Reder.n Startet 19.Januar.2008 Del på Facebook Startet 19.Januar.2008 Heisann.... Har en skibsplast 655 som skal inn til lakkering(pga. stor skade i skrog) Båten har opprinnelig vert hvit,men synest det er fint med blått skrog. Synest båten får ett litt nyere preg med blått skrog. Klarer bare ikke å bestemme meg.....Noen sier att blått skrog er vanskelig å holde rent,i forhold til hvitt skrog. Hva hadde dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hei, Blått er lekkert når det er nytt, men blir fort stygt etter min mening. All lakk vil påvirkes av sollys og bli blassere. Riper etc. blir veldig synlig på blått lakkert skrog over hvit gelcoat. Hyppig polering og rep. av riper hjelper selvsagt. Hvis du velger blått pass på å be om noe eom har god UV -bestandighet. Jeg ville altså valgt hvitt ... Sitér dette innlegget Link to post
Scorpion Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Er enig med deg, om at blått ser litt nyere ut. Men du må tenke på vedlikehold.Blir fort litt "små" riper i skroget, og de ser du veldig tydelig på et blått skrog.Spes ved etterlakering. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hvitt.... Jeg syns blått tar seg seg best ut på land. På sjøen blir kontrastene så svake at man ikke fanger båtens linjer med ett blikk.....etter min mening... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Akult Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hvitfarven er nok unektelig også den mest tidløse. Sterke farver er aldri lenge på moten. Det er også noe å tenke på, enten det gjelder et skrog, eller man pusser opp badet i heimen. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hei Jeg venter på ny båt med blått skrog. Da jeg syntes dette er mye finere................. Regner med at jeg må være ekstra påpasselig men det koster jo å være kar. Hilsen blåmann Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Blått skrog er lekkert. Men å holde et blått skrog krever sin mann. Tradisjonellt hvitt er også lekkert. Smaken er som baken.... Jeg ville valgt hvitt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bjoris Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg kunne fått min båt med farget skrog, mange farger å velge mellom uten ekstra kostnad, men jeg valgte likevel hvitt... Som andre har vært inne på, det er pent når det er nytt, men striper og hakk viser mye mer i et blått skrog og mørkeblått er vel verste fargen i så måte, men pent er det jo som nytt og er du veldig forsiktig så går det sikkert ann å holde det rimelig greit... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Rødtoppen Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Heisann. Kjempe fint med blått skrog, men ville nok valgt hvitt skrog. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hvis du nå (mot enhver formodning) skulle være så uheldig at du fikk en ny skade, så tror jeg det er lettere å utføre en en pen reparasjon på et hvitt skrog enn på et blått skrog. Selv om du får den samme blåfargen som opprinnelig ble lagt på, fordi denne fargen på skroget, vil etter en tid bli falmet. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Reder.n Svart 19.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hei igjen Takk for alle svar...Nå heller det mot hvitt skrog, og til FRIKAR som venter på nytt blått skrog,du får deg nok en kjempefin båt,synest blått er kjempefint selv,men velger nok hvitt av praktiske årsaker Hilsen Reder.n Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Nå har du vel mulighet til å velge akkurat hva du vil og ikke bare hvit eller mørk blå , hva med å gjøre det litt utradisjonelt slk som på denne Dehleren Grå metallic Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg sa vel i en eller annen samenheng for noen år siden at blått skrog var en flopp i likhet med andre kreative fargevalg vi har sett på skrog og interiør gjennom årene. Floppen har dog vart en stund ser jeg, flere leverer fortsatt blåfargede skrog. Ulempene er nevnt av andre, en minste ripe i sida, så ser du det hvite under. Skal du reparere må du lakke. Jeg ville vært svært skeptisk til å kjøpe en båt med lakkerte skrogsider, da en aldrig vet hva som skjuler seg under Mitt valg. HVIT Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
