Jump to content

Båthenger til maks 15 fot?


Robbern

Recommended Posts

Hei,

er intr. i en båthenger til maks 15 fot. Har funnet mange nye på finn, men alle ligger på rundt 7000 kr.

Er det noen der ute som har en i ålreit stand som kan registreres til maks 5000 kr?

Lurer veldig, skal hente båten min i begynnelsen av februar, og blir litt dyrt å leie henger på statoil...igjen. :crazy:

 

Mvh

Robin Antonsen

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

hvis prisforskjellen 'bare' er 2 lapper,så ville jeg vurdert en ny en, så er man sikker på at hjullagre osv ikke har vært i nærheten av saltvann....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det sies å være to regler som gjelder for båthengere;

 

1. ikke kjøp brukt

2. ikke lån bort båthenger

 

Har selv to båthengere og en varehenger og alle disse er kjøpt nye (på tilbud) og erstattet brukte som jeg har solgt. Det som har slått meg er hvor godt disse holder seg i pris og hvor dyrt det er å få byttet ut deler eller å ha en service på disse (hvis man ikke kan gjøre alt selv!). Så min løsning er å kjøpe nytt og selge brukt før det påløper utgifter til reparasjon eller service.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du har en varehenger fra før finnes det å få kjøpt et ilegg med ruller og vinsjfeste, evt kan du kjøpe delene selv på Biltema/Clas O. og lage ilegget selv.

 

Best med en varehenger av den "lave typen", med kassa mellom hjula, ikke over, og aller helst med forlengbart drag. Men for en vanlig jolle vil vel det meste funke?

Link to post
Share on other sites

Har sagt til faren min at vi skal kjøpe nyere jeg og. Blir vel en ny til 6-7000 kr. Det skal ikke sitte jolle på den, men en løpsbåt. Winrace MK8, trykk på oppfølging av båten i signaturen for bilder. Vil gjerne ha gummihjul på hengern. :wink:

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

Båten skal ha en maksvekt med motor som gjør 300kg grensen klart oppnåelig. Jeg syns derfor at du bør kjøpe en helt ny henger uten brems.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Husk at politiet bryr seg ikke en d..... om hva det som er på hengeren virkelig veier, de ser på det som står i vognkort og slikt.

 

Selv ble jeg straffa av å være på den sikre siden i stedenfor en "akkurat på grensa" henger når jeg fraktet nor dan'en fra oslo og hjem til kr.sand.

At båten, hengeren og bilen var under 3500kg ville dem ikke høre på en gang..

At hengeren var dimensjonert for bmw'en brydde dem seg heller ikke om..

Men siden hengeren KUNNE ta mer enn det som var på, DA måtte jeg ha BE i lappen og jeg ble anmeldt. (ikke forenklet en gang, ble anmeldelse).

Tenkte bare jeg ville nevne det siden det handlet om henger og litt vekt på båt osv.

 

det skal sies at dette skjedde i august i fjor, men har enda ikke sett noe til boten.. men plutselig dukker den nok opp ja, har vel aldri til nå opplevd å blitt "glemt" av UP (politiet/staten/osv)..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Fartsgrense og vekt

 

Jeg mener at 300 kg regelen betyr at henger inkludert last skal veie under 300 kg. Dersom man setter hengeren og alt som er på/oppi denne på en vekt må den veie under 300 kg, for å kunne kjøre inntill 80 km/t der det er skiltet med 80 km/t eller mer. Normalt har man 50 til 75 kg av vekten på kulen og hengeren veier da tilsvarvende mindre.

En henger veier fort 130 -150 kg og det blir derfor fort 300 kg totalvekt, motor 40 kg, batteri 15 kg? bensintank 20 kg (full tank) verktøy annet skrammel man skal ha med seg 15 -40kg og båt på 60 kg.

 

Skaffer du deg en med brems slipper du å tenke på hva du har i hengeren. :smiley: Tenker du deg godt om på flytter noe utstyr inn i bilen går det bra med henger uten brems.

