her har man varme fra motorens kjølesystem som slippes rett ut til friluft, så har vi varmvannberederen med en liten utnytelse av motorvarmen, så monterer man en dieselvarmer som varmer opp luft. Denne luften er så vanskelig å termostatstyre fordi endrer man flow et sted så endres temperaturen et annet sted. Drar vi det videre så har noen vindmøller med dumping resistorer i friluft når denne energien like godt kunne blitt dumpet i varmvannberederen.

Så drar man tykke luftrør med stort varmetap rundt i benker til tross for at disse er tykke og ikke passer i båt.

Så setter man opp en elektrisk varmeovn i motorrommet når varmvannberederen like gjerne kunne blitt benyttet til sentralvarme i tillegg til motor og motorromsvarmer.

Det finnes mange måter å gjøre dette på hvis man erkjenner at luftvarme kanskje ikke er optimalt i båt allikevel.

 

Logikken er ikke alltid lett å forstå, for den finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett at du har et varmeapparat, i en 4 kw Eber, og at du i tillegg skal montere defroster? Det er jo to vidt forskjellige varmesystemer med ulike bruksområder. Ville ikke kalt defrosteren for et varmeapparat, for den kan du ikke bruke når du vil, hvor du vil....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett at du har et varmeapparat, i en 4 kw Eber, og at du i tillegg skal montere defroster? Det er jo to vidt forskjellige varmesystemer med ulike bruksområder. Ville ikke kalt defrosteren for et varmeapparat, for den kan du ikke bruke når du vil, hvor du vil....

Jada, jeg har eberen også. Synes bare det er veldig greit med en defroster i tillegg, "gratis" varme. Det blir det jo litt kaldt i en kalesjebåt under gange på vestlandet en regnværsdag.....

Ardicen er jo ganske billig også, under 2000 kroner pluss slanger og uttak.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en defroster i tillegg til Mikuni luftvarmer. Slange fra Mikuni er koblet inn på defrostersystemet slik at jeg kan bruke defrosteren sammen med luftvarmeren dersom jeg ønsker skikkelig fres i varmluften.

 

Av de fire uttakene på defrosteren går to til dyser på frontrutene og to koblet sammen med slangene til cabinen.

 

Vi bruker ofte Mikuni luftvarmer til å begynne med under gange på kalde dager, for den varmer bedre enn defrosteren. Defrosteren er fin til vedlikeholdsvarme under gange når temperaturen har kommet opp på et nivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...