Jump to content

Hvitt eller blått skrog?


Reder.n

Recommended Posts

Heisann....

 

Har en skibsplast 655 som skal inn til lakkering(pga. stor skade i skrog)

Båten har opprinnelig vert hvit,men synest det er fint med blått skrog.

Synest båten får ett litt nyere preg med blått skrog.

Klarer bare ikke å bestemme meg.....Noen sier att blått skrog er vanskelig å holde rent,i forhold til hvitt skrog.

 

Hva hadde dere valgt?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Blått er lekkert når det er nytt, men blir fort stygt etter min mening. All lakk vil påvirkes av sollys og bli blassere. Riper etc. blir veldig synlig på blått lakkert skrog over hvit gelcoat. Hyppig polering og rep. av riper hjelper selvsagt. Hvis du velger blått pass på å be om noe eom har god UV -bestandighet.

 

Jeg ville altså valgt hvitt ...

Link to post
Share on other sites

Hvitt.... Jeg syns blått tar seg seg best ut på land. På sjøen blir kontrastene så svake at man ikke fanger båtens linjer med ett blikk.....etter min mening...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne fått min båt med farget skrog, mange farger å velge mellom uten ekstra kostnad, men jeg valgte likevel hvitt... Som andre har vært inne på, det er pent når det er nytt, men striper og hakk viser mye mer i et blått skrog og mørkeblått er vel verste fargen i så måte, men pent er det jo som nytt og er du veldig forsiktig så går det sikkert ann å holde det rimelig greit...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du nå (mot enhver formodning) skulle være så uheldig at du fikk en ny skade, så tror jeg det er lettere å utføre en en pen reparasjon på et hvitt skrog enn på et blått skrog. Selv om du får den samme blåfargen som opprinnelig ble lagt på, fordi denne fargen på skroget, vil etter en tid bli falmet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sa vel i en eller annen samenheng for noen år siden at blått skrog var en flopp i likhet med andre kreative fargevalg vi har sett på skrog og interiør gjennom årene. Floppen har dog vart en stund ser jeg, flere leverer fortsatt blåfargede skrog. Ulempene er nevnt av andre, en minste ripe i sida, så ser du det hvite under. Skal du reparere må du lakke. Jeg ville vært svært skeptisk til å kjøpe en båt med lakkerte skrogsider, da en aldrig vet hva som skjuler seg under

Mitt valg. HVIT

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvit er mest praktisk, mest tidløst og synes bedre på sjøen=bedre sikkerhet. Kjøpt en ny båt i fjor og det var ikke mulig å få den i hvit, dessverre. Til tross for at jeg er ganske påpasselig så har det allerede etter en sesong blitt små riper på den ene siden. Dette hadde ikke vært synlig hvis båten hade vært hvit. :headbang:

 

Forøvrig helt enig med Enzo at den Dehleren med grå metallic er bare dritlekker, også Hansebåtene har en del fine farger, samt at det finnes sjateringer av hvit slik at man setter til litt farge for at fargen ikke skal bli for "hard".

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Aldri i tvil; velg hvitt! Har selv erfaring med begge deler og blått vises absolutt ALT på. Småstriper, skitt osv "forsvinner" på hvitt sammenlignet med blått. Har selv blå stripe på båten, men kan jeg velge neste gang blir det helhvit båt. Dette er jo også trenden - mer moderne

Link to post
Share on other sites

Det ligger endel fritidsbåter med blått skrog i opplag i havna vår. Jeg ser at mange av dem har fått noe "blasse" farger enkelte steder (kanskje etter fendergnisning) samt at de har endel skjemmende striper. Slike striper er ikke like synlige på hvite skrog. Jeg har også snakket endel med en kar som har båt med blått skrog. Han sier at om han skulle kjøpt den påny ville han ha hatt hvitt skrog.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt båt med hvit skrog(med noen striper i farger selvfølgelig da) Jeg har i alle år synes at blått skrog har vært kjempe fint, og det er kun tilfeldigheter som har gjort at de båtene jeg velger ikke leveres med blått skrog, med unntak av Viksund 360 som kan leveres med hel blått skrog(svært sjelden, tror kun 3 stk er levert med dette)

 

Blått skrog holder seg fint lenge det tror jeg, bare man er nøye med å bruke fendre hver gang man skal i nærheten av brygger og andre farkoster. Med jevnlig polering så holder fargen seg også lenge. Ser på fatterens 2000 mod Windy Ghibli, han har vært skamnøye med båten i alle år, polert et par ganger i løpet av året, aldri i nærheten av andre gjenstander eller farkoster uten at det er godt fendret. Den båten ser faktisk helt ny ut i gelcoaten, jeg er også ganske sikker på et godt vedlikehold kan holde blått skrog fint i mange år.

 

Nå hadde jeg riktig nok muligheten til å velge blått skrog på nybåten, en farge som i alle år har vært mest populær på V42. Men selgeren sa at det siste året så har hvit skrog solgt best, så jeg gikk for hvit igjen. Hvit er en grei og tidløs farge synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Blått skrog holder seg fint lenge det tror jeg, bare man er nøye med å bruke fendre hver gang man skal i nærheten av brygger og andre farkoster.

 

Det skulle man tro, men sjøen er salt og saltkorn på fendere gjør disse til rene sandpapiret. Det er nå i allefall min erfaring etter kun en sommer med ny båt med blått skrog og mange små og litt skjemmende striper på siden! :cryin:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...