 

Kommer du ut for en ulykke og har for stor henger kan det bli dyrt, avkorting i forsikring kan da fort koste 10 ganger så mye som det du må betale ekstra for henger med brems. Skader du noen kan du i værste tilfelle risikere å sitte igjen med millioner av kroner i krav. I utlandet er det vel noen andre regler, tidligere hadde Sverige max 40 for henger uten brems. :crazy:

 

Forskjellige vekt regler for maks fart og krav til førerkort

 

Husk også at man med klasse B uten E kun kan ha på henger med begrenset vekt.

 

For fart er det aktuell vekt som gjelder, for førerkort er det registrerte totalvekten som gjelder.

Det er vel det du har opplevd Ulven, er bilen registrert som lett lastebil (totalvekt over 3500kg) hjelper det ikke at den er tom og veier under 3500 kg når du blir stoppet. Det samme gjeler for bil og henger samlet totelvekt over 3500kg krever stort sett klasse BE. Bil på 2000 kg og henger på 1600 kg blir over 3500 kg, uansett hva som er i hengeren.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

http://www.tilhengerspesialisten.no/visInfo.aspx?InfoID=7

 

 

Det som er gjeldende regler er:

TOTALVEKT = Det som tilhengeren veier MED last.

NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste. Se tilhengerens vognkort.

EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom

 

A: Du har førerkort klasse B:

 

Tilhenger uten brems:

Du kan trekke en tilhenger uten brems med en totalvekt opp til det som står i bilens vognkort, eller maks 750 kg. Det som er viktig er at tilhengere med totalvekt opp til 750 kg kommer i tillegg til bilens totalvekt som kan være 3500 kg. Dette siste er viktig å huske på for dem som har store tunge biler med totalvekt for eksempel på 3000 kg. Med en slik bil har mange blitt stoppet og nektet å bruke tilhengeren. Altså: Klasse B gir deg rett til å kjøre en bil opp til 3500 kg totalvekt + en tilhenger med totalvekt max 750 kg.

Vi har en merkelig regel i Norge når det gjelderkjørehastighet og henger uten brems. Den sier at dersom tilhenger med last veier mer enn 300 kg, så skal max hastighet være 60km/t. Under 300 kg så gjelder fartsgrensene ( max 80 km/t). Men denne regelen er ikke enkel å håndheve, så det er ikke mange som har blitt tatt pga brudd på denne.

 

Tilhenger med brems:

Det finnes tilhengere med brems som bare har 750 kg totalvekt. For disse vil det selvfølgelig gjelde samme regler som dem vi har beskrevet for hengere uten brems. Men de fleste tilhengere med brems har en totalvekt på mer enn dette, og da gjelder et annet sett regler. I bilens vognkort står det hvor mye den har lov å trekke dersom hengeren har brems. Vær obs på at totalvektene på bil + henger nå ikke må overstige 3500 kg. I tillegg så er der en helt utrolig regel som sier: Tilhengerens toalvekt må ikke være høyere enn bilens egenvekt. Dette betyr at du med en liten bil ikke kan trekke en litt større tilhenger selv om den er tom!

 

Konklusjon for førerkort klasse B:

Som du for lenge siden har oppfattet så er dette nesten ikke til å forstå, så dersom du vet at du har bruk for og skal bruke tilhenger fremover, eller du har en bil som er for lett i forhold til hengeren, så er et godt råd å utvide førerkortet til BE. Dette er en enkel praktisk prøve hos biltilsynet som alle klarer. Ta kontakt med en kjøreskole der du må ha en time eller to, og der du også må låne bil til prøven.

 

B: Du har førerkort klasse BE:

 

Du har nå lov til å trekke alle tilhengere med vekt opp til det som bilen kan trekke. (Se bilens vognkort.) Bil + tilhenger kan kan også være mer enn enn 3500 kg.

 

c: Du har førerkort klasse C1 eller C1E: I 1999 opprettet EU en ny klasse for biler mellom 3500 og 7500 kg. Reglene er stort sett de samme som for B og BE.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...