lassal Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg hadde hvitt/blått skrog og nå hvitt/svart skrog. Jeg har ingen problemer med å holde dette vedlike, men så vasker jeg og polerer båten etter bruk hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hvit er mest praktisk, mest tidløst og synes bedre på sjøen=bedre sikkerhet. Kjøpt en ny båt i fjor og det var ikke mulig å få den i hvit, dessverre. Til tross for at jeg er ganske påpasselig så har det allerede etter en sesong blitt små riper på den ene siden. Dette hadde ikke vært synlig hvis båten hade vært hvit. Forøvrig helt enig med Enzo at den Dehleren med grå metallic er bare dritlekker, også Hansebåtene har en del fine farger, samt at det finnes sjateringer av hvit slik at man setter til litt farge for at fargen ikke skal bli for "hard". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 mintgrønn da ? :-) . jeg ville valgt blått da det er absolutt den fineste på båter . se på scand dynamic i blått ,og samenlign med en hvit .. ser ut som to forskjellige båter . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Victora III Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Aldri i tvil; velg hvitt! Har selv erfaring med begge deler og blått vises absolutt ALT på. Småstriper, skitt osv "forsvinner" på hvitt sammenlignet med blått. Har selv blå stripe på båten, men kan jeg velge neste gang blir det helhvit båt. Dette er jo også trenden - mer moderne Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Har hatt både mørkeblått skrog og hvitt. Blått er stilig så lenge det er nytt og blankt, men slik holder det seg ikke i lengden. Du vil bli overrasket hvor lett synlig ripene blir. Kjempeirriterende. Velg hvitt Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hva med knall rødt, burde bli pent på skibsplast 655. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg hadde hvitt/blått skrog og nå hvitt/svart skrog. Jeg har ingen problemer med å holde dette vedlike, men så vasker jeg og polerer båten etter bruk hver gang. Og bytter båt ca. en gang i året? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Det ligger endel fritidsbåter med blått skrog i opplag i havna vår. Jeg ser at mange av dem har fått noe "blasse" farger enkelte steder (kanskje etter fendergnisning) samt at de har endel skjemmende striper. Slike striper er ikke like synlige på hvite skrog. Jeg har også snakket endel med en kar som har båt med blått skrog. Han sier at om han skulle kjøpt den påny ville han ha hatt hvitt skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Blått er flott og hvitt er hvitt Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg har alltid hatt båt med hvit skrog(med noen striper i farger selvfølgelig da) Jeg har i alle år synes at blått skrog har vært kjempe fint, og det er kun tilfeldigheter som har gjort at de båtene jeg velger ikke leveres med blått skrog, med unntak av Viksund 360 som kan leveres med hel blått skrog(svært sjelden, tror kun 3 stk er levert med dette) Blått skrog holder seg fint lenge det tror jeg, bare man er nøye med å bruke fendre hver gang man skal i nærheten av brygger og andre farkoster. Med jevnlig polering så holder fargen seg også lenge. Ser på fatterens 2000 mod Windy Ghibli, han har vært skamnøye med båten i alle år, polert et par ganger i løpet av året, aldri i nærheten av andre gjenstander eller farkoster uten at det er godt fendret. Den båten ser faktisk helt ny ut i gelcoaten, jeg er også ganske sikker på et godt vedlikehold kan holde blått skrog fint i mange år. Nå hadde jeg riktig nok muligheten til å velge blått skrog på nybåten, en farge som i alle år har vært mest populær på V42. Men selgeren sa at det siste året så har hvit skrog solgt best, så jeg gikk for hvit igjen. Hvit er en grei og tidløs farge synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Blått skrog holder seg fint lenge det tror jeg, bare man er nøye med å bruke fendre hver gang man skal i nærheten av brygger og andre farkoster. Det skulle man tro, men sjøen er salt og saltkorn på fendere gjør disse til rene sandpapiret. Det er nå i allefall min erfaring etter kun en sommer med ny båt med blått skrog og mange små og litt skjemmende striper på siden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 (redigert) ok :-) Redigert 19.Januar.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.