Tommy_H. Startet 18.Januar.2008 Del på Facebook Startet 18.Januar.2008 Holder i disse dager på med å montere varmeapperat (defroster) i båten. Det er litt av en drittjobb å komme til med slanger og ledninger. Er det ikke litt rart at i en 2006 mod. båt til over millionen så er varmeapperat ekstrautstyr!?! Tenk om det hadde vært slik i bilene.... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Folkevogn "boble" hadde jo hoppetau i hanskerummet....he he Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Ja, jeg har jo massevis av tau i båten, kansje det hadde vært enklere? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Hva slags apparat monterer du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 18.Januar.2008 Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 For meg er det nesten like rart at når noen bestiller en båt til over en million at de da ikke sørger for å få slikt utstyr fabrikkmontert når båten er ny. Vi bor tross alt nesten på Nordpolen, og varme er viktig for at familien skal ha det hyggelig ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 (redigert) For meg er det nesten like rart at når noen bestiller en båt til over en million at de da ikke sørger for å få slikt utstyr fabrikkmontert når båten er ny. Vi bor tross alt nesten på Nordpolen, og varme er viktig for at familien skal ha det hyggelig ombord. Kanskje ikke nødvendig - klimaet blir varmere ? , men jeg er for øvrig enig i resonementet. Jeg tenker særlig på varepumpeteknologien som jeg kan lite om, men som jeg tror burde være anvendelig i båt. Og da burde en tenke både kjøling og varme (som i bil). Redigert 19.Januar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Folkevogn "boble" hadde jo hoppetau i hanskerummet....he he En annen variant var at varmeapparatet hadde to innstillinger. Kaldt og iskaldt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 19.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hva slags apparat monterer du? Ardic 10 Kw med 4 uttak. Dette er 3 båten jeg monterer denne typen i. Fungerer helt fint, men 10 kw er nå litt drøyt. Mener jeg får like god varme utav 4 kw Ebersprecheren. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Varmeapparat i båt er rett og slett så dårlig utviklet at det er en skam. Her har man varme fra motorens kjølesystem som slippes rett ut til friluft, så har vi varmvannberederen med en liten utnytelse av motorvarmen, så monterer man en dieselvarmer som varmer opp luft. Denne luften er så vanskelig å termostatstyre fordi endrer man flow et sted så endres temperaturen et annet sted. Drar vi det videre så har noen vindmøller med dumping resistorer i friluft når denne energien like godt kunne blitt dumpet i varmvannberederen. Så drar man tykke luftrør med stort varmetap rundt i benker til tross for at disse er tykke og ikke passer i båt. Så setter man opp en elektrisk varmeovn i motorrommet når varmvannberederen like gjerne kunne blitt benyttet til sentralvarme i tillegg til motor og motorromsvarmer. Det finnes mange måter å gjøre dette på hvis man erkjenner at luftvarme kanskje ikke er optimalt i båt allikevel. Logikken er ikke alltid lett å forstå, for den finnes ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fugli Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 noen som har hørt om og kjøre båt når det er fine varme sommer dager? hehe bare tuller varmeapperat er bra og ha skulle ha hatt en sån skjøl jeg når jeg kjører om natta og kallasjen er på og ruta blir full av dugg :smiley: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Enig i synspunktene i innlegg # 9. Men poenget med tråden var vel ikke det optimale varmesystem, men galskapen i at noen kunne finne på å kjøpe en familiebåt til + 1.3 mill uten varme ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 (redigert) Forstår jeg deg rett at du har et varmeapparat, i en 4 kw Eber, og at du i tillegg skal montere defroster? Det er jo to vidt forskjellige varmesystemer med ulike bruksområder. Ville ikke kalt defrosteren for et varmeapparat, for den kan du ikke bruke når du vil, hvor du vil.... Redigert 19.Januar.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tebi Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 "Bussvarmerene" er greie nok de. Men du mister fort noen kW når motorvarmen ligger litt under det angitte. Har du i tilegg lange uisolerte vannslanger og luftslanger med noen skarpe bøyer på er du kanskje ned i et par kW. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Forstår jeg deg rett at du har et varmeapparat, i en 4 kw Eber, og at du i tillegg skal montere defroster? Det er jo to vidt forskjellige varmesystemer med ulike bruksområder. Ville ikke kalt defrosteren for et varmeapparat, for den kan du ikke bruke når du vil, hvor du vil.... Jada, jeg har eberen også. Synes bare det er veldig greit med en defroster i tillegg, "gratis" varme. Det blir det jo litt kaldt i en kalesjebåt under gange på vestlandet en regnværsdag..... Ardicen er jo ganske billig også, under 2000 kroner pluss slanger og uttak. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Jeg har også en defroster i tillegg til Mikuni luftvarmer. Slange fra Mikuni er koblet inn på defrostersystemet slik at jeg kan bruke defrosteren sammen med luftvarmeren dersom jeg ønsker skikkelig fres i varmluften. Av de fire uttakene på defrosteren går to til dyser på frontrutene og to koblet sammen med slangene til cabinen. Vi bruker ofte Mikuni luftvarmer til å begynne med under gange på kalde dager, for den varmer bedre enn defrosteren. Defrosteren er fin til vedlikeholdsvarme under gange når temperaturen har kommet opp på et nivå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.