Jump to content

Sikring av gummijolle i daviter


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Har handlet daviter til båten. De er av den "billige" typen, rørformet og avtagbare. Maks vekt 175kg/par.

Valgte disse siden de kun vil bli brukt sporadisk.

Men er det noen av dere som har funnet en grei måte å sikre jolla på under gange? Er det nok å feste den bare i davitene, eller må den fortøyes i båten i tillegg?

 

Nå slipper jeg iallefall å kjøre rundt sånn som dette.

Bildet er tatt av en annen båtplassen-bruker i Sverige :smiley:

hilde_paa_tur.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt davitere på mine to siste båter, av typen ILAS. Jeg sikret alltid jolla m/motor inn mot båten, sørget for å avlaste vektbelastningen på daviterne, samtidig som jeg tjoret den fast for å unngå at det ble bevegelse i lasten.

 

Jeg er iferd med å montere davitere på min nye båt også, tilsvarende de jeg har hattfør, nemlig ILAS.

Link to post
Share on other sites

Hei Oteren.

Fant den først i katalogen til Seatronic ( www.seatronic.no ), men kjøpte den hos Navigare i Kristiansand.

Der bør du få minst like god pris som hos Seatronic der den kostet 3650,-.

 

Ligger under kategori "Gummibåter" på siden til Seatronic.

 

Navigare måtte bestille den , men det tok bare en dag før jeg fikk den.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er å legge jolla på flybridgen samt å montere en enkel kran. Alternativt inn under akterdekket. Da slipper en problem med joller som slenger frem og tilbake i daviter i dårlig vær. :yesnod:

Legges lettbåtene på flyen ligger de ofte i veien. Jeg synes det er bedre å ha divitene på sidene slik at båtene plasseres innenfor rekken på dekket. I verfall så lenge lettbåtene ikke er så store at de sperrer for passasjen på dekkspromenaden. Sonaren eller ROV èn er grei åha under akterdekket. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er en fornuftig måte å sikre gummibåten:

Jeg hadde anledning til å seile ved siden av Elwaroen som vist i innlegg #22 ganske lang tid på vei fra Havstensund i sommer. Mitt inntrykk var at linjeføringen mellom båt og daviter var like fin som det man kan se på båter med akterspeil. Legger ved et utsnitt av selve daviterfestet og daviterne. Minner om syrefaste ILAS davitere - som vel er en kopi av Whital (?) davitere.

 

snekkedaviter2.jpg

 

Denne måten å feste lettbåten hindrer at det blir for store momentkrefter hverken på festebolter i lettbåten eller daviterne. Jeg har fått skade både på davitere og på båt i hardt vær fordi jeg ikke har festet godt nok med tau/strekkbånd. Utbredelse av slike skader har kostet meg endel penger. Vær klar over at davitere og fester i lettbåt utsettes for store krefter ved stor bølger hvor det er hiv og rull i båten.

Link to post
Share on other sites

Den blir i prinsipper det samme som snapdaviter. Minus den fine fortøyningen du har i snappdaviter, Jeg ser mange som bruker den hengende jollen til "bagasjerom" når de er underveis. Det gjør nok en del med tyngdepunktet i moderskipet når dette er under en gitt størrelse. Jeg for min del vil ikke ha noe annet enn snap!

Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått skade både på davitere og på båt i hardt vær fordi jeg ikke har festet godt nok med tau/strekkbånd.

Hvordan har disse skadene artet seg?

 

Selv har jeg ILAS davitere - har byttet ut en bolt på hvert daviterfeste med en øyebolt, og fester fra øyebolten et "kryss" med stramt tau til gummibåten (festet foran og bak langs siden på gummibåten som er inn mot moderskipet). Dette skulle i alle fall bidra til å begrense store side-bevegelser

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2136/soerlandet_sommer_04_121.jpg

 

Ser ikke helt hvordan jeg skal få inn bildet her.....men følger du linken ser du en kraftig brakett og innfesting av daviter. Den har også forsterkninger på innsiden. Dette er på min forrige båt, en Skilsø....jeg skal ha tilsvarende på Spirit'n.

 

Holder på å lage en kopi eller et pro-versjon av papp, slik at Ilas kan lage en brakett ut sv det. Må gjøre all jobb selv, for Ilas stiller ikke opp. Produsenten har ikke kommet dit at de har fått konstruert braketter i samarbeid med Ilas ennå.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du må ta påhengeren av før du heiser jolla opp i davitene, synes snapdaviter er geniale. Lett å montere på badeplattformen og tar lite plass.

I tilegg er det svert enkelt for barn å komme seg ut og inn i gummi jolla samt å sette på å ta av påhengeren når jolla sitter fast i disse.

 

Det store minuset er: PASS TÆRNA ELLERS..... LÆRER DU DEG NYE BANNEORD!

 

Har også sett en løsning for montering av snapdaviter på snekke uten badeplatform. Det var brukt to syrefaste vinkler som var bøyd i riktig i forhold til hekken på båten og så montert disse snaperne på disse.

:wink::wink:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

På to båter har jeg hatt slike davitere som vist på bildet under. Bildet viser ikke daviterfestet godt, men det hadde en ekstra forsterkning nedover langs akterenden. I tillegg var det lagt inn aluminimumsskinne på innsiden på en av båtene og på enden av akterdekket på den andre båten. Jeg kunne gå oppe i RIBen uten at akterenden ga etter.

 

davitere.jpg

Link to post
Share on other sites

Nautofil:

Jeg har også vurdert snap-daviter. Ser mange fordeler med disse.

Men plassering av anker og badetrapp gjorde at jeg ikke fant noe grei løsning. Badeplattformen er såpass langt nede at ankeret ikke kan henge på undersiden.

Og så vil jeg helst ha stigen tilgjengelig i tilfelle mann(eller kone) over bord.

 

Skal legge ut et bilde etter hvert. Kan jo hende noen har et godt forslag, og at det blir både snap og vanlige daviter :wink:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har fått tatt noen bilder:

 

Davitene på plass:

davit.jpg

 

davit_2.jpg

 

fester_davit.jpg

 

Så ingen grei måte å få til snap-daviter på....

anker.jpg

 

Synes de ble lite dominerende på båten. Kommer nok til å ha de demontert en del av tiden også.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det kommer vann ned i holderen, men den er tett i bunnen. Altså ingenting inn i båten.

Det sitter en stang i bunnen som låser davitene sideveis, men det er litt slark i denne. Tror ikke det gjør noe så lenge jolla bindes.

Ellers er det bare å dra stengene rett opp, men det må brukes litt krefter.

 

Tror det er greit å binde jolla med 2 "spring" til håndrekkene bak. Bakerste del av kalesjen har vi alltid av når vi er i fart.